Även om de inte har varit dina styvsyskon så speciellt länge måste du räkna med att de kommer att vara det under en lång tid framöver. Vill du kunna ha en bra relation till dem och till din mammas man tror jag, som du säger själv, att du byta till en positivare inställning till dina nya släktingar. Sen är det ju verkligen inte upp till er att ta hand om dem under festen, utan det är naturligtvis föräldrarnas ansvar att se till att de sköter sig.
Loli skrev 2009-12-01 10:33:17 följande:
Tack för svar, styvsyskonen känns inte särskilt självklara egentligen eftersom de inte varit mina styvsyskon så länge. Till saken hör att min fästmans kusiner känns betydligt mer vuxna än mina styvsyskon och jag kan inte tänka mig att de skulle ha roligt ihop tyvärr... Mitt ena styvsyskon säger inget alls, är superblyg, medan det andra är van att stå i centrum och vill ständigt ha uppmärksamhet. Hennes pappa är jättebra med henne och är noga med att säga till henne när hon blir för mycket men vet inte hur hon kommer "sköta sig". Hon var visserligen lugn o bra på mammas bröllop men då hade hon barn i samma ålder att leka med. De andra "barnen" på vårt bröllop kommer ju va betydligt äldre än henne. Men jaja,tror ni har rätt, vi har funderat på det och också sagt att det känns väldigt fel att bara bjuda några "barn", så det blir väl så att alla får komma. Kanske är det jag/vi som behöver ändra inställning och bli lite mer positiva till det helt enkelt. Är också rädd att det ska tas som ett statement och det är det ju verkligen inte tänkt som. Jag gillar dessa barn men de känns inte som mina syskon eftersom jag "fick dem" när jag var vuxen. Men det blir nog så att alla får komma helt enkelt.