• Loli

Kan man bjuda vissa barn men inte andra, hur förklara?

Vi skulle vilja njuda min blivandes kusiner som är 13 och 15 år gamla. Han har en bra relation till dem och har bla bott hos deras familj i en termin. Min mammas man har två barn som är 8 och 14, saken är att de känns mycket yngre, mycket mer som barn och det känns inte lika självklart för oss att ha dem där. Låter kanske elakt men det känns lite konstigt om de skulle var där, jag tycker de är gulliga men känns inte så kul att ha dem med på festen. Hur ska vi göra? Känns taskigt att bjuda vissa stora barn men inte andra. Vet inte heller hur vi ska förklara vad vi grundar valet på... hmm. Vad tycker ni? Kan vi bjuda bara kusinerna eller är det bättre att bjuda allihopa eller ingen alls?? tacksam för lite tips och åsikter.

• Svar på tråden Kan man bjuda vissa barn men inte andra, hur förklara?
  • Imma

Egentligen är det ni som bestämmer vilka ni bjuder till ert bröllop. Jag hade dock inte valt att bjuda din fästmans kusiner men inte dina styvsyskon, då jag tycker att det känns som en markering av något slag. Jag hade alltså bjudit antingen båda eller ingen. I vårt fall var alla barn välkomna till bröllopet, då vi anser att det är en familjeangelägenhet, men det är vi det.

• Optimia

Njae, jag tycker inte att ni kan bjuda kusinerna men inte dina styvsyskon; håller med Imma om att det antagligen uppfattas som en markering i så fall.
    Jag skulle också välja mellan att bjuda alla fyra eller ingen alls.

Dina styvsyskon är ju dessutom ganska stora, risken för att en åttaåring ska störa får väl ändå ses som rätt liten. De mest "störande" barnen brukar väl vara i åldern 3-5; så små barn kan ha svårt att sitta stilla och vara lugna, men en åttaåring går ju ändå i skolan och borde vara van vid att inte vara i händelsernas centrum hela tiden

Du kommer antagligen att få en mängd svar i stil med "det är ert bröllop, ni får bjuda vem ni vill", men jag tycker ändå man ska försöka göra en rättvis avgränsning i inbjudningslistan; antingen bjuder man alla barn eller så inga barn (ett undantag kan dock vara om man har egna barn, dem vill man väl antagligen ha med på sin stora dag ). Att välja ut vissa speciella barn som man väljer att bjuda, medan andra barn får stanna hemma kommer nog att få folk att höja på ögonbrynen en smula.

• Nordiskbrud

Jag håller med föregående. Tycker överhuvudtaget att det känns lite konstigt att inte bjuda styvsyskon. Borde de inte vara självklara? Blir ju en väldig markering om ni inte bjuder dem...
    (Skulle nog bli roligare för kusinerna också om det är lite fler "barn" i ungefärsamma ålder, annars är det ju bara de syskonen där. De kan ju få jättekul ihop).

• Loli

Tack för svar, styvsyskonen känns inte särskilt självklara egentligen eftersom de inte varit mina styvsyskon så länge. Till saken hör att min fästmans kusