• Moi mokulat

Hur lång tid innan började ni planera bröllop?

Igår friade äntligen min sambo.
    Vi vill gifta oss till sommaren, men hinner vi verkligen att planera allt och bestämma allt.
    HUr lång tid innan bör man boka mat, präst m.m.
    Hjälp har aldrig varit på bröllop och nu är det dags för mitt egna och jag vill att de ska bli bäst

• Svar på tråden Hur lång tid innan började ni planera bröllop?
  • Sebastiána

Det hela beror väl på vilken kyrka och vilken lokal man vill ha. En del kyrkor och festlokaler är väldigt populära och måste bokas långt i förväg. Ni hinner säkert få till ett bra bröllop, men ni bör nog börja titta på lokal och kyrka nu.

• lindab87

Hej vi gifte oss i Juli i år och min man fria till mig i februari och vi han gott och väl med allt som skulles hade till och med lite tid över innan bröllopet att ta det lungt men sen hade vi väldig tur med allt :)

• Nordiskbrud

Vi började planera i juni då han typ "friade" och vi gifter oss 6 februari. Vi hinner med det känns lite stressigt ibland eftersom tiden vi kan göra saker (särskilt gemensamt) på är begränsade då M2b jobbar i Stockholm på veckorna och jag är ensam hemma med två småttingar under två år Men det går och vi kommer att få vårt drömbrölop (hade det inte jul/nyår stört så hade planeringstiden varit perfekt )

• Martinaa

Jag ser inte ett halvår som ett problem att planera ett bröllop, så länge man får tag på kyrka och festlokal på det datum man vill. Däremot kan det vara svårare att hinna spara ihop så mycket pengar man vill, men det beror ju helt på vilken ekonomi man har, samt vilken budget man tänkt till bröllopet.

• Linn sommaren 2010

Vi bestämde att vi skulle gifta oss i november och bröllopet blir på pingstafton. Det kändes lite stressigt med lokalen och vigselförrättare (vi ska inte gifta oss i kyrkan) men när det var avklarat kändes det lite mindre stressigt. Hoppas dock att vi hittar frisör och fotograf snart. Sen känner jag mig lugn. Lycka till!

• annaochmias

Min sambo friade också igår! :D

Han tyckte att vi skulle gifta oss redan i sommar men jag tycker våren/sommaren av tre skäl:

1. Ekonomin. Vi vill ha en stoooor fest (det blir liten, privat ceremoni) och då behöver vi nog lite längre tid på att spara ihop så mycket pengar som möjligt.
    2. Jag vill ha så lång tid på mig som möjligt för att bli av med en hel del kilon på kroppen... ;)
    3. Jag vill liksom "suga på karamellen" så länge som möjligt. Jag har väntat såååå länge på det här och då vill jag inte att hela upplevelsen med planering, förväntan o s v är över på några få månader...

Grattis förresten! :)

• annaochmias

Alltså, jag menade att jag vill vänta till NÄSTA vår/sommar, d v s 2011... Såg efteråt att det inte var så tydligt i mitt första inlägg. :)

• Moi mokulat

Tack för era svar.
    Just nu är det ekonomin som kanske blir svår.
    Blir tyvärr arbetslös i februari också.
    Sen planera vi barn nr2.
    Vill ha en bulle i ugnen innan sonen går över 1,9 år.

Vi diskuterade detta dagen efter och allt blev fel ifrån våra munnar så nu mår jag skit.
    Vill gärna gifta mig, men inte sätta mig i någon ekonomisk knipa.

• Martinaa

Klart ni kan gifta er nu till sommaren om ni verkligen vill det. Det måste inte vara en jättefest med pompa och ståt och 100 gäster och fri bar! Vill ni hellre koncentrera er på er kärlek och att BLI GIFTA istället för att ställa till med en hejdundrandes fest kan ni ju göra det enkelt och hålla kostnaderna nere. Det kan man ju göra genom allt ifrån att bara bjuda närmaste familjen till att ha fika i trädgården efter vigseln istället för trerätters med mera med mera.
    Hoppas ni får dagen ni drömt om och grattis till frieriet!

• Åsa Erika

Det går jättebra! Min man friade i december och vi gifte oss i augusti och det var perfekt med tid. Ett tips är att du kollar på klänning direkt för dom var inte glada över att jag hade tre månaders framförhållning samt festlokal och kyrka så du får ihop ett bra datum. Annars hinner du med allt och övernojar inte!
    Lycka till!!

Svar på tråden Hur lång tid innan började ni planera bröllop?