• lunasl­una
    Äldre 16 Dec 10:50
    7287 visningar
    20 svar
    20
    7287

    Pinsam fråga! Hjälp snälla

    Jag har en pinsam fråga som jag hoppas att nån av er kan hjälpa mig med! Det är nämligen så att jag försökt äta enligt GI/LCHF (low carb, high fat) i minst 1,5 år nu. Jag äter alltså mest köttfärs, köttbullar, sallader med majonäs, äpplen (sällan nu dock), ägg, mandariner, bananer, skinka, kyckling, köttsoppa. Det är typ det enda jag äter, om och om igen...

    Nu till det pinsamma :) Men, sen cirka två månader(kanske mer) har jag varit otroligt dålig i magen. Jag har inte upplevt dessa besvär i början av LCHF utan de har kommit på senare tid. Jag är otroligt gasig och min mage verkligen bubblar. Kan även känna mig uppsvälld ibland. Och, jag har ALLTID diarré! Sällan jag har normal avföring.

    Jag får dessutom finnar ibland och jag tror det kan ha och göra med hur dålig i magen jag är. För några veckor sen köpte jag Robert Grays tarmreningsprogram som innehåller mycket örter bland annat, för att få bukt på detta. Men inget har hänt.

    Jag provade även att fasta och bara äta frukt/grönsaker i sju dagar, blandat med lavemang (med bara vatten, ingen lavemangvätska) men ingen förbättring! Jag provade matsmältningstabletter men fortfarande ingen ändring :(

    Ibland äter jag otroligt lite och oregelbundet och då kan det hända att det bara blir några köttbullar och en viktminskningsshake på en hel dag... Men jag är fortfarande otrolig kass i magen. (Ska dock tillägga att jag fuskar ibland och äter lite godis.)

    Kan nån hjälpa mig med detta?! Börjar bli seriöst orolig... Särskilt när jag läste att har man diarré en längre tid är det nåt fel. Men att gå till läkaren är ett känsligt ämne av privata skäl, men såklart inser jag att det kanske till slut blir nödvändigt.

    Tycker ni att jag ska prova de tabletterna som finns att köpa på apoteket mot diarré? Men saken är att det står att det bara tar bort symptomen, inte orsaken.

    Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig, skulle betyda enormt mycket! Tusen tack i förhand! Stor kram till alla

  • Svar på tråden Pinsam fråga! Hjälp snälla
  • didis
    Äldre 16 Dec 11:15
    #1

    Nä, jag tycker inte du ska ta diarrétabletter. Du ska börja äta "ordentlig" mat.

    Börja föra in kolhydrater igen och fibrer. Skippa shakesen och tarmreningsprogram och ät vanlig mat. Och glöm lavemang!

    Du har experimenterat med din mage och dina tarmar länge nu, låt dem vila och ät sådan mat som människan är ämnad för. Dvs både proteiner och kolhydrater.

    Om magen är känslig så hellre kokt än stekt/friterad mat och inte mängder av mjölkprotein om du är känslig för det.

    Om någon hade fött upp ett husdjur (som är blandätare liksom människan) som du har "fött upp" dig själv hade denne blivit anklagad för vanvård. Så var lite snäll mot dig själv nu!

    Och just det: om du har några andra symtom så GÅ TILL LÄKARE bums!

  • nano86
    Äldre 16 Dec 11:26
    #2

    Tror också att det bästa du kan göra att äta kolhydrarter, det hjälper magen.

  • Imma
    Äldre 16 Dec 11:27
    #3

    Håller helt och fullt med didis! De där kurerna tycker jag är obehagliga på många sätt. Vi är menade att få i oss varierad mat och får vi inte det är risken stor att det knasar till sig på sikt.

    Att helt utesluta kolhydrater och fibrer kan vara jättefarligt, alla helst om du dessutom tränar.

    Börja ät en varierad kost (som ju inte behöver vara onyttig för det) och börja absolut inte att experimentera med tabetter för att få ordning på detta. Rör på dig (gör susen för magen) och framför allt - Var rädd om dig!

