• solros­en1981
    Äldre 16 Dec 22:45
    2363 visningar
    3 svar
    3
    2363

    ändring av efternamn före eller efter resa?

    Vi har stött på problem inför vår resa till Aruba i mars. Vi ska ha en ceremoni där men tänker gifta oss borgerligt här hemma innan. Vi har bokat inrikesflyg med SAS till Stockholm och flyg till Aruba med Ving. Och om man skulle byta efternamn innan vi åker så går det bra att byta hos ving men hos SAS kostar det 300kr per person och väg. Och då vi är tre personer som ska ändras så blir det ganska mycket pengar. Mitt pass har gått ut så jag behöver nytt och även yngsta sonen. Den stora behöver bara nytt om vi åker på nya namnet.
    Går det att ändra namn hos ving och skaffa pass i nya namnet men behålla gamla namnet hos SAS? Problemet då är att jag måste visa upp ngn legitimation, alltså körkort. Det blir ju svårt om jag måste visa kökortet för att skaffa pass.Alltså måste körkort ändras innan antar jag. Är det kanske bäst ändå att gifta sig nära inpå resan och beställa två pass i gamla namnet? Hur länge kan man resa på gamla namnet då? Tror ni att det går bra att gifta sig ett par veckor innan resan i så fall?

    Det blev helsnurrigt det här. Men jag vet inte hur vi ska göra. Får verkligen beslutsångest.

  • Svar på tråden ändring av efternamn före eller efter resa?
  • IaTher­ese
    Äldre 16 Dec 23:12
    #1

    Mitt tips är att kontakta polisen och hör efter vad de säger när du berättar ditt dilemma...Lycka Till!

  • 091205
    Äldre 17 Dec 08:34
    #2

    Enklast är byta namn när man kommer hem och boka allt i gamla namnet Då slipper man stressa med pass osv. För ska ni gifta er "på vägen" hinner inte allt fixas innan. Tar ju nån v att få nya namnet, sen beställa pass mm någon v till

    För pass kan ni ju skaffa nya senare om ni reser nu för ni lär väl inte resa iväg igenom inom några m och hinner få spara pengar till nya pass

  • solros­en1981
    Äldre 17 Dec 22:23
    #3

    tack för era svar. Ja det bästa är säkert att vänta till efteråt. Bara det inte blir ngt problem med att jag uppgett fel efternamn. Men det verkar som om att många har gjort likadant.

Svar på tråden ändring av efternamn före eller efter resa?