• Aeternum

Nu skiter jag i det här!!! *Sur & arg på svärmor*

Vi gifter oss nästa sommar, & idag ska (skulle) vi ha skickat ut våra julkort med "save the date" text.

Vi har väntat med att berätta för svärmor & svägerska just för att vi vet att de inte kan hålla tyst & vi vill ju överraska alla med vad som är på G. Svärfar kommer vi inte kunna berätta för förrän alla korten är lagda på lådan...

Iallafall så fick svärmor & svägerska veta i fredags kväll då hon skulle komma för att vara hos oss över helgen. Egentligen hade vi tänkt berätta nu idag innan vi skickade ut korten & just innan de for hem. MEn som vanligt är svärmor så himla nyfiken & läser i ALLA papper som ligger framme, tom så viker hon upp papper som är ihopvikta. Iallafall hade vi gjort iordning hennes kort så hon skulle få läsa, men gömt det (på ett väldigt lätt ställe att hitta) men ja ja tänkte vi - hon får veta nu. Blev såklart jätteglad & vi satt & pratade om bröllopet på kvällen. Förutom spydiga kommentarer över att "vi då alltid ska vräka på", "gift blir ni ju iallafall", & jag förstår ju nu att hon sett fram emot att få baka bullar (?!), hjälpa till med maten etc etc så blev hon ju lite sur när vi sa att vi tänkte anlita en restaurang. Sen började hon tjata om vad vi önskade oss. Nja, vi kommer avsäga oss presenter för vi vill verkligen inte ha något. Då blir hon ännu mer sur - & tom vid nästa dags frukost tar hon upp det igen. Vi säger än en gång att vi vill inte ha något utan vi kommer isf önska oss bidrag till festen/ resepresentkort eller biståndshjälp tex. Då säger hon att sånt kan man inte önska sig utan det är ju så opersonligt & det kommer hon aaaaaldrig att göra. Men hon har istället kommit på att vi har ju ingen riktig matservis!!!
    Iaf tänker vi, hon får väl smälta det hela så blir det säkert bättre. Hon är barnvakt över dagen då vi åker för att julhandla. Min sambo säger åt sin syster & mamma & nu får de inte berätta för någon för vi vill berätta själva. KOmmer hem sent igår kväll varpå svärmor efter en stund säger; "ja tror ni inte att "grannen" lyckades få reda på era bröllopsplaner."
    Dessutom har hon mage att skylla det på vår 4 -årige son!!! Jag vet att han skulle knappast bara sådär komma på att vi ska gifta oss (då vi inte ens informerat barnen!) Frågade henne vad hon hade sagt då? "ja vad skulle jag svara? Men jag berättade aldrig vilken kyrka för det tänkte jag att ni fick berätta själva..." Grannen är till råga på allt ännu en som inte kan vara tyst så jag antar att nu vet alla inom 2 mils radie om det här...
    Så nu har jag tappat lusten för bröllop & tror jag skiter i att skicka ut save-the-date, avbokar kyrkan & drar iväg till Mauritius (lr något annat härligt ställe) & gifter mig där UTAN att berätta för någon!
    Gahhh - vad irriterad jag är!!!

• Svar på tråden Nu skiter jag i det här!!! *Sur & arg på svärmor*
  • KatjaB

Vad tråkigt att hon inte kunde hålla tyst, men kan det inte bara vara så att hon var glad för er skull och inte kunde hålla sig? Förstår att ni hade velat berätta själva för folk men låt inte det här förta lyckan över att ni ska skicka ut era save the date-kort och gifta er.
    Jag har fått uppfattningen av att äldre har svårare att förstå sig på att man önskar sig resebidrag, biståndshjälp osv. Men ni kan ju framföra vad ni önskar er, sen är ju presenter just presenter och inget tvång, så ni får nog räkna med en och annan prensent ändå som kanske inte var just vad ni hade önskat er

• lexiwed

Men vad typiskt! Så tråkigt när man själv är så glad och lycklig över sina planer. Men när det gäller bröllop har familjen en viss förmåga att bli mer uppspelta och tokiga än man själv är.
    Min svärmor tyckte att det var viktigt att förälrarna satt längst fram i kyrkan, fastän vi sagt att det inte var något stort traditionellt med en massa regler! Det slutade iaf med att min syster med familj satt längst fram eftersom hon skulle hålla vår bebis under vigselakten. Tyckte att det blev jättebra, men förstog att svärmor inte tyckte det egentligen...
    Ledsen att säga det, men jag tror att dom kommer bli värre ju längre fram ni kommer i planeringen. Men tänk på att det är er dag och gör som min man gör: Sluta lyssna och gör som ni vill!
    Svårt för som tjej kan man ju inte sluta älta, eller i alla fall inte jag....!
    Det är er dag och det kommer bli jättemysigt hur ni än gör. Men visst är det lockande att åka till Mauritius, funderade på det ett antal gånger själv....!

