• Bella8­3
    Äldre 4 Jan 01:56
    28549 visningar
    4 svar
    4
    28549

    Byta till min mormors flicknamn...

    Vi har bestämt oss för att ta min mormors flicknamn. Hur har ni som gjort något liknande gått till väga?!

    Har läst på patentverkets hemsida men är lite osäker på hur man skaffar utdrag ur kyrkoböckerna?!

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Byta till min mormors flicknamn...
  • millem­alin
    Äldre 4 Jan 08:54
    #1

    Jag ska också ta min mormors flicknamn. Man behöver ju mycket riktigt visa att man är sin mammas dotter (som är SIN mammas dotter) vilket görs genom utdrag ur kyrkoböckerna. Dessa finns på landsarkiv (vilket landsarkiv beror på var du bor). Jag kontaktade skatteverket som kunde tala om för mig hur jag skulle göra och var jag kunde hitta det jag behöver. Lycka till!

  • lyckan­s lycka
    Äldre 20 Jan 10:28
    #2
    millemalin skrev 2010-01-04 08:54:37 följande:
    Jag ska också ta min mormors flicknamn. Man behöver ju mycket riktigt visa att man är sin mammas dotter (som är SIN mammas dotter) vilket görs genom utdrag ur kyrkoböckerna. Dessa finns på landsarkiv (vilket landsarkiv beror på var du bor). Jag kontaktade skatteverket som kunde tala om för mig hur jag skulle göra och var jag kunde hitta det jag behöver. Lycka till!
    HUr fick du tag i kyrkoböckerna? kunde du hitta dom på internet?
  • Optimi­a
    Äldre 20 Jan 11:27
    #3

    lyckans lycka skrev 2010-01-20 10:28:35 följande:


    HUr fick du tag i kyrkoböckerna? kunde du hitta dom på internet?
    Som Millemalin skriver, så finns böckerna på landsarkivet. Vilket landsarkiv beror på var man bor.

    Skatteverket skriver:
    "Kyrkoböckerna från äldsta tid till nutid förvaras dels i församlingarnas kyrkoarkiv och dels i regionala landsarkiv och stadsarkiv. Den som vill få uppgifter från församlingarnas kyrkoarkiv har att vända sig till respektive pastorsämbete (se under rubriken Pastorsexpeditioner i telefonkatalogens gula del).

    Som en allmän regel gäller principiellt att de handlingar, som är äldre än 100 år skall överlämnas till landsarkiven (stadsarkiven). Emellertid har i praktiken dessa institutioner vanligen tagit emot kyrkoarkiven hos församlingarna fram till ca 1895. Man kan alltså normalt utgå från att kyrkobok för tiden fram till 1895 finns på landsarkiv (stadsarkiv) och från detta år i församlingarnas kyrkoarkiv. Handlingar från de upphörda garnisons- eller militärförsamlingarna har oftast överlämnats till landsarkiv (stadsarkiv)."
    tinyurl.com/kyrkobok

    Kyrkoböckerna finns (förstås) inte på internet, utan vill man ha ett utdrag ur dem, får man börja med att vända sig till pastorsexpeditionen eller skatteverket för att be om hjälp.

    Det kan kosta att få ett utdrag, Riksarkivet tar 90:- för ett utdrag, och 125 kr per 15 minuter om de behöver göra vidare efterforskningar pga. otydliga uppgifter.
    Läs mer:
    www.riksarkivet.se/default.aspx
  • Äldre 30 Sep 16:30
    #4

    Man borde väl kunna anlita en släktforskare i sin (kanske) bekantskapskrets om att få hjälp med kopiering av kyrkboksidor för bevis. Denne person måste ju ha ett abonnemang hos SVAR eller Arkiv Digital t.ex. Det finns ju också begränsningar beroende på vilken ålder man har när man vill byta namn. 

Svar på tråden Byta till min mormors flicknamn...