• April 99
    Äldre 30 Dec 15:12
    1966 visningar
    7 svar
    7
    1966

    får jag inte lägga till hans efternamn före mitt efternamn\

    stämmer det som min arbetskamrat säger?

    vi vill båda behålla våra efternamn och jag hade tänkt lägga till hans efternamn som "mellannamn" före mitt efternamn så det blir samma följd som sonens ordning(flyter bättre). blivande mannen kommer bara ha sitt efternamn.

    är det sant att jag inte får det?

  • Svar på tråden får jag inte lägga till hans efternamn före mitt efternamn\
  • Vaness­aB
    Äldre 30 Dec 15:37
    #1

    Nej jagtror du får lägga in det som mellan namn men inte ett extra efternamn. Men det måste du ju kunna kolla upp.

  • Nordis­kbrud
    Äldre 30 Dec 16:00
    #2

    Info från Skatteverket ang mellannamn. (Det är ok om din blivande godkänner det, så ja ni kan göra som ni vill om föruttsättningarna föreligger).

    "Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara en av er som kan ha den andres namn som mellannamn.

    Anmälan om mellannamn gör du till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831. Anmäler du om mellannamn senare under äktenskapet, använder du blanketten SKV 7630. Du som är registrerad partner enligt tidigare lag kan på samma sätt anmäla din partners efternamn som mellannamn.

  • April 99
    Äldre 30 Dec 17:07
    #3

    nordiskbrud-men då tolkar jag det som att jag trots allt kan anmäla hans efternam som ett mellannamn, dvs före mitt efternamn. Är det någon som tolkar det annorlunda?

  • Äldre 30 Dec 17:14
    #4

    Det kan du absolut göra. Känner du dig osäker, ring o prata med handläggarna på Skatteverket i förväg!

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 30 Dec 23:26
    #5

    Jag tror att det din kollega refererade till var att hans efternamn (framför ditt efternamn) inte blir som ett riktigt efternamn. I vanliga personers ögon kommer du att heta säg Anna Karlsson Svensson men i skatteverkets ögon heter du Anna Svensson och har Karlsson som ett mellannamn.

  • Nordis­kbrud
    Äldre 31 Dec 10:35
    #6

    Ni kan få namnordningen som ni vill TS, enda skillnaden är att det registreras som mellannamn och din blivande måste godkänna det. Kan ju bli så att du inte alltid får posten i "hela" namnet men för dig och alla andra kommer det kännas som om du heter två efternamn

  • April 99
    Äldre 2 Jan 18:24
    #7

    men då var det som jag trodde då. kommer ändå ringa och kolla lite närmare, men vill inte gå omkring och tro en massa.

Svar på tråden får jag inte lägga till hans efternamn före mitt efternamn\