• Anna Panna
    Äldre 21 Dec 09:51
    2230 visningar
    4 svar
    4
    2230

    Namnbyte

    Dags att byta namn nu när vi gift oss... skickade in namnbyte blanketten med hindersprövningen och behöver vänta med passet tills vi varit på bröllops resa men vad / vilka behöver jag kontakta?!

  • Svar på tråden Namnbyte
  • lolca
    Äldre 21 Dec 14:05
    #1

    När du har fått besked från skatteverket att ditt namnbyte gått igenom så behöver du fixa nya bankkort och exempelvis byta namn på H&M kortet etc.

    Bankerna och de flesta andra myndigheter får automatiskt ditt nya efternamn, men när det gäller just bankort så får man fixa det själv. Jag fick en lapp hem i min brevlåda om att jag behövde ändra mitt körkort så det går också automatiskt.

  • Anna Panna
    Äldre 22 Dec 11:52
    #2

    Perfekt tack! Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får besked från Skattemyndigheterna?

  • solin
    Äldre 22 Dec 13:03
    #3

    Hej! SKV brukar ta 14 dgr på sig enligt det besked jag fick här i Gbg. De anpassar också beslutdatum för att giltigheten inte ska ta slut innan bröllopsdatumet.

  • lolca
    Äldre 22 Dec 15:36
    #4

    För mig tog det ca 3 veckor innan namnbytet hade gått igenom. Men det var i slutet på maj och de hade ganska mycket att göra. Men någonstans runt två veckor är nog rätt vanligt.

Svar på tråden Namnbyte