    Lycka till!


    didis skrev 2009-12-16 11:15:29 följande:
    Nä, jag tycker inte du ska ta diarrétabletter. Du ska börja äta "ordentlig" mat.Börja föra in kolhydrater igen och fibrer. Skippa shakesen och tarmreningsprogram och ät vanlig mat. Och glöm lavemang!Du har experimenterat med din mage och dina tarmar länge nu, låt dem vila och ät sådan mat som människan är ämnad för. Dvs både proteiner och kolhydrater. Om magen är känslig så hellre kokt än stekt/friterad mat och inte mängder av mjölkprotein om du är känslig för det.Om någon hade fött upp ett husdjur (som är blandätare liksom människan) som du har "fött upp" dig själv hade denne blivit anklagad för vanvård. Så var lite snäll mot dig själv nu! Och just det: om du har några andra symtom så GÅ TILL LÄKARE bums!
  • KatjaB
    Äldre 16 Dec 11:48
    #4

    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt.
    Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp.

    Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré?
    Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.

  • lecaro­line
    Äldre 16 Dec 11:56
    #5

    Håller med!! Även de som språkar för denna bantningen säger ju att det ska vara i en period inte år..

    Många får finnar av mycket fett, kan bero på det..
    Gaser får man av kött + att man sover såååå mycket fler timmar.
    Vitt bröd och te hjälper mot rinnig avföring.


    KatjaB skrev 2009-12-16 11:48:40 följande:
    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt. Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp. Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré? Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:13
    #6
    didis skrev 2009-12-16 11:15:29 följande:
    Nä, jag tycker inte du ska ta diarrétabletter. Du ska börja äta "ordentlig" mat.Börja föra in kolhydrater igen och fibrer. Skippa shakesen och tarmreningsprogram och ät vanlig mat. Och glöm lavemang!Du har experimenterat med din mage och dina tarmar länge nu, låt dem vila och ät sådan mat som människan är ämnad för. Dvs både proteiner och kolhydrater. Om magen är känslig så hellre kokt än stekt/friterad mat och inte mängder av mjölkprotein om du är känslig för det.Om någon hade fött upp ett husdjur (som är blandätare liksom människan) som du har "fött upp" dig själv hade denne blivit anklagad för vanvård. Så var lite snäll mot dig själv nu! Och just det: om du har några andra symtom så GÅ TILL LÄKARE bums!
    [/citat]

    Du har nog rätt i att jag måste börja äta mer kolhydrater. Men jag trodde att fibrer just kunde göra att magen arbetar för mycket? När jag åt mycket äpplen ett tag blev det värre.
    Tarmreningen tänker jag dock fortsätta med då den var svidande dyr, haha. Och för att det känns nyttigt ;P *älskar hälskost*

    Men du har nog helt rätt i att jag ätit samma mat för länge och att min mage till slut mår dåligt av det. Kanske ska man börja med viktbäktarna ett tag? De har ju lite fett och mer kolhydrater som jag förstått det. Saken är att jag vill gå ner i vikt så att äta för mycket kolhydrater står inte högst upp på önskelistan!

    Kan du ge lite tips på kokt mat? Har bara ätit stekt nu hur länge som helst! Med mycket rapsolja/smör/majonäs.

    Livrädd för att gå upp i vikt så jag har inte velat släppa GI/LCHF...
    nano86 skrev 2009-12-16 11:26:33 följande:
    [citat]
    Tror också att det bästa du kan göra att äta kolhydrarter, det hjälper magen.
    [/citat]

    Attan då, jag som ville slippa det. ;P
    Imma skrev 2009-12-16 11:27:04 följande:
    [citat]
    Håller helt och fullt med didis! De där kurerna tycker jag är obehagliga på många sätt. Vi är menade att få i oss varierad mat och får vi inte det är risken stor att det knasar till sig på sikt.Att helt utesluta kolhydrater och fibrer kan vara jättefarligt, alla helst om du dessutom tränar.Börja ät en varierad kost (som ju inte behöver vara onyttig för det) och börja absolut inte att experimentera med tabetter för att få ordning på detta. Rör på dig (gör susen för magen) och framför allt - Var rädd om dig!Lycka till!
    [/citat]

    När jag tränar brukar jag äta kolhydrater innan, dock för lite tror jag. Blir oftast kyckling, och nån banan/äpple. Försöker äta kolhydrater både före och efter träning Jag får sån galen ågnest när jag äter för mycket kolhydrater eftersom jag rör på mig alldeles för lite...
    Har dock tänkt att köpa zumbafitnessträningsDVDskivor (oj jädrar så långt ord, haha) nu och då blir det till att äta bättre träningsmat!

