• sun moon

Hjälp mig att välja tärna

Som rubriken lyder så vet jag inte vem som ska vara min tärna.. jag vill gärna ha någon tärna då min blivande man ska ha en bestman. Jag har inte någon väldigt nära kvinnlig vän så valet är inte självklart.

Vem hade ni valt?

1. Min lillasyster, i 24år, vi är inte speciellt nära varandra, hon svarar inte alltid på sms, mail osv. Hon håller sig lite "undan" och jag skulle vara nervös över att hon inte skulle dyka upp på bröllopet fast hon säger ja till att vara tärna.

2. Min storasyster, 40år bor halva sverige bort, vår relation är frostig pga att hon alltid ska bestämma över mig och detta gör mig tokig.

3. Min sambos syster, också i 40års åldern. Bor nära oss och vi umgås lite.

4. Sambos syster dotter, 17år, bor i Norge, den familjen är trevlig och ev ska hennes pappa bli tillfrågad att vara toastmaster. Vi var hos den familjen över nyår.

Nog någon av dessa 4a som jag kan tänka mig..
    Själv kommer jag att vara 37år när vi gifter oss.

• Svar på tråden Hjälp mig att välja tärna
  • Sörön10

Hej!

Jag skulle valt alternativ 3, om du känner att du trivs med henne! Känns ju som den person som är mest "vän"! =)

Lycka till med ditt val!

• Svanboet

Är åldern på tärnan viktig för dig?
    Finns det ingen manlig vän i din krets som du vill ha vid din sida då?

Jag har alltid tyckt att tärnan har endast en funktion och det är att finnas till hands och stötta bruden under resans gång och att det därför oftast känna bäst om tärnan och bruden är nära vänner. Jag vänder mig starkt mot de som behandlar tärnorna som statister eller prylar som ska användas för att förhärliga intrycket av brudparet. Vill du inte ha tärna eller känner dig obekväm med de alternativ som du angett så var då utan tärna. Man "måste" inte ha tärna bara för att gummen har marskalk och man "måste" inte ha marskalk bara för att bruden har tärna. Tänk efter själv, varför vill du har tärna, vilken funktion tycker du att tärnan ska ha och kommer den person du frågar att acceptera detta?

• Dejli

Om du vill ha någon, och du väljer mellan dessa fyra så skulle jag nog tagit din sambos syster, nr 3. Hon kommer nog vara ditt bästa stöd under dagen tror jag om ni kommer bra överens. Om du inte kommer bra överens med dina systrar finns det väl ingen anledning att välja dem tycker jag!

• Augusta2011

Jag tror också att det viktigaste är att tärnan får dig att må bra och känna dig glad på din dag, det är ju ändå hon som ska följa dig under dina förberedelser under dagen då du "laddar upp". Nr 3 eller 4 kanske passar bättre in då?

Jag förstår tanken med att det vore roligt om någon i din närmaste familj (systrarna) tog den rollen. Men kanske detta inte är Dagen att försöka försonas från gamla besvikelser. Du kommer dessutom förmodligen vara lite stressad och fokuserad och kommer behöva stöd och uppmuntran innan vigseln. Det är som upplagt för att leda till ännu fler besvikelser bara om det blir någon av dem.

Det bästa är kanske att inte lägga några som hellst uppgifter på dem vare sig före/under/efter bröllopet utan bara låta dem komma som vilka gäster som hellst. Då behöver du inte förvänta dig något alls av dem och du behöver heller inte bli besviken.

Lycka till!

• sun moon

Jag hade först funderingar på att välja min sambos syster. Men senaste dagarna blivit mer tveksam och skulle vara glad om någon i min familj hade fått någon hedersvärd uppgift och inte bara varit gäster. Men men..
    Bröllop drar med sig så mkt funderingar och känslor, jag kommer ju från en trasig familj och jag vet att man inte ska fixa relationer på ett bröllop. :)
    Jag och min sambo har inte varit ett par så väldigt länge så hans familj känns inte ännu riktigt som min familj. Men visst lutar det år min sambos syster.

