• tösabit79

när går namnbytet igenom?..

det funderade jag nyss på...
    jag har skickat in hindersprövning och blankett om namnbyte..
    på posten fick jag tidigare i veckan ett vigselintyg och ett hindersprövningsintyg!
    nu funderar jag på det här med namnbytet! nån blankett om det fick vi inte tillbaka..
    jag kommer inte ihåg hur blanketten vi fyllde i såg ut men anmälde man där när namnbytet ska gå igenom eller görs det automatiskt vid vigseln?

tacksam för svar =)

• Svar på tråden när går namnbytet igenom?..
  • AnnBo

Det går igenom automatiskt efter att vigseöförrättaren skickat in vigselintyget efter ni gift er.
    Det kan ta olika lång tid innan det nya namnet har gått igenom, för mig tog det ca 2-2½ vecka

• fruMe

Men hur vet man att det gått igenom då???

• svxrt

vi var med hispiga över det där. Det står ju på papperna man får tillbaka att namnbyte inte registrerats. Min sambo ringde och kollade och det är som AnnBo säger. Det kan dock ta en stund innan det kommer från inläsningscentralen och vidare dit det ska.
    Själv hoppas jag det går snabbt som rackarns då vi väntar barn i samma veva... He he.

• fruMe

Jo, men hur VET man att man har fått sitt nya efternamn då???

Jag vill ju byta NUUUUUUU! (ska iof inte gifta mig förrän i april...)

• AnnBo

Jag ringde och kollade att det hade gått igenom helt enkelt, men jag kände lite stress för att vi skulle åka iväg på bröllopsresa med Så ja ringde 2 ggr, ena gången för att kolla hur det gick och då hade det knappt gått en vecka och då förklarade ja även läget, och den kvinnan ja pratade med lovade mig att det skulle vara klart i slutet av veckan därpå, och då ringde jag och dubbelkollade det torsdagen veckan därpå och då var det klart Sen får man ju en bekräftelse på brev med men min kom säkert 3 veckor efter att mitt namn gått igenom.

• tösabit79

vi ska åka på semester några dagar efter vi gift oss i februari.. visst är det så att jag utan problem åker på mitt gamla pass eftersom namnbytet inte gått igenom ännu?!

• emelieochlinus

Hur länge ska ni vara borta? Tänk på att om ni är utomlands och du har det gamla passet och namnbytet går igenom under tiden du är borta så reser du ju hem med icke giltig id-handling samt har icke giltig id-handling utomlands vilket är en risk att ta. Typ om det skulle hända något utomlands och du skulle behöva kontakta nån myndighet och sånt och ditt gamla namn inte finns kvar/stämmer med ditt pass.
    Vi reste på smekmånad 2 dagar efter bröllopet. Därför valde vi att göra namnbytet först efter att vi kom hem och reste alltså i våra gamla namn.

• fruNils2b

emelieochlinus: Fast nja, stämmer verkligen det där? Jag reste en vecka efter att vi vigt oss och medan vi var iväg gick mitt namnbyte igenom. Pratade med skatteverket om det där och de sa att det var bättre att beställa sin resa i gamla namnet eftersom det gamla passet ändå är giltigt en tid (kan det varit 6 månader?) efter att namnbytet gått igenom.

• emelieochlinus

Vi pratade också med skatteverket och fick rådet att byta namnet efter resan, men det kanske beror på vem man pratar med. Om det gamla passet gäller 6 månader så är det ju inga problem, men det fick vi inte veta.
    Nåt som däremot är viktigt är att namnen på biljetterna måste stämma överrens med de namnen som står i passen. Annars blir det problem.

• Niini
    emelieochlinus skrev 2009-12-23 10:28:57 följande:
    Vi pratade också med skatteverket och fick rådet att byta namnet efter resan, men det kanske beror på vem man pratar med. Om det gamla passet gäller 6 månader så är det ju inga problem, men det fick vi inte veta.Nåt som däremot är viktigt är att namnen på biljetterna måste stämma överrens med de namnen som står i passen. Annars blir det problem.
    Så länge alla andra identitetsgrejer är samma (ex signum) så är efternamnet på passet inte så stor skillnad.

Tro inte att ni är första brudparet som åker med ett namn o kommer hem med ett annat ;)
  • frukarlsson

Vilket nummer robger man för att kolla att efternamnet gått igenom, bra att veta vad man heter :)

• snickan81

När vi la till extra namn på våra barn fick hem en bekräftelse men det tog ett tag innan det kom.

Svar på tråden när går namnbytet igenom?..