    Tack söta du!
    KatjaB skrev 2009-12-16 11:48:40 följande:
    [citat]
    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt. Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp. Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré? Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.
    [/citat]

    Ja du har rätt i att GI egentligen har tre olika faser, jag har nästan stannat på rivfasen superlänge nu pga ångesten av att jag rör på mig för lite. Köttbllarna är såna vanliga man köper i affären :)
    Jag gjorde lavemanget som en del i fastan, stod att man skulle göra det dagligen. Men det kändes ju rätt onödigt.
    lecaroline skrev 2009-12-16 11:56:32 följande:
    [citat]
    Håller med!! Även de som språkar för denna bantningen säger ju att det ska vara i en period inte år..Många får finnar av mycket fett, kan bero på det..Gaser får man av kött + att man sover såååå mycket fler timmar.Vitt bröd och te hjälper mot rinnig avföring.
    Är det sant att man kan få finnar av (för mycket) fett?!

    Oj, jag som äter massa kött. Och sover ibland alldeles för länge. Har hört att te faktiskt kan göra en förstoppad om man dricker för mycket så det kan nog stämma att det hjälper mot det motsatta.

    * Tack tjejer för att ni försöker hjälpa mig, uppskattas! Fler får gärna skriva så blir jag jätteglad :)
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:17
    #7

    Oj fasen, nu blev mitt svar väldigt konstigt där uppe. Kan ni bortse från det så ska jag försöka göra om det och se om det funkar :)


    didis skrev 2009-12-16 11:15:29 följande:
    Nä, jag tycker inte du ska ta diarrétabletter. Du ska börja äta "ordentlig" mat.Börja föra in kolhydrater igen och fibrer. Skippa shakesen och tarmreningsprogram och ät vanlig mat. Och glöm lavemang!Du har experimenterat med din mage och dina tarmar länge nu, låt dem vila och ät sådan mat som människan är ämnad för. Dvs både proteiner och kolhydrater. Om magen är känslig så hellre kokt än stekt/friterad mat och inte mängder av mjölkprotein om du är känslig för det.Om någon hade fött upp ett husdjur (som är blandätare liksom människan) som du har "fött upp" dig själv hade denne blivit anklagad för vanvård. Så var lite snäll mot dig själv nu! Och just det: om du har några andra symtom så GÅ TILL LÄKARE bums!
    [/citat]

    Du har nog rätt i att jag måste börja äta mer kolhydrater. Men jag trodde att fibrer just kunde göra att magen arbetar för mycket? När jag åt mycket äpplen ett tag blev det värre.
    Tarmreningen tänker jag dock fortsätta med då den var svidande dyr, haha. Och för att det känns nyttigt ;P *älskar hälskost*

    Men du har nog helt rätt i att jag ätit samma mat för länge och att min mage till slut mår dåligt av det. Kanske ska man börja med viktbäktarna ett tag? De har ju lite fett och mer kolhydrater som jag förstått det. Saken är att jag vill gå ner i vikt så att äta för mycket kolhydrater står inte högst upp på önskelistan!

    Kan du ge lite tips på kokt mat? Har bara ätit stekt nu hur länge som helst! Med mycket rapsolja/smör/majonäs.

    Livrädd för att gå upp i vikt så jag har inte velat släppa GI/LCHF...
    nano86 skrev 2009-12-16 11:26:33 följande:
    [citat]
    Tror också att det bästa du kan göra att äta kolhydrarter, det hjälper magen.
    [/citat]

    Attan då, jag som ville slippa det. ;P
    Imma skrev 2009-12-16 11:27:04 följande:
    [citat]
    Håller helt och fullt med didis! De där kurerna tycker jag är obehagliga på många sätt. Vi är menade att få i oss varierad mat och får vi inte det är risken stor att det knasar till sig på sikt.Att helt utesluta kolhydrater och fibrer kan vara jättefarligt, alla helst om du dessutom tränar.Börja ät en varierad kost (som ju inte behöver vara onyttig för det) och börja absolut inte att experimentera med tabetter för att få ordning på detta. Rör på dig (gör susen för magen) och framför allt - Var rädd om dig!Lycka till!
    [/citat]

    När jag tränar brukar jag äta kolhydrater innan, dock för lite tror jag. Blir oftast kyckling, och nån banan/äpple. Försöker äta kolhydrater både före och efter träning Jag får sån galen ågnest när jag äter för mycket kolhydrater eftersom jag rör på mig alldeles för lite...
    Har dock tänkt att köpa zumbafitnessträningsDVDskivor (oj jädrar så långt ord, haha) nu och då blir det till att äta bättre träningsmat!

