• Disney prince­ss
    Äldre 6 Dec 13:08
    4386 visningar
    29 svar
    29
    4386

    Kan vi heta så här..?

    Jag har läst och fösörkt få klarhet i det hela men lyckas inte, det verkar var väldigt krångligt det här med namnbyte...Om vi t ex heter Sara Andersson och Bengt Persson, kan vi då efter bröllopet heta Sara Persson Andersson och Bengt Persson Andersson?

  • Svar på tråden Kan vi heta så här..?
  • Martin­aa
    Äldre 6 Dec 14:22
    #1

    Hmm... nä, det är väl bara om en person väljer att behålla sitt efternamn samt ta makens tex, så det blir Sara Andersson Persson och Bengt Persson.

    Så här står det på Bröllopstorget:

    ****
    Det finns många varianter på vilket namn man kan anta:

    * Mannens efternamn som gemensamt efternamn
    * Kvinnans efternamn som gemensamt efternamn
    Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap
    * Behålla sina egna efternamn
    * Den ena behåller sitt eget namn som mellannamn
    Den av makarna som antagit den andres efternamn får bära ett tidigare efternamn som mellannamn. Detta namn kan vara ett namn som man haft som ogift eller i ett tidigare äktenskap. Mellannamn bärs alltid närmast framför efternamnet. Bindestreck får inte förekomma mellan mellannamn och efternamn.

    ***

    Under sista punkten står det att det är endast ena personen som tar två efternamn.

  • Hemlig­2009
    Äldre 6 Dec 16:09
    #2

    Nej, det får ni inte. Det är helt korrekt det som Martinaa har skrivit ovan.

    Disney princess skrev 2009-12-06 13:08:37 följande:


    Jag har läst och fösörkt få klarhet i det hela men lyckas inte, det verkar var väldigt krångligt det här med namnbyte...Om vi t ex heter Sara Andersson och Bengt Persson, kan vi då efter bröllopet heta Sara Persson Andersson och Bengt Persson Andersson?
  • Disney prince­ss
    Äldre 6 Dec 22:04
    #3

    Men om jag innan bröllopet lägger till "Persson" som mellannamn, och han vid bröllopet då tar mitt efternamn och sitt till mellannamn, går det inte göra så då?

  • PHE
    Äldre 6 Dec 22:34
    #4

    Kolla här:

    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19820670.htm

    Läs särskilt 24 §:

    En make som har förvärvat den andra makens efternamn får bära ett tidigare efternamn som mellannamn.
    ---

    Detta indikerar att bara en make som förvärvat den andra makens efternamn kan lägga till mellannamn. Det skulle betyda att du inte kan lägga till Persson innan bröllopet.

    Du kan alltid ringa till Skatteverket och höra med dem.

    Lycka till!

  • 100717
    Äldre 6 Dec 23:03
    #5

    Så här gör man;

    Före bröllopet;
    Sara Andersson och Bengt Persson

    När ni gifter er tar Sara Bengts efternamn som mellannamm och heter då

    Sara Persson Andersson

    Bengt heter fortfarande Bengt Persson. Detta är en ok namnändring eftersom man får ta sin makes efternamn som mellannamn.

    När detta har gått igenom så byter Bengt till Saras efteramn och ändrar sitt eget efternamn till mellannamn. och heter då

    Bengt Persson Andersson.

    Detta är också helt ok eftersom man får ta sin makas efternam och göra sitt eget till mellannamn.

    Så nu heter båda Persson Andersson

    Det enda problemet är att om Herr och Fru Persson Andersson får barn så kommer barnet bara att heta Andersson eftersom man får sina föräldrars efternamn inte mellannamn....

  • PHE
    Äldre 7 Dec 09:44
    #6
    100717 skrev 2009-12-06 23:03:05 följande:
    enda problemet är att om Herr och Fru Persson Andersson får barn så kommer barnet bara att heta Andersson eftersom man får sina föräldrars efternamn inte mellannamn....
    Det är nog inget problem för "Sara".
  • Malla och Mojje
    Äldre 7 Dec 11:22
    #7

    En variant som inte finns med i Martinaas beskrivning ovan är att ta den andres efternamn som mellannamn. Jag ska ta min blivandes efternamn som mellannamn och ha kvar mitt gamla som efternamn - (för att barnen ska heta båda våra namn) det går att göra så för jag vet flera som heter så.

  • 100717
    Äldre 7 Dec 14:55
    #8
    PHE skrev 2009-12-07 09:44:03 följande:
    Det är nog inget problem för "Sara".
    Det kan det ju vara om man vill att hela familjen ska heta samma sak..... barnen får ju inget mellanamn..... och kan inte ta pappans efternamn som mellannamn då han inte längre har det som efternamn....
  • 090208
    Äldre 7 Dec 20:13
    #9

    Men gud vad ni kranglar... Behall dom namnen ni har val.

  • Disney prince­ss
    Äldre 7 Dec 22:51
    #10

    Tack så mycket allihopa! Visst kan väl barnen sen heta båda namnen, man kan ju lägga till mellannamn på dem också. Så kan vi alla heta likadant i så fall!

Svar på tråden Kan vi heta så här..?