• KatjaB

Hur monterar man en klassisk bröllopstårta?

Har kollat lite på bröllopstårtor och alla konditorier hittills i närheten av festlokalen tar caq 49 kr/bit för tårtan.

Såg nu att ica maxi gör bröllopstårtor för 23 kr/bit, vilket gör en ganska stor skillnad i pris eftersom vi är 75 personer.

Problemet är bara att de har endast en trappformad tårtställning och de monterar inte även om jag tar med mig en tårtställning som är klassisk med våningarna ovanpå varandra.

Så, nu vänder jag mig till er kära BT:are, hur gör man för att montera ihop en sån tårtställning? Försökt googla mig till svar men hittar ingenting.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-30 21:41
    Bara för att förtydliga mig, jag menar inte en sådan tårta där alla tårtorna är direkt på varandra (amerikanska tårtor) utan klassiska svenska varianten med en ställning med en pelare i mitten med mellanrum mellan varje tårta.

Om någon satt ihop en sådan och kan ge lite tips eller avråda oss från det vore det toppen

• Svar på tråden Hur monterar man en klassisk bröllopstårta?
  • KatjaB

ingen som vet?

var är alla allvetande blivande brudar när jag behöver er ?

• 080513 2

Menar du en staplad tårta, eller en pinne-i-mitten ställning?

En staplad tårta kan nog inte kallas för klassisk här i Sverige, då det är en stil som aldrig har funnits här, och som har kommit de senaste åren med alla angloamerikanska bröllopstidningar samt internets utbredning. Jag har tillverkat staplade tårtor i många år, och var en av de första i landet att göra så.

Det är en konstruktion som är svår att förklara, man behövar nästan se hur det ska göras..... det finns filmsnuttar på youtube med mera.... googla 'stacked cake construction' and du kommer att få en hel del nyttig information.

Om det är pinne-i-mitten ställning du menar, plattorna och pinnarna är separat, och man skruvar ihop ställningen. DEt finns ett redskap för att ta hål i tårtorna.

• KatjaB

pinne i mitten tårta menar jag okej, men vad bra, då borde man alltså kunna få tag på ett sånt redskap och fixa det själva (eller ja, med hjälp av någon) Prisskillnaden att ta dessa tårtor blir 1700 kr mot det andra alternativet vi hade, så det känns ju som att det är värt lite pyssel för att komma undan billigare.

tack för hjälpen!

• Inlöööv

Kanske kan den här länken hjälpa dig. Jag såg nämligen på tv när Leila Lindholm bakade en klassisk bröllopstårta för ett tag sedan, hon menade på att pinnen i mitten kanske inte var det viktigaste utan att fyllningen som man har mellan varje lager är ännu viktigare. Ju fler lager desto tyngre blir den ju och då måste de nedersta lagren hålla, om du förstår vad jag menar. Hoppas länken här nedan fungerar, den är från recept.nu

www.recept.nu/1.147382/leila_lindholm/tartor/agg_mejeri/brollopstarta

• KatjaB
    Inlöööv skrev 2009-12-30 12:10:22 följande:
    Kanske kan den här länken hjälpa dig. Jag såg nämligen på tv när Leila Lindholm bakade en klassisk bröllopstårta för ett tag sedan, hon menade på att pinnen i mitten kanske inte var det viktigaste utan att fyllningen som man har mellan varje lager är ännu viktigare. Ju fler lager desto tyngre blir den ju och då måste de nedersta lagren hålla, om du förstår vad jag menar. Hoppas länken här nedan fungerar, den är från recept.nuwww.recept.nu/1.147382/leila_lindholm/tartor/...
    jag menar inte staplade tårtor som den du tipsade om, utan en klassisk svensk tårtställning med tårtorna ovanpå varandra i en ställning med en pelare i mitten.

De staplade tårtorna är ju fina, men vår tårta kommer bli rätt stor, de beräknade den till 5 våningar så då blir det alldeles för stort med dessa staplade varianter, och så blir det ju inte lika snyggt med alla pinnar o allt som gjort hål i tårtorna när man betat av lager för lager av tårtan.
  • timonb2

jag gjorde syrrans tårta för snat 10 åår sen ( ojoj) och det var en 5 våningstårta för ca 95 pers...Man gör tårtorna först för sig ( garnera de senare) skruvar ihop nedre våningen och placerar botten-tårtan, man får se till att skära ett hål i mitten (eller sticka ut med ett mått) och skruva i pelaren till nästa våning osv ända till toppen. efteråt är det lätare att garnera tårtorna och ett tips är att spritsa lite fint sunt pelaren i mitten så det inte syns nåt av "hålet" i tårtan...
    Kul att pyssla med (om man gillar sånt förståss)Lycka till

Svar på tråden Hur monterar man en klassisk bröllopstårta?