• SaxKakan

Varning, "Gör din egen bok"

Jag beställde en bok från Gör din egen bok (gordinegenbok.se) som morgongåva till min make. På deras hemsida utlovas 14 dgrs tillverkningstid + postgång, varför jag trodde att jag skulle hinna få boken i tid till bröllopet (en månad senare), men icke sa nicke - boken dök aldrig upp. Efter mycket tjat och extremt seg epostkorrespondens från deras sida (de saknar kundtelefon "för att kunna ge bättre service"!) kom till slut boken - 2 månader efter bröllopet. Suck...Boken blev iofs fin, men det var ju inte lika kul att ge bort den längre.

• Svar på tråden Varning, "Gör din egen bok"
  • Happyeverafter

Har samma erfarenhet. Tog sex veckor att få boken!

• Sebastiána

Jag har beställt från IFOLOR och har hittills bara gott att säga om dem.

• SaxKakan

Jag har begärt kompensation och blivit utlovad sådan, men har hittills inte sett röken av den heller. Funderar nu på att anmäla till ARN.

• 090208

Det tycker jag att du ska gora. Eller ring Sverker.

• SaxKakan

Haha, "ska det vara på det här viset, va va va?!". Det vore kanonhärligt!

090208 skrev 2009-12-07 20:16:33 följande:
    Det tycker jag att du ska gora. Eller ring Sverker.
  • Dejli

Samma här, även om boken dök upp "bara" en vecka försenad. Borde verkligen dragit öronen åt mig när det tog 1v att svara på en enkel ja/nej-fråga (innan jag beställde). Skickade ett vänligt mail den dagen den skulle ha kommit och undrade om den var skickad och det var posten som dröjde eller vad som hänt. På torsdagen skickade jag ett mail där jag är uppenbart förbannad och kräver ersättning för att de inte håller sina löften (man kan ju alltid försöka). Har ännu inte hört något, 10 dagar senare...

• appelbiten

Hej allihopa!

Egentligen är inte mitt ärende relaterat till bröllop i den bemärkelsen, men jag hamnade här när jag googlade "kompensation gör din egen bok". I början av sept beställde jag en bok jag knåpat ihop. Den skulle överräckas till mina föräldrar den 2 okt. Gör din egen bok hade alltså mer än tillräckligt med arbetsdagar att slutföra min produkt. Dock blev det inte så. Inte förrän den 1 dec kunde jag överräcka presenten. Alltså två månader försent! Under de två månaderna så upplevde jag, i likhet med dig Saxkakan, uteblivna mailsvar, uppnosiga svar på "kundtelefonen" och inga som helst ursäkter. Jag kan absolut förstå att saker o ting kan bli försenade, men min ilska handlar snarast om att de inte underrättar sina kunder självmant och framför allt inte svarar på undrande kunders förfrågningar. Hela tiden: om en vecka, nästa vecka kommer den, lite problem.... blablabla. Och jag är en sådan person som sällan blir upprörd på direkta människor, utan håller det inom mig. Jag var alltså inte avsevärt arg eller ilsken i mailen eller i tele-samtalen.

Visst boken blev bra - det tar jag inte ifrån dem. MEN hur kan man vara SÅ dum att man förlorar kunder genom att inte ge korrekt information i någorlunda tid? Nu har jag blivit lovad kompensation. Jag föreslog avdrag på priset, eftersom jag fick köpa nya tågbiljetter så att jag skulle kunna överräcka boken innan mina föräldrars 50-års-år tog slut. Men icke! Nä, de undrade istället ifall jag hade något annat förslag? Tja, en burk pepparkakor kanske?? Nä, men ärligt talat - vad är detta för företag??? Enligt ett mail jag fick igår så ska kompensationerna skickas ut idag. Det betyder att de antagligen kommer imorgon eller måndag. Ska bli väldigt spännande att se vad det är!