Jag vill ha en tärna för det känns tryggt att ha någon vid min sida, mindre ensamt. Inte bara som tillbehör ;)

• Augusta2011

Jag förstår verkligen dina funderingar. Ett bröllop skapar mycket funderingar och känslor, och även önskningar om att vissa relationer var bättre än de är. Saker ställs ju lite på sin spets en sådan dag.

Precis som du själv skriver så är Er dag nog inte rätt dag att fixa relationerna i familjen. Men visst är det också ett tillfälle att knyta familjen närmare och visa dem att de betyder mycket för dig. Skulle din äldre syster kunna bli smickrad av att få en sådan fråga från dig, och kanske vilja ditt bästa då? Om alla beslut är fattade utan hennes inbladning så behöver hon ju kanske inte "tycka" så mycket om saker och ting. Då kanske hon bara kan vara vid din sida under dagen och kanske till och med vara ett bra stöd då?

Samtidigt är det lite "risky" såklart om ni sedan gammalt inte har en lättsam relationer.

Det absolut viktigaste när du gör ditt val tycker jag iaf ska vara att du känner dig lycklig och taggad när det är dags att kliva in i kyrkan med din blivande man. Inget tjafs innan dess, då är det bättre att vara utan eller att göra det till en mysig grej med din sambos syster.

Bara en tanke.

• Bluebride

för mig lutar det bäst med 4 eller 3an. Vem tror du helst skulle vilja vara ditt stöd.

• Gnistra mera

Jag tycer alternativ 1.

I min uppfattning får tärnor gärna vara lite yngre och helst ogifta.
    Om du och din syster inte har haft en nära relation tidigare så kan detta vara ett ypperligt tillfälle att komma varandra närmare.

Jag tycker inte du skall jämföra om hon svara på sms eller mail till om hon skulle svika dig som tärna. Det är helt olika saker.

Jag tror ju på att "blod är tjockare än vatten" och tror att du och lillasyrran kan få en bra relation till varandra genom detta.

• Augusta2011

Jag har faktiskt också två systrar, varav den yngre på 22 år påminner mycket om din 24-åriga syster. Den äldre systern är bara ett år äldre än jag (som är 29) och vi är mycket nära. Jag har tänkt fråga henne.

• KatjaB

man måste ju inte involvera familjen i det hela om man inte vill. Är relationen inte den bästa så kanske det bara blir ännu jobbigare av att du förväntar dig mer av tärnan medans denne kanske inte alls känner samma entusiasm.

Jag hade ingen självklar "bästis" utav valde min kusin som jag hörs med då och då via mail. Vi lekte väldigt mycket som mindre och har hållit kontakten även fast vi inte ses ofta då vi bor en bra bit ifrån varandra. Hörs via mail mest eller sms.
    Den andra tärnan är en kompis som varit min bästis när jag var yngre, sen har vi glidit ifrån varandra en del och vår vänskap har varit lite av ett av och på förhållande, men när vi väl ses så har vi kul ihop. Ibland blir det mer intensivt, ibland blir det bara en fika eller ett sms på 2-3 månaders tid eller ännu längre emellan.

Dessa två är de jag vet kommer dels tycka att det är kul att vara tärnor och så är det de personer som jag själv vill är med på sminkningen innan så man kan prata lite, umgås och lugna nerverna genom att ha nån med sig.

• KatjaB

kan tillägga att jag har två systrar som även bor i samma stad som jag, men det kändes inte alls som en självklarhet att ha någon av dem. Visserligen var jag tärna på min ena systers bröllop men helt ärligt så är ingen av dem ett första alternativ

• BrideBecks

Jag skulle du ska välja den som du känner dig mest bekväm med och som du känner att du kan få stöd från under den stora dagen.

Jag valde mina närmsta vänner då de känner mig och varit med på min "resa" från tonåren då vi började dejta killar.

Jag förstår inte varför man måste välja en släkting om man inte känner att de är rätt för rollen, bara för att de ska "se bra ut" eller att "blod är tjockare än vatten" etc. Man väljer inte sina släktingar, dock kan man välja sina närmaste.

Svar på tråden Hjälp mig att välja tärna