    Tack söta du!
    KatjaB skrev 2009-12-16 11:48:40 följande:
    [citat]
    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt. Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp. Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré? Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.
    [/citat]

    Ja du har rätt i att GI egentligen har tre olika faser, jag har nästan stannat på rivfasen superlänge nu pga ångesten av att jag rör på mig för lite. Köttbllarna är såna vanliga man köper i affären :)
    Jag gjorde lavemanget som en del i fastan, stod att man skulle göra det dagligen. Men det kändes ju rätt onödigt.
    lecaroline skrev 2009-12-16 11:56:32 följande:
    [citat]
    Håller med!! Även de som språkar för denna bantningen säger ju att det ska vara i en period inte år..Många får finnar av mycket fett, kan bero på det..Gaser får man av kött + att man sover såååå mycket fler timmar.Vitt bröd och te hjälper mot rinnig avföring.
    Är det sant att man kan få finnar av (för mycket) fett?!

    Oj, jag som äter massa kött. Och sover ibland alldeles för länge. Har hört att te faktiskt kan göra en förstoppad om man dricker för mycket så det kan nog stämma att det hjälper mot det motsatta.

    * Tack tjejer för att ni försöker hjälpa mig, uppskattas! Fler får gärna skriva så blir jag jätteglad :)
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:18
    #8

    Nej fan, nu blev det fel igen. Helt ny på BT så jag har inte lärt mig hur man kan citera flera i samma inlägg. Får svara en och en. Ursäkta min klantighet ;)


    KatjaB skrev 2009-12-16 11:48:40 följande:
    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt. Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp. Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré? Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.
    Du har nog rätt i att jag måste börja äta mer kolhydrater. Men jag trodde att fibrer just kunde göra att magen arbetar för mycket? När jag åt mycket äpplen ett tag blev det värre.
    Tarmreningen tänker jag dock fortsätta med då den var svidande dyr, haha. Och för att det känns nyttigt ;P *älskar hälskost*

    Men du har nog helt rätt i att jag ätit samma mat för länge och att min mage till slut mår dåligt av det. Kanske ska man börja med viktbäktarna ett tag? De har ju lite fett och mer kolhydrater som jag förstått det. Saken är att jag vill gå ner i vikt så att äta för mycket kolhydrater står inte högst upp på önskelistan!

    Kan du ge lite tips på kokt mat? Har bara ätit stekt nu hur länge som helst! Med mycket rapsolja/smör/majonäs.

    Livrädd för att gå upp i vikt så jag har inte velat släppa GI/LCHF...
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:19
    #9
    Imma skrev 2009-12-16 11:27:04 följande:
    Håller helt och fullt med didis! De där kurerna tycker jag är obehagliga på många sätt. Vi är menade att få i oss varierad mat och får vi inte det är risken stor att det knasar till sig på sikt.Att helt utesluta kolhydrater och fibrer kan vara jättefarligt, alla helst om du dessutom tränar.Börja ät en varierad kost (som ju inte behöver vara onyttig för det) och börja absolut inte att experimentera med tabetter för att få ordning på detta. Rör på dig (gör susen för magen) och framför allt - Var rädd om dig!Lycka till!
    När jag tränar brukar jag äta kolhydrater innan, dock för lite tror jag. Blir oftast kyckling, och nån banan/äpple. Försöker äta kolhydrater både före och efter träning Jag får sån galen ågnest när jag äter för mycket kolhydrater eftersom jag rör på mig alldeles för lite...
    Har dock tänkt att köpa zumbafitnessträningsDVDskivor (oj jädrar så långt ord, haha) nu och då blir det till att äta bättre träningsmat!