Hur har det gått för sig Saxkakan? Har du fått nåt vettigt ur dem? Fått någon kompensation? Ja, det hade ju varit intressant att se om det hade kunnat bli något fall för ARN eller Sverker! :)

MVH Sara

• mikkethn

jag beställde en bok på www.solentro.se/ vilket fungerade 100 %. Jag kan verkligen rekomendera detta företag. Gjorde den på ett enkelt sätt med ett resultat som bara älskades av den som emottog boken.

• Dejli

Min beställning som jag gjorde gick på ca 450 kr. Skrev som jag sa ovan ett mycket upprört mail.
    Efter ca 10 dagar fick jag en ursäkt där de förklarade att de bytt tryckeri och hade problem, samt en rabattcheck på 500 kr.

Fortfarande riktigt dåligt att inte förklara något... men är nöjd med ersättningen... väntar ett tag med att utnyttja det, så kanske det hinner stabilisera sig. De har ju varit med i en massa tester utan problem, så det är ju tråkigt om de inte sköter företaget. Jag var som sagt mycket nöjd med böckerna när de väl kom, så...

• 090208
    SaxKakan skrev 2009-12-07 20:38:57 följande:
    Haha, "ska det vara på det här viset, va va va?!". Det vore kanonhärligt!
  • SaxKakan

Nu har jag mailat konsumentrådgivningen i min kommun (de rekommenderar att man vänder sig dit i första hand, snarare än till ARN). Så här svarade de dessvärre:

"Dessvärre ger lagstiftningen inte mycket utrymme för att kräva någonting ersättning i den här situationen. Enligt konsumentköplagen, som är den lag som gäller när en privatperson köper något av en näringsidkare, har man vid dröjsmål (som är lagens term för försening) inte rätt till annan ersättning än faktiska kostnader som uppstått pga. att en vara är försenad. Det låter inte som att ni har haft några sådana kostnader. Det finns inget stöd i lagen för ideell skada, det man i dagligt tal kallar för ?sveda och värk?. Så för dig finns bara alternativet att fortsätta att trycka på för att få din ersättning. Om du vill förmedla den dålig servicen med omvärlden har vi två webbsidor som vi brukar rekommenderar; www.cint.se och www.fairshopping.se/index.asp."

Ja ja, det var värt ett försök i alla fall. Ska väl kanske vända mig till de där websidorna ändå...

• SaxKakan

Nu har Gör din egen bok erbjudit mig kompensation i form av rabatt vid nästa bokköp samt 100:- rabatt om jag köper mat (högst oklart vilka matbutiker det gäller i). Rent ut sagt pinsamt tycker jag, jag kommer ju knappast handla hos dem igen och någon rabatt i en matbutik vill jag inte heller ha.

• Malung86

Vilken konstig kompensation!
    Vad har mat med det hela att göra!?

• appelbiten

Hej!

Jag fick samma kompensation. 200 kr rabatt på nästa bok (de kan ju bara ÖNSKA att jag är kund där igen!!!) plus då någon form av sms-rabattkupong som kan användas i matbutiker. Dock har jag inte fått något sådant sms än... Mailade nyss för att påpeka det. De lovade att jag skulle få förra veckan. Haha, de är ju bara för mycket!!!!

Sara

• marina86

vilken tur jag hade då, för jag beställde en där som kom i tid. Jag hade gjort en bok för att fria. Hade blivit skit sur om jag blivit behandlad som er. Då vet man att man inte ska köpa där ifrån mer.

• rottizz1

jag gjorde en för några veckor sen på solentro- gick jättebra och mannen blev nöjd =)
    Det var dock efter att jag läst inläggen här som jag valde dom- så tack till mikkethn.

• SaxKakan

Vad bra att ni som valt ett annat företag är nöjda. Då har man kanske nått sitt mål när man vill varna andra... :) Har mejlat Gör din egen bok flera gånger och påpekat att ersättningen är rent ut sagt pinsam - jag menar, det är ju bara ett skämt att man skulle vilja anlita dem igen, ungefär som om man köpt ett par byxor i en butik, och så gick byxorna sönder, och så fick man ingen kompensation utan en rabatt på nästa köp. Det skulle ju bara hända i små struntbutiker utan servicekänsla.

Svar på tråden Varning, "Gör din egen bok"