• Matild­es
    Äldre 27 Dec 22:16
    5405 visningar
    15 svar
    15
    5405

    Missbruk och misshandel, vad gäller?

    Hallå på er!

    Jag har en liten fråga här. Eller kanske inte så liten egentligen... Men jag undrar om det är någon som vet vad som gäller för ett gift par om den ena missbrukar droger och även använder våld mot den andra parten?

    Jag vet att man har försörjningsplikt och sånt, men gäller den även vid såna här saker? Får man inte exempelvis kasta ut sin partner, trots missbruk och misshandel? Har missbrukaren RÄTT att bo kvar, även om lägenheten står på den andra?

    Och vad är det som gäller om paret även har småbarn?

    Jag har försökt hitta det här på nätet men det har inte gått nåt vidare, hoppas det finns någon kunnig inom det här området här på BT som kan reda ut det här för mig.

  • Svar på tråden Missbruk och misshandel, vad gäller?
  • Äldre 27 Dec 22:45
    #1

    En del av svaren kan du nog hitta här

    www.kvinnojour.com/Mallar/publicent.aspx

    Ett tips är att ta kontakt med närmaste kvinnojour för att få vägledning i hur situationen ska hanteras. Sociala myndigheter och polisen går också att rådfråga - men kvinnojouren hade nog jag börjat hos.

    *lycka till*

  • 2ofus
    Äldre 28 Dec 18:57
    #2

    Hejsan!Läser till alkohol och drog terapeut och blev orolig när jag läste ditt inlägg.

    Håller med viktualia om att du måste agera och det NU!!Ring kvinnojouren om du blir osäker på vad du ska göra.de kan även stötta dig vid en polis anmälan mm.
    Hoppas att det ordnar sig för dig*Du kommer klara detta!*
    Agera NU!!!

  • Matild­es
    Äldre 28 Dec 19:08
    #3

    Vad söta ni är!

    Tro det eller ej, men det är inte mig det handlar om. Det är en väninna till min kusin. Hon säger att hennes man har rätt att bo kvar i hennes lägenhet för att dom är gifta, trots att han tar droger. Han har även blivit åtalad för att ha misshandlat och hotat andra (dock inte sin fru) under drogpåverkan tidigare.

    Tror inte hon nämnt till någon myndighet eller liknande (dom har kontakt med bl.a. socialen) att han även använt våld mot henne, men jag tycker bara att drogerna borde räcka när det är barn inblandat. Enligt mig låter det osannolikt att han har rätt att bo kvar hos henne..

    Men jag har ju själv aldrig varit gift och har noll koll på sånt där, därför tänkte jag om någon här visste hur det ligger till.

  • Sessib­o
    Äldre 2 Jan 18:38
    #4

    Det där är ett jätte svårt kapitel. I det där fallet så går ju sambolagen in, är man skriven på samma adress så går sambolagen in. jag har en kompis som äger ett hus, och hon vill kasta ut sin kille, men han vägrara att flytta ut, och det är då sambolagen är så "FEL" enligt mig, men skriver man inte papper på enskild egendom så träder tyvär sambolagen in. så om det slutar illa för dom så kommer det gå upp i rättegång. viseligen har dom inga barn, men sambolagen är stor..!

    Hoppas det löser sig för henne..

  • Matild­es
    Äldre 5 Jan 17:22
    #5

    Ja det där är helt sjukt! Står den ena på kontraktet på lägenheten/huset så ska det bara vara att slänga ut den andra om personen inte sköter sig eller liknande. Men nej det går inte. Däremot om sambon som står på lägenheten/huset dör så får man inte ärva ett skit och DÅ blir man utkastad. Trevlig lag det där.

    Men i det här fallet så är dom jag skrev om dessutom gifta och då är allt sånt där tydligen ännu hårdare. Men hur lagen i princip kan tvinga en kvinna med 1-årig son att bo med en ibland våldsam narkoman förstår jag verkligen inte!

  • Sessib­o
    Äldre 6 Jan 17:26
    #6

    Nää många av svenska lagar är att mysterium för mig.
    Det är helt sjukt, men om dom är gifta så bör hon ansöka om skilsmässa, och hon kommer troligtvis få allt, efter som att han inte sköter sig och hon kommer då få vårdnaden om barnet, som dom sen ser behöver hus/lägenhet bättre än han. då kommer det finnas fler möjligheter för mamman och barnet...!

  • kikki kikki
    Äldre 6 Jan 18:52
    #7

    Men om hon äger lägenheten sen innan hon träffade sin man så kan hon väl sälja den utan hans vetskap och köpa en ny dit hon kan flytta själv utan han??
    Men om hon skiljer sig och haft lägenheten sen innan så kan han inte säga någe ???

