• Bröllopstokiig

Att baka sin egen bröllopstårta...

...har någon gjort det eller tänker göra det? Tänkte att det finns en hel del pengar att tjäna och att det kanske skulle vara kul. Har ni i såfall några tips på recept, knep etc.? Har förstått att man kan hyra ställningar av konditorier, men vad finns det för bra varianter på själva tårtan som är gott, vackert, lätt och går att förbereda? Jag ska ha ca 90 pers på festen så det måste vara tårtor som inte tar hundra år att göra...

• Svar på tråden Att baka sin egen bröllopstårta...
  • Bröllopstokiig

Bianca,
    min mamma bakar våra bröllopstårtor. Vi har bjudit ca 100 personer och kommer att ha Gräddtårta med hallon och blåbär på sån där ställning. Vid sidan om ska vi ha Sachertårta. Mycket beroende på att vi har valt att inte ha efterrätt.
    Sachertårtorna kan man göra helt färdiga dagen innan och gräddtårten kan man lägga ihop dagen innan och bara garnera på bröllopsdagen.

Jag har läst här på forumet att man ska fråga konditorn om man kan låna deras bakformar när man hyr ställningen. För att få rätt storlek på tårtbottnarna. Så gör inte min mamma. Hon bakar tårtbottnarna på braspanna och pusslar sedan ihop det.

Mitt knep är alltså att lura någon annan till att baka tårtorna =)

• Bröllopstokiig

Vi ska ha Sans Rival (en mandeltårta ) samt ett alt. för allergiker. Ett annat tips är Fransk chokladtårta. Båda kan göras en månad innan och frysas.

ICA har ett recept på bröllopstårta som är supersmanskens, sök i deras receptregister på internet. Där står även tidsschema (så att det inte tar 100 år och att man blir superstressad).

• Bröllopstokiig

Tack för tipsen! en Anna - det är ju perfekt att man brukar kunna hyra formar också! Snälla Lollo - vad heter tårtan? Jag kunde inte hitta den på www.ica.se, ingen träff på bröllopstårta och ingen av de recept som kom upp när jag sökte på tårta såg rätt ut...

• Bröllopstokiig

Min mamma ska baka vår B-tårta, hon ska utgå från receptet som finns på Bröllopsguiden. Vi tycker den låter god.

• Bröllopstokiig

Hej Bianca!

De har tagit bort tidsschemat - jag såg den för 1 1/2 år sedan i samband med ngn brudspecial. Vad jag minns så var det att tårtan kan göras färdig (bottnarna kan bakas innan och förvaras i frysen) dagen innan, och dekorationen med silverkulor, vit choklad och rosor (riktiga!) görs samma dag. Tårtan heter: Citron- och jordgubbstårta med grädde och vit choklad

Jag ska söka vidare i mina pappersrecept - jag har en oxå från ICAkurirens bröllopsspecial för 1 - 1 1/2 år sedan. Det är en tårta med chokladmousse som låter supersmaskig (den har jag inte provbakat men den måste vara god!). Vet ej om de har en hemsida...

Hoppas att du hittar "din" tårta! Lollo

• Bröllopstokiig

Hej!
    jag gjorde min systers bröllopstårta. den bestod av passions o hallonfromage istället för vispgrädde och dekorerades med gula o rosa masipanrosor samt chokladlöv och ett brudpar på toppen. vi fick hyra en trevåningsställning samt köpa färdiga bottnar anpassade till ställningen väldigt billigt. Att man skulle få låna konditoriets egna bakformar ställer jag mig lite tveksam till, utan det är nog vanligare att man får köpa redan färdiga bottnar villket också är väldigt bekvämt!
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Min svåger gjorde vår bröllopstårta. Det var en marsipantårta med vanliga bottnar och två lager fyllning. Ena lagret med passionsfruktsmousse och det andra lagret med vit choklad mousse. Det hela täcktes med vit marsipan och dekorerades med lila marsipanrosor. Den var underbart god. Och enkel att göra. Jag provbakade den själv ett par veckor innan.

• Bröllopstokiig

Tack för alla tips!! Lollo, jag hittade tårtan! Fru Scott, smart att köpa bottnar av konditoriet, jag ska höra efter! Då blir det ju bara det roliga kvar att göra. Kollade tårtan på bröllopsguiden också. Passionsfruktsmousse/ fromage, hallonfromage och chokladmousse låter helt underbart, Lollo och Mina! Det skulle vara jättesnällt om ni skulle ha tid att skriva ut recepten på själva fyllningarna, antingen här eller på e-mail (brudbianca@hotmail.com) Jag tror att en tårta med marsipan ovanpå är enklast att få fin om man är lite ovan... Kul att flera kör med hemmagjorda tårtor!!! Känner mig helt inspirerad!

• Bröllopstokiig

Den vita chokladmoussen gjorde vi enl receptet på chokladen. Köpte vanlig vit blockchoklad. fast vi hade lite mer choklad än vad som står angivet. Passionsfruktsmoussen gjorde vi faktiskt av pulver. Sån man kan köpa och bara vispa i vatten eller mjölk. Vi köpte också färsk passionsfruk och blandade i. Vi köpte också färdiga bottnar från konditoriet där vi lånade ställningen. Även marsipanen köpte vi där. De kan säkert även hjälpa till att kavla ut den så att den blir i rätt tjocklek.
    Ett tips är att provbaka tårtan innan så vet ni hur ni ska göra på bästa sätt. Lycka till.

• Bröllopstokiig

Vi ska göra våran själv. Det kommer att bli en tårta för 60 personer. Och den kommer att ha formen som två ringar som ska gå i varandra!

Hls Jill

Svar på tråden Att baka sin egen bröllopstårta...