Lycka till!

• Aeternum

Tack för era synpunkter & svar! Jo såklart är hon säkert så glad att hon också vill berätta. Samtidigt tycker man ju att man kanske borde kunna hålla sig tyst i åtminstone mer än ett dygn. Särskilt när man dessutom fått tillsägelse...

Men det är inte första gången & jag skulle kunna skriva en hel bok med saker som hon gör, eller säger eller sagt under de snart 12 år vi varit tillsammans.

Hon kollar tom i våra byrålåder, kollar post som ligger öppnad men fortfarande i kuvert, rotar igenom pappershögar osv osv. Så när hon ska komma måste man alltid tänka sig för för vad som ligger framme.

Dessutom att hon berättat för just "den" grannen är oxå ett av de stora problemen. En ännu längre historia & har jag tur så reagerar han på ett "normalt" sätt, annars finns risken för väldigt stora & långdragna konflikter ända fram till bröllopet...
    Oops nu läser svärmor över axeln...

• nano86

Vad tråkigt att det blev som det blev. De flesta blir nog väldigt glada över korten iaf, även om de fått veta i förväg så jag tycker ni kan skicka dem ändå. Vi berättade för de flesta (direkt och indirekt) innan vi skickade ut inbjudningarna och jag tror att alla uppskattade att få kortet ändå.

Är du riktigt less så gör som säger: boka av allt och stick iväg och gift er bara ni två, gör sen en liten fest efteråt om ni känner för det då.

• KatjaB

jag skulle bli galen om någon kollade i vår post, både öppnad som oöppnad. Att öppna andras post är dessutom straffbart, så svärmor borde nog få höra hur man beteer sig

• Aeternum

Det har hon fått höra ett antal gånger men det är helt meningslöst för det går bara inte in... Hon har en väldigt svag begåvning, jag skulle säga på gränsen till utvecklingsstörning inom vissa områden så det är väl bara att acceptera... MEn visst är det straffbart så nog skulle jag kunna dra gränsen hårdare, men det känns ändå rätt meningslöst...

Men jo det är så tråkigt, samtidigt så sa sambon att även om många kanske redan har fått höra det ryktesvägen kanske de istället tänker; jaså det var sant & vi ska få bli bjudna!

Ja det gäller väl att tänka positivt men ibland behöver man få ventliera lite! Snart ska jag ta med mig barnen ut i skogen för lite frisk luft & det brukar ju göra susen med sinnet!
    KOmmer väl bli som planerat från början (även om strandbröllopet kändes lockande just nu!) men svärmor kommer inte få veta NÅGOT!

Kram & tack för allt!

• Sebastiána

Det är ju inte bara det att hon inte kan vara tyst, det visste ni och var därför försiktiga, det är ju också det att hon snokar bland andras papper. Jag har en kompis som är så där. Någon gång har han till och med gått runt och snokat i mina byrålådor och skåp. Det är sååå irriterande! Så gör väl ändå inte vuxna människor!!!!

• shakynose

Det verkar inte riktigt friskt att vara så nyfiken att man korsar den gränsen tycker jag... Jag hade blivit rent vansinnig!
    Sebastiána skrev 2009-12-13 14:34:49 följande:

Det är ju inte bara det att hon inte kan vara tyst, det visste ni och var därför försiktiga, det är ju också det att hon snokar bland andras papper. Jag har en kompis som är så där. Någon gång har han till och med gått runt och snokat i mina byrålådor och skåp. Det är sååå irriterande! Så gör väl ändå inte vuxna människor!!!!
  • shakynose

TS: Det verkar trots allt som att du måste ha en ängels tålamod för att stå ut med en sådan svärmor. Det hade inte jag gjort kan jag säga! Det är ju en klar fördel att din blivande kan hantera det och stötta dig utan att det behöver bli en konflikt mellan dig och henne. Grattis till en klok man!

