• Kisukattu

    För unga??

    Hej!
    Jag har funderat ett tag på att fråga min sambo om vi ska förlova oss, och så småningom gifta oss. Jag vet att han är den jag vill spendera mitt liv med. Det finns inga tvivel eller ingen tvekan överhuvudtaget i vårt förhållande. Vi älskar varandra något enormt och vi bor tillsammans!

    Min tanke är dock.. är vi för unga? Han är 21 och jag är 20. Jag vet att många nog tänker att man inte kan veta när man är så ung. Men vi som faktiskt vet då? Ska vi lyssna på alla förnuftiga ord eller lyssna på vad våra känslor säger?

    Hur gamla var ni när ni förlovade er/gifte er?
    Mvh Kisukattu

  • Svar på tråden För unga??
  • Maria Adelé

    Jag och min sambo träffades när vi var 17-18 år och vi förlovade oss på ettårsdagen! Åldern spelar ingen som helst roll huvudsaken är de känslor man har för varandra, vi fick höra från många att vi var unga och att de troligen inte skulle hålla mellan oss. Men nu sitter vi här 25-26 år gamla och ska gifta oss den 31 juli 2010!!!!

  • Torsdag

    Ni kan ju alltid börja planera redan nu, börja spara pengar till bröllop/resa/fest.

  • Paja

    oj, nej kör på om det känns rätt för fasen, jag var 16 när jag träffade min blivande man :D och vi förlovade oss 2 år senare och ja 14 augusti smäller det, efter 7 år ihop :D och 5 år som förlovade...Lycka till!!

  • didis

    Åldern har ingen betydelse i sammanhanget. Frågan är varför ni vill just gifta er och det vet ni bara själva.

    Här på BT skriver många att "de vill visa världen att vi hör ihop" ungefär och det är i ärlighetens namn en rätt fisig anledning till att gifta sig tycker jag. Eller - mer en omogen anledning.

    Men känner ni ett starkt behov av att gifta er så varför inte? Som sagt - fråga er vad skillnaden blir om ni gifter er jämfört om ni fortsätter som förlovade eller sambos eller vad ni är.

    För övrigt träffade jag maken när jag var 17 och det är över 20 år sedan så visst kan förhållanden funka även fast man är ung. Var dock beredd på att det krävs jobb jämfört med om man träffas som "färdiga individer", även om man utvecklas åt olika håll och får olika intressen kan kärleken finnas där ändå.

  • Nicossambo

    Jag och min sambo blev tillsammans när jag var 17 och han var 20. Vi gifter oss om tre månader då har vi varit tillsammans i 10 år. Det är ni som bestämmer, era liv.

  • jensol

    Jag var 19 o han 23. Nu firar vi tio och gifter oss i juni :)

  • aikidoaasa

    Jag var 16 när vi träffades och han 17. Vi har varit tillsammans i mer än 10 år nu och vi ska gifta oss till sommaren.
    Men jag är mer av den "gamla skolan" där man gifter sig inom en snar framtid efter förlovningen/frieriet.
    Hur har ni tänkt göra det? Vill du att ni ska gifta er inom en snar framtid? Jag skriver 'snar' för att det betyder inte att det måste vara inom ett år, men man ska ändå vara säker på att det sker inom en viss tidsrymd. Är det "endast" som för att visa att ni två är ett par så tycker jag att ni ska göra det så som de gör i många andra länder och som har börjat bli populärare här i Sverige: skaffa kärleksringen som är som en "första symbol" och som sitter på högra handens finger. Den betyder "Vi älskar varandra och vi vill vara tillsammans." Den betyder inte så som förlovningsringen gör: "Vi ska gifta oss!"
    Men är det så att ni har planer på att gifta er "snart" så tycker jag att ni deffinitivt ska göra det. Åldern anser jag vara helt ok och det är en speciell känsla att få ringen på fingret och kunna tänka tanken: "Jag ska gifta mig!"

    Lycka till hur ni än väljer att göra!

  • Akutsyrra

    Jag var 18 (fyllde 19 några månader senare), min sambo var 27 (fyller 28 nu i vår). Vi planerar att gifta oss inom två-tre år.
    Tycker ej åldern har någon betydelse, känns det rätt så gör det!

  • hernameispekka

    Jag är 17 och nyförlovad... Kärlek och tillit är ingen ålder ;)

  • Heloise

    jag var 21 min man 23, tog 9 år innan vi blev herr och fru, men tiden går så fort när man har roligt.

    Håller med didis!

Svar på tråden För unga??