    Tack söta du!
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:20
    #10
    vet inte hur det är med lchf dieten men atkins som i grunden är samma sak, och gi, går ju ut på att ha en rivstart utan kolhydrater för att sedan föra in bra kolhydrater i kosten. Tror inte det är meningen att du i 1,5 års tid ska utesluta kolhydraterna helt. Sen så vet jag inte vad det är för köttbullar mm som du äter, men meningen är ju att man ska äta bra mat från grunden, inte halvfabrikat som bara innehåller en massa skräp. Varför gör du lavemang och tarmrensningar om du har diarré? Tycker du ska börja äta kolhydrater i små mängder, men att du får i dig kolhydrater dagligen. Du behöver inte överdosera, men en näve kolhydrater per lunch/middag är nog bra för dig.
    Ja du har rätt i att GI egentligen har tre olika faser, jag har nästan stannat på rivfasen superlänge nu pga ångesten av att jag rör på mig för lite. Köttbllarna är såna vanliga man köper i affären :)
    Jag gjorde lavemanget som en del i fastan, stod att man skulle göra det dagligen. Men det kändes ju rätt onödigt.
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:20
    #11

    lecaroline skrev 2009-12-16 11:56:32 följande:


    Håller med!! Även de som språkar för denna bantningen säger ju att det ska vara i en period inte år..Många får finnar av mycket fett, kan bero på det..Gaser får man av kött + att man sover såååå mycket fler timmar.Vitt bröd och te hjälper mot rinnig avföring.
    Är det sant att man kan få finnar av (för mycket) fett?!

    Oj, jag som äter massa kött. Och sover ibland alldeles för länge. Har hört att te faktiskt kan göra en förstoppad om man dricker för mycket så det kan nog stämma att det hjälper mot det motsatta.

    * Tack tjejer för att ni försöker hjälpa mig, uppskattas! Fler får gärna skriva så blir jag jätteglad :)
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:23
    #12

    (Och sen får ni även ursäkta alla mina charmiga slarvstavfel. Jag har inte sovit på hela natten :))

  • Imma
    Äldre 16 Dec 13:29
    #13

    Jag tror faktiskt att viktväktarna skulle kunna vara ett alternativ. Dels för att det representerar ett annorlunda sätt att förhålla sig till mat än de här dieterna som utesluter kolhydrater, men även för att man får hjälp av proffs.

    Nu får du inte ta det här på fel sätt, men jag blir lite rädd när jag läser et du skriver. Om du har ett problem med övervikt är det jättebra att du tar tag i det och vill gå ner i vikt, men jag tycker inte att det låter helt sunt allt du skriver. Mycket ångest osv. Det är lätt att en viktnedgång spårar ur och blir allt annat än sund och det låter som att du har lite riskbeteende.

    Tänk på att en viktnedgång är något som sker på längre sikt och att det som gör att du går ner mest i vikt under en kortare period (säg: en månad) inte nödvändigtvis är det som är bäst för dig på längre sikt. Du måste hitta en balans som du klarar av att leva med resten av livet. Kan du kanske hitta en motionsform som du gillar? Zumba kanske är bra, men generellt sett är gruppträning/gymträning bra eftersom det kan vara svårt att få till träningen i hemmet. Sedan blir det ju lite socialt också om man tränar tillsammans med andra.

    Jag är egentligen emot alla typer av dieter, eftersom jag anser att en övervikt nästan alltid beror på att felaktigt ätbeteende i grunden. Att inte ta itu med det grundläggande problemet, utan mosa i sig, typ 10 liter kålsoppa om dagen, eller bara äta fett, eller bara äta bananer.... Jag tror inte att det är rätt sätt att komma tillrätta med det grundläggande problemet i förhållandet till mat.

    Jag har själv inga problem med övervikt, men har lidit av bulimi och träningsmani under flera år, så det är därför jag är extra känslig för de signaler du sänder ut med det du skriver.

    Jag menar inte att trycka ner dig, utan detta är endast av omtanke!

  • kikel
    Äldre 16 Dec 13:34
    #14

    Jag tror du gör som många andra och hakar upp dig på maten. jag ska inte dra värdens upphandling nu för då tycker du nog att jag är jobbig. hehe

    Jag jobbar som friskvårdsterapeft och kostrådgivare.

