Har man förlovningsringen på under vigseln?
Ja som Rubriken lyder?! Har man eller inte?
Ja som Rubriken lyder?! Har man eller inte?
Ja de har man väl.. varför skulle man inte ha det?
Ja jag vet inte, kan inte minnas mig sett bruden ha på förlovningsringen under vigseln. Min sambo ska ju inte ha någon ny ring utan då kommer han vara utan och jag ha en på mig redan. Kanske ser konstigt ut! Men jag antar att man gör som man vill, tänkte mest på vad som man enligt sed gör.
ja jo jag får väl fundera på hur det skulle kännas själv! Spontant så vill man ju ha förlovningsringen på såklart, men det kanske blir lite bökigt eftersom jag ska ha två ringar till, typ två vigselringar. Kanske har den ena på mig redan och så får m2b trä på den 3:e å sista?!
Traditionell sed i Sverige är att ett par växlar ringar i samband med att de kommer överens om att gifta sig = förlovning.
Samma tradition är att enbart bruden har en vigselring som brudgummen trär på hennes finger under vigseln vid löftesgivningen. Då har både brud och brudgum således sin respektive förlovningsring på sig under hela vigseln. Det är ganska vanligt att man före vigseln låter gravera in även vigseldatumet i brudgummens förlovningsring.
Sen förekommer i stort sett alla tänkbara varianter:
Brudparet har inga ringar på sig och man har varsin vigselring.
Bruden har sin förlovningsring på sig och brudgummens förlovningsring "uppgraderas" till vigselring, dvs han har den inte på sig när man går in.
Brudparet har sina respektive förlovningsringar på sig och har varsin vigselring.
Det finns säkert fler alternativ också, men de här är de jag själv har varit med om. Det första (endast en vigselring och två förlovningsringar) eller det andra (två vigselringar och inga förlovningsringar) är det allra vanligaste.
Tack burre präst. Vi ska fundera på hur vi gör. Blir som sagt lite bökigare om jag ska ha två ringar till förlovningsringen.
Tycker man ska göra precis som man vill! Så strunta i "det som är rätt", fundera hur ni själva vill ha det :)
Tack Niini =)
och jag tror att de enda som lägger märke till om båda har ringarpå sig eller ej när ni går in, är ni själva! håller med, gör vad som känns rätt för just er!
Jag hade inte min förlovningsring på mig under vigseln, men det var för att jag skulle ha min vigselring längst in på fingret och ville att min m2b skulle sätta den på "rätt plats" sen innan vi gick ut til gästerna utanför kyrkan tog jag på mig min förlovningsring, så dom satt i rätt ordning!
Om jag hade velat ha vigselringen längst ut, så hade jag haft på mig min förlovningsring under vigseln...
Gör det som känns enklast och bäst för er Det är ju inte kul om det blir en massa bök med ringar framme vid altaret (Kan se min M2b fipplandes med en massa ringar om vi skulle haft tre st
).
(Jag kommer inte att ha på mig min förlovningsring eftersom den kommer att sitta "inne i" vigselringen och om det lutar åt att sambon kommer att få sin förlovningsring "uppgraderad" till vigselring under vigseln. Så vi kommer väl in ringlösa båda två).
Tack alla för era kommentarer! Min m2b kommer inte ha sin på då han uppgraderar sin till vigselring. Jag måste tänka lite till hur jag gör. Ska först bestämma mig för vilken eller vilka vigselringar det blir. =)
Jag ska gifta mig med en amerikan och han gav mig en jättelik diamantring när han friade. Vi kommer att utbyta vigeselringar under vigseln och eftersom jag vill ha min vigselring längst in då det är en slät guldring så kommer jag att ta på mig förlovningsringen efter vigseln är klar = ringlös ingång för oss båda :)
Flytta förlovningsringen till vänsterhanden då?
På så sätt är den "med", och du kan ha det som ett smycke.
Jag är alldeles för fäst vid min ring för att ta av dem på bröllopsdagen, och kommer nog ha den på vänstra handen under Dagen D.
Hmmm? Jag har min förlovningsring på vänster hand redan... Det är ju lite olika i olika kulturer men jag har lärt mig att man har förlovningsringen på vänster och även vigselringen sedan.
ja, trodde också att det var vänserhanden som gäller?
*mental note to self; must proofread*
Jag är guide, jag går baklänges på dagrna alldeles för mycket, det är mitt enda försvar
Jag menar högerhanden. Såklart.
Sorry.
Går baklänges = jag tittar på mina grupper medans jag pratar, ergo jag går bakläges. Så när jag ber dem att titta åt vänster pekar jag åt höger och viceversa. Ack ja. Tror aldrig jag kommer kunna programmera om min hjärna...
Hahaha kul! Jag blev lite fundersam där! =)
Jag hade förlovningsringen på mig. Ville sen ha vigselringen innerst då jag tycker det är finare och bytte bara plats på dem efter vigseln.