• Daisy Boo

Viktväktarna - för lite fett?

Hej på er alla!

Jag har en fundering angående Viktväktarna som jag tänker gå med i till hösten, och här verkar det ju finnas många insatta som säkert kan hjälpa till?

Jag har alltid varit väldigt intresserad av träning och näringslära, och jag inbillar mig åtminstone att jag har väldigt bra koll på vad som är nyttigt och inte. Viktväktarna verkar vara något som skulle kunna passa mig, men det känns som att det bara går ut på att utesluta fett. Och för lite fett är ju inte bra, så det jag undrar är - om man följer Viktväktarnas rekommendationer och recept, får man då i sig de här 20 energiprocenten per dag som bör komma från fett?

Dessutom äter jag kapslar med fiskolja (eftersom jag tyvärr är dålig på att äta fet firre), om jag då tar 3 st per dag á 1 g, måste jag då räkna med det i mina points?
    Nu gick jag nog ner på mikroskopnivå med det här, men man undrar ju... Lika bra att göra rätt från början!

Tacksam för svar och synpunkter!

• Svar på tråden Viktväktarna - för lite fett?
  • felicia6

Hej, Kapslarna kan jag inte svara på, men däremot så har viktväktarna 7 hälsorekommendationer, där det bla står vilket sorts fett man ska använda och hur många points per dag som man borde använda till fett..=)

• Daisy Boo

Men...

Jag har PointsPlan Plus på CD-rom, och där hittar jag sex punkter att följa för hälsans skull, och visst, där står allt det jag redan visste om bra och dåligt fett. Men trots att jag har bökat igenom hela skivan så hittar jag ingenting alls om hur många points per dag som bör läggas på fett.

*förvirrad*

• felicia6

Då kanske hon sa det på en lektion.. det var ett tag sen,man vet inte vad som står i böckerna och vad som dom säger..=)

men det var i alla fall 1 lr 2 points om dagen vill jag minnas.. men kan inte lova säkert..

• Jennie med ie

Så vitt jag vet sägs det bara hur många p rent matfett man bör äta. Men hur mycket fett man _totalt_ bör få i sig, fett är ju inte bara olja och smör och sånt där, tror jag inte det sägs nåt särskilt om, har jag uppfattat det rätt?

• Daisy Boo

Precis, det sägs inget alls om det! Gå ner i vikt vill jag, men inte på bekostnad av min hälsa. och eftersom jag är av naturen grundlig så vill jag ju veta !

Någon viktväktarguru borde det väl finnas därute som kan hjälpa en stackars novis...

• Ellte

I min VVklass pratar konsulenten ofta om vikten av att få i sig fett och kalcium... Jag måste dock erkänna att jag inte är sååå duktig på hur mycket det bör vara men det beror på mig och inte på konsulenten. Är dock säker på att jag får i mig tillräckligt ändå eftersom jag ofta äter ute...

• Bellis

Har bara äldre uppgifter på VVs fettintag, men där påtalas mycket tydligt att fett är viktigt att äta, annars fungerar ju inte fettförbränningen. En viss mängd "synligt" fett SKA man äta varje dag! Tyvärr har jag inga uppgifter åtkomliga...

• Louise 2003

Jag tror att Viktväktarna har tagit bort sina "regler" om hur mycket av olika saker som man ska äta per dag. Tidigare har de tex sagt att 1 point per dag ska komma från "bra" fett, men jag har för mig att min konsulent sa att de kommit fram till att vi får i oss så mycket fett ändå i maten så att vi inte behöver fett-regeln längre. Tror dock att de fortfarande rekommenderar lite olivolja eller nötter eller annat bra fett varje dag.

Vill du följa programmet riktigt slaviskt så ska du nog räkna dina oljekapslar (~0,75p/dag), men som med allt annat så är det ju först och främst sunt förnuft som gäller. Vill du inte räkna dem så kommer ingen skälla på dig för det.

Många tycker att det är svårt att äta alla sina points varje dag och det kan det nog vara om man tar bort mycket fett ur kosten. Man ska ju dock äta sina points, så till dem brukar konsulenten rekommendera ett Digestivekex och ett glas mjölk till kvällen. Så är det problemet löst.