  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:40
    #15
    Imma skrev 2009-12-16 13:29:37 följande:
    Jag tror faktiskt att viktväktarna skulle kunna vara ett alternativ. Dels för att det representerar ett annorlunda sätt att förhålla sig till mat än de här dieterna som utesluter kolhydrater, men även för att man får hjälp av proffs. Nu får du inte ta det här på fel sätt, men jag blir lite rädd när jag läser et du skriver. Om du har ett problem med övervikt är det jättebra att du tar tag i det och vill gå ner i vikt, men jag tycker inte att det låter helt sunt allt du skriver. Mycket ångest osv. Det är lätt att en viktnedgång spårar ur och blir allt annat än sund och det låter som att du har lite riskbeteende. Tänk på att en viktnedgång är något som sker på längre sikt och att det som gör att du går ner mest i vikt under en kortare period (säg: en månad) inte nödvändigtvis är det som är bäst för dig på längre sikt. Du måste hitta en balans som du klarar av att leva med resten av livet. Kan du kanske hitta en motionsform som du gillar? Zumba kanske är bra, men generellt sett är gruppträning/gymträning bra eftersom det kan vara svårt att få till träningen i hemmet. Sedan blir det ju lite socialt också om man tränar tillsammans med andra.Jag är egentligen emot alla typer av dieter, eftersom jag anser att en övervikt nästan alltid beror på att felaktigt ätbeteende i grunden. Att inte ta itu med det grundläggande problemet, utan mosa i sig, typ 10 liter kålsoppa om dagen, eller bara äta fett, eller bara äta bananer.... Jag tror inte att det är rätt sätt att komma tillrätta med det grundläggande problemet i förhållandet till mat.Jag har själv inga problem med övervikt, men har lidit av bulimi och träningsmani under flera år, så det är därför jag är extra känslig för de signaler du sänder ut med det du skriver.Jag menar inte att trycka ner dig, utan detta är endast av omtanke!
    Ska kolla upp viktväktarna men tror dessvärre inte att jag har ekonomin att "köpa hela programmet". Vill ha mer allmäna tips på hur viktväktarna äter.

    Du har helt rätt, jag har ätstörningar. Hur de utspelar sig ska jag inte säga då jag inte vill inspirera någon att göra samma sak, eftersom att denna ätstörning inte är direkt "känd". Men jag vet inte hur jag hade klarat mig utan den med mitt extrema sötbehov (inte bulimi och inte laxermedel). Men jag måste verkligen jobba bort denna ätstörning för den är delvis extremt dyr och förstör mycket. Jag älskar ju egentligen hälsa! Och vill äta 100% nyttigt. Men är galet sockerberoende... (även om jag inte "får i mig sockret" (inte allt iaf). Som sagt, svårt att förklara eftersom jag inte vill uppmuntra nån till detta. Men kanske anar ni...)

    Jag mår heller inte bra rent psykiskt så jag tror godiset (osv) har blivit en slags tröst. Målet är att gå i terapi nu men det kommer ju ta sin tid :(

    Önskar att jag kunde träna med andra men får panik inför bara tanken då jag har social fobi :/

    Jag är inte ens direkt överviktig. Kurvig absolut, men inte tjock på nåt sätt och det inser jag själv. Har dessutom världens bästa pojkvän som avgudar min kropp som den är. Men jag kan bara inte göra det. :( Jag vill gå ner minst 5 kg till. Jag är resultatet av dagens samhälle...

    Ledsen att höra om ditt förflutna! Skönt att du kämpat dig ur det, bra gjort!! Tar absolut inte illa upp av din omtanke.
  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:40
    #16
    kikel skrev 2009-12-16 13:34:16 följande:
    Jag tror du gör som många andra och hakar upp dig på maten. jag ska inte dra värdens upphandling nu för då tycker du nog att jag är jobbig. heheJag jobbar som friskvårdsterapeft och kostrådgivare.
    Hade älskat att få en upphandling :D
  • Blivan­defrue­riksso­n
    Äldre 16 Dec 13:41
    #17

    Lunasluna skalet på äpple är drivande för magen pch ger även upphov till gaser. De bananer som har blivit lätt bruna är oxå de drivande och gasframkallande.

    Om du ska äta äpple,Skala dem och ät de bananer som precis blivit mogna då de är stoppande.

