• PennyJenny

Chokladtryffeln skar sig

Har gjort mina chokladtryfflar hur många gånger som helst, men idag måste jag ha gjort något fel, för smeten har skurit sig. Fått ett oljligt lager ovanpå (antar att det är fett) när jag ställt den för att stelna lite.

Är det någon som vet om det går att använda den om man tar bort fettet när det stelnar? Eller om man på något annat sätt kan rädda den? Använde valhorana choklad så det känns drygt att hälla bort smeten eftersom det kostade lite. Någon som någon idé?

• Svar på tråden Chokladtryffeln skar sig
  • Aleta

Vad använder du för recept?
    Har du en mörkare choklad än vanligt?

• PennyJenny

Det löste sig, jag ställde in den i kylen och kunde sedan bara skrapa av fettet som lagt sig ovanpå och under var det finfin tyffelsmet som jag kunde använda.

Jag använde ett recept jag använt i flera år och samma chokladsort som alltid, en Valhorana choklad så det handlade inte om råvarorna (såvida just den här kakan choklad skulle varit dålig, men det uppvisade den inga tecken på.) Jag tror att jag fick grädden och smöret för varmt och att det var därför det skar sig. Men nu gick det ju ändå vägen, så slutet gott.

• Aleta

Vad bra att det löste sig. Jag tror också att det berodde på värmen om du hade precis samma innehåll som vanligt.

• svealisa

Gissa hur jag hamnade i den här tråden!?

Min tryffel skar sig också. Med tanke på vad jag läste om värmen i tråden så funderade jag på om det skulle gå om jag tog en elvisp och blandade ihop allt medan det svalnade. Funkade jättebra! Nu har ju TS redan löst sina problem sen länge, men jag tänkte att om det kommer nån annan förtvivlad person som jag själv kan det vara ett bra tips!

• Cantaton

Oj, en tråd från 2009! Trodde inte att man kunde skriva i så gamla trådar; de brukar ju låsas efter 3 månader. Eller är det ändrat i och med uppdateringen av sidan?

svealisa, skönt att det löste sig med din tryffel!

Svar på tråden Chokladtryffeln skar sig