• källerudd

Men vad är det med att inte kunna hålla tyst..Min svärmor är precis lika dan...

Vi håller allt hemligt för alla utom för mina föräldrar då vi ska gifta oss vid deras hus vid sjön...Jag tyckte det kändes fel att ha berättat för mina föräldrar och inte för min m2b så en söndag när vi är ute och äter middag berättar vi för dem oxå..Det blir jätte glada för vår skull och vi förklarar att vi vill hålla det hemligt tills inbjudningarna är skickade..Inga problem de förstår, klar det inte ska berätta.

Men på måndagen när min älskade pratar med sin mamma så berättar hon glad i hågen att hon pratat med kusinerna i halmstad och berättat för dem. Jag kan inte ens försöka beskriva hur arg jag blev. Hon vet ju inte ens om vi ska bjuda dom eller inte. hon klarade inte av att hålla tyst ens en dag. Har ingen aning om hon har berättat för fler, jobbet kanske...Men efter som jag och min J blev så arga så sa hon inget mer om det...

Jag har inte ens pratat bröllop med henne efter det. Har ingen som helst lust att prata bröllop med henne så jag låter bli...Får väl se hur det blir när vi väntar barn..Min m2b sa på skämt en gång att det ska man inte berätta de får väl se magen växa =) jag är nästan benägen att göra så nu, för den dagen vi berättar för henne vet alla det..

Sorry för långt inlägg, men blev upprörd över din historia och ville dela med mig av min...

• carrobarro84

samma sak har hänt mig nyligen. Vi har bestämt oss för att gifta oss i augusti nästa år. Mina föräldrar och två nära vänner till mig vet, men ingen annan på min sida. Min mamma är också väldigt noga att ingen ska få vet förrän vi själva vill berätta. Detta har jag tänkt göra med ett save the date kort nu innan sommaren eftersom ajg ahr syskon som ska utomlands en längre tid etc.
    Sambons föräldrar vet såklart också men annars har det varit vår grej. Sambon sa till sin mamma när vi bokade ett datum "säg inget till någon nu eftersom ingenting är helt bestämt".
    I helgen var vi på kalas och jag sa innan till sambon att han kunde ju påminna sin mamma vid tillfälle om att inte berätta. Tydligen har hon redan hunnit med det, hans moster o morbror vet o då vet alla hans kusiner såklart. Sen hans syster med barn vet eftersom sambons mamma så fint sa till henne högt o tydligt på festen att dom yngre barnen får ju se stockholm nästa år i augusti då vi ska gifta oss. Jag blev så besviken och nu känns det inte alls kul längre. Sambon pratade med sin mamma igår och då hade hon inte sgat nåt säger hon och sen kommer det fram att typ alla vet. Sambons bror med familj också. Hur kul blir det liksom? Plus att vi inte har bestämt helt hundra än hur vi gör med barn så det är ju dumt att hon lovar dom att få gå på bröllop.

• Besservvisser

Men, det är inte ert problem att HON har lovat det. Om ni vill ha barnfritt så skriv barnfritt och begär barnfritt. Det är inte hon som bestämmer över ert bröllop! Svärmonstret får står för det hon har sagt, och nu ska försöka klura ut hur sumt det var att öppna gapet, det är inte ert ansvar.

Jag hade också blivit förbannat.

• carrobarro84
    Besservvisser skrev 2010-03-08 11:36:30 följande:
    Men, det är inte ert problem att HON har lovat det. Om ni vill ha barnfritt så skriv barnfritt och begär barnfritt. Det är inte hon som bestämmer över ert bröllop! Svärmonstret får står för det hon har sagt, och nu ska försöka klura ut hur sumt det var att öppna gapet, det är inte ert ansvar.Jag hade också blivit förbannat.
    troligtvis kommer vi ändå inte ha barnfritt för syskonbarn men vi funderar ju fortfarande. Men just att hon ska basunera ut allting, det är väl inte hennes sak att berätta våra nyheter? Oavsett om man sagt åt henne att inte berätta eller inte. Blir bara så sur. När vi ska ha barn ska hon få veta sist iaf. Annars kommer hon ju berätta för alla våran nyhet.
Svar på tråden Nu skiter jag i det här!!! *Sur & arg på svärmor*