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Jan 00:24
    #8

    kikki kikki skrev 2010-01-06 18:52:02 följande:


    Men om hon äger lägenheten sen innan hon träffade sin man så kan hon väl sälja den utan hans vetskap och köpa en ny dit hon kan flytta själv utan han??Men om hon skiljer sig och haft lägenheten sen innan så kan han inte säga någe ???
    Om de är gifta gäller "allt mitt är ditt och allt ditt är mitt" - såvida de inte skrivit äktenskapsförord om att lägenheten inte ska vara giftorättsgods.
  • Sessib­o
    Äldre 7 Jan 11:20
    #9

    Jo allt man äger innan man gifter sig, blir BÅDAS när man gifter sig, om man inte skriver papper på enskild egendom..
    Så gjorde hon inte det innan så är tyvär halva faktis hans :(

  • 100717
    Äldre 7 Jan 11:47
    #10

    Jag tror (observera tror) att lagen ger mannen rätt att bo kvar i lägenheten såvida han inte ger upp den rätten själv eller domstolen dömer till kvinnans fördel vilket den säkert skulle göra men det tar ju ett tag.

    Kvinnojour och socialtjänst skulle däremot hjälpa kvinnnan att få ett annat boende och jag råder dig att uppmana henne att söka den hjälpen!!! Självfallet i första hand för hennes bästa men också för att hon utsätter barnet för risker och om hon inte skyddar barnet kan det vid en utredning framkomma att hon inte är en bra mamma.

    Försörjningsplikt gäller om man är gifta och/eller sammanboende. Jag antar att det är så att mannen inte har någon inkomst och kvinnan försörjer honom? Om hon har polisanmält mannen och/eller påtalat vad som händer för myndigheterna så är jag övertygad om att de inte kommer tvinga kvinnan att försörja mannen.

  • Matild­es
    Äldre 8 Jan 12:36
    #11

    Grejen är den att dom har varit i kontakt med socialen men enligt henne står dom på HANS sida! Det är socialen som säger att han ska bo kvar, medan de letar ett boende åt honom. Trots att de har ett litet barn. Detta tycker jag då låter helt osannolikt. Socialen ska tydligen tycka synd om honom eller nåt och hade sagt åt henne att hon måste börja lita på sin man. Som alltså tar droger.

    Jag tror ingen av dem har jobb heller, hon har mammapenning och han får nåt sjukersättning eller hur det nu var.

    Varför jag skrev inlägget var för att jag bara inte kan tro att det kan vara så. Misstänker att hon drar till med det för att hon inte vill erkänna att hon inte vill lämna honom. Eller kan socialen verkligen vara så jäkla dum?

  • agtiwi
    Äldre 8 Jan 14:13
    #12

    Här handlar det inte om vilken sida socialen står på, allt handlar om lagar. Om mannen ger sig på henne måste hon göra en anmälan, det är viktigt. Troligaste anledningen till att socialen anser att mannen ska bo kvar tills annat boende hittats är antagligen för att han inte enligt lag är berättigad vare sig pengar eller något annat så länge dessa 2 är gifta, eftersom de då är försörjningspliktiga mot varandra. Det bästa kvinnan i detta fallet kan göra och som hon borde börja med är att skicka in en ansökan om skilsmässa.

  • 100717
    Äldre 8 Jan 14:24
    #13

    Jag har jätte svårt att tro på att socialtjänsten säger att de ska bo ihop och försörja varandra om mannen missbrukar samt misshandlar kvinnan samtidigt som det finns ett minderårigt barn hemma.

    Jag tror att din vän antingen ljuger för dig eller inte har berättat allt för socialtjänsten.

    Skulle det mot förmodan vara så trots allt så råder jag henne att ringa Länsstyrelsen och fråga om det är rätt agerande av socialtjänsten.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 8 Jan 15:24
    #14

    Socialtjänsten brukar inte kräva att man försörjer sin make/fru om denne missbrukar. Har två vänner som tyvärr hamnat i en sån sist. En av dem hade barn.
    Men det måste finnas registrerat, anmält och det måste slås fast att det är "sant". Vårdnad om barn etc. är otroligt krongligt. Det "räcker" inte med att en person misshandlar sin partner för att den ska bli av med vårdnaden. Barnen måste lida av det med, vilket det i min väns fall slogs fast att de inte gjorde (mycket underligt men så blev det)

    Be din vän att först anmäla. Och snabbt, för det är en lång process eftersom det ska fattas beslut enligt lag innan nån på sociala kan hjälpa henne. För som jag upplevt det så vill socialas anställda hjälpa men de är bakbundna av lagar och byrokrati.

    Jag hoppas det löser sig för henne:)

  • Matild­es
    Äldre 9 Jan 18:58
    #15

    Jag tror inte hon vill lämna killen i vilket fall som helst, och hon har nog inte berättat allt vare sig för mig eller socialen.

    Men tack för era inlägg, skönt att höra lite fler åsikter =)

Svar på tråden Missbruk och misshandel, vad gäller?