Lycka till och passa på att ställa en massa frågor till konsulenten när du går dit!

• Daisy Boo

Tack så mycket för era svar!

Lite klokare har jag nog blivit. Grejen är att jag lade in precis samma fråga på Viktväktarnas egna messageboards, och där var det någon som sade att det inte är några problem att få i sig sina 20 energiprocent per dag, men på henne lät det som om att det är upp till en själv hur man vill fördela pointsen, och det är ju sant...

Men man vill ju slippa att själv slaviskt hålla reda på fett, proteiner och kolhydrater, det jag undrade var ju om man får i sig tillräckligt med fett bara genom att variera kosten ordentligt.
    Så mina kapslar tänker jag nog (för säkerhets skull) knapra med glatt humör och INTE räkna med dom i mina points. Går jag inte ner får jag väl tänka om, men fiskolja ska ju vara bra för förbränningen (enligt Paulun åtminstone).

• Frida B

Jag har följt VVs program ett flertal gånger, och jag tror inte att det är några problem att få i sig det fett man behöver efter som man ju som sagt får fördela sina points som man vill. Problemet är ju dock att då man äter t ex fet fisk går det åt en väldig massa points, och man kan alltså inte äta lika mycket. Jag tror också att de 20 points (plus max 10 "motionspoints") man får äta om man väger 70-80 kg inte är tillräckliga om man tränar väldigt mycket. Själv blev jag efter en period med VV-mat och hård träning sjuk gång på gång, vilket jag tolkade som att min kropp inte fått i sig tillräckligt med näring och energi och att immunförsvaret därför blivit försämrat. Mitt förslag är att istället använda någon form av datorprogra, t ex Hälsovakten eller kanske Viktklubben, och sedan använda de kunskaper du verkar ha sedan tidigare för att få ihop en lämplig diet. Lycka till!

• Daisy Boo

Frida B!

Jag har också hört att det kan vara lite si och så med att få i sig tillräckligt när man tränar mycket.

Personligen tänkte jag följa Viktväktarna för att bli av med ca 5 kilo, och då äta mig ner i vikt (eeeh, om det funkar som jag tänkt mig) och ligga lite lågt med träningen i början. När jag fått lite sundare matvanor och har fått upp klämmen på det här med regelbundna mat-tider så tänker jag börja träna mer, och då kommer jag inte att följa Viktväktarna slaviskt. Det berömda sunda förnuftet får råda...! Om det snurrar i skallen efter träningen för att man inte fått äta sig mätt är det ju något som är helfel... Det har jag själv varit med om och det är ingen höjdare.

• Hestia

Det är 12 "motionspoints" man kan få i veckan, och när jag var med kommer jag ihåg att konsulenten sade att deras program är uträknat efter "medelsvensson", så man borde äta mer om man tränar jättemycket, men att de gärna hjälper till med det om man säger till dem.
    Inte för att det hjälpte med fettet, men väl med andra frågor... :)

• violblad

Jag trodde inte att jag fick i mig för lite fett på vv och jag följde deras rekommendationer och åt 2points i fett (eller var det tre? Kommer inte riktigt ihåg). Eftersom jag alltid var så otroligt hungrig, så bytte jag till hälsovakten (nu är jag på aftonbladets viktklubb som funkar på liknande sätt som hälsovakten). Då upptäckte jag att jag skulle äta mycket mer fett än på vv. Då menar jag mycket. På vv undvek jag fett hela tiden, medan på hälsovakten/viktklubben kände jag istället att jag fick kolla så jag fick i mig allt fett. På vv var det alltid att ta den magraste osten, magraste mejeriprodukten osv. Nu käkar jag definitivt mer fett. Jag hade också problemet att jag frös så otroligt mycket förr. På vv sa de att man gjorde det när man gick ned i vikt. När jag började äta mer fett, så slutade jag frysa.

Så min erfarenhet är att vv's program innehåller för lite fett.

Svar på tråden Viktväktarna - för lite fett?