  • lunasl­una
    Äldre 16 Dec 13:43
    #18
    Blivandefrueriksson skrev 2009-12-16 13:41:54 följande:
    Lunasluna skalet på äpple är drivande för magen pch ger även upphov till gaser. De bananer som har blivit lätt bruna är oxå de drivande och gasframkallande. Om du ska äta äpple,Skala dem och ät de bananer som precis blivit mogna då de är stoppande.
    Tack för infon! Brukar nämligen blanda i en banan i shaken och ibland låter jag den stå så att även bananen hinner bli brun. Måste sluta med det.

    Men, det är alltså bara äppelskalet som är dåligt? Tusen tack för infon i så fall, för jag älskar äpplen :)
  • kikel
    Äldre 16 Dec 13:45
    #19

    haha
    Om du stressar över det bidrar också till dålig mage. Men jag tror det vikitigaste du kan göra är att äta enligt taldriksmodelen då kommer du få i dig alla näringsämnen du behöver. Du kan lägga upp modelen på tre olika sätt beroende på hur aktiv du är. Väldigt kort upphanling hehe


    lunasluna skrev 2009-12-16 13:40:38 följande:
    Hade älskat att få en upphandling :D
  • Imma
    Äldre 16 Dec 13:57
    #20

    Okej, bra att veta! Jag blir dock såklart ledsen över att höra om dina problem. Som f.d. ätstörd (precis som en nykter alkoholist är jag dock rätt övertygad om att vi aldrig blir helt friska, men åtminstone symptomfria) skulle jag vilja att du funderar över dina möjligheter att starta med det psykiska och inte tänka på viktnedgång nu.

    Innan du blir frisk från din ätstörning ska du inte fundera över andra sätt att gå ner i vikt. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men det är det enda som jag kan tipsa dig om nu. Försök få hjälp! Kanske finns det någon klinik för ätstörningar i närheten av där du bor? Prata med din vårdcentral om remiss. Jag ska inte ljuga för dig, det är en lång process att bli frisk, men bara du vill (verkligen vill) har du jättegoda möjligheter att lyckas!

    Jättebra att du har en stöttande pojkvän! Viljan till att förändra situationen måste dock komma ifrån dig själv, annars går det inte.

    De där fem kilona tror jag att du egentligen förstår att de inte spelar någon som helst roll just nu. Så länge du inte mår bra kommer du alltid anse att du väger fem kilo för mycket oavsett vad du väger. Jag känner så väl igen de där tankarna. "Bara fem kilo till, sen räcker det."

    Fundera över om du är stark nog att ta tag i detta nu (jag tror att du är det). Ju snabbare du får hjälp desto snabbare kan du bli bra igen!

    Igen, var rädd om dig! Jag tänker på dig.

    /Imma


    lunasluna skrev 2009-12-16 13:40:12 följande:
    Ska kolla upp viktväktarna men tror dessvärre inte att jag har ekonomin att "köpa hela programmet". Vill ha mer allmäna tips på hur viktväktarna äter.Du har helt rätt, jag har ätstörningar. Hur de utspelar sig ska jag inte säga då jag inte vill inspirera någon att göra samma sak, eftersom att denna ätstörning inte är direkt "känd". Men jag vet inte hur jag hade klarat mig utan den med mitt extrema sötbehov (inte bulimi och inte laxermedel). Men jag måste verkligen jobba bort denna ätstörning för den är delvis extremt dyr och förstör mycket. Jag älskar ju egentligen hälsa! Och vill äta 100% nyttigt. Men är galet sockerberoende... (även om jag inte "får i mig sockret" (inte allt iaf). Som sagt, svårt att förklara eftersom jag inte vill uppmuntra nån till detta. Men kanske anar ni...)Jag mår heller inte bra rent psykiskt så jag tror godiset (osv) har blivit en slags tröst. Målet är att gå i terapi nu men det kommer ju ta sin tid :(Önskar att jag kunde träna med andra men får panik inför bara tanken då jag har social fobi :/ Jag är inte ens direkt överviktig. Kurvig absolut, men inte tjock på nåt sätt och det inser jag själv. Har dessutom världens bästa pojkvän som avgudar min kropp som den är. Men jag kan bara inte göra det. :( Jag vill gå ner minst 5 kg till. Jag är resultatet av dagens samhälle...Ledsen att höra om ditt förflutna! Skönt att du kämpat dig ur det, bra gjort!! Tar absolut inte illa upp av din omtanke.
Svar på tråden Pinsam fråga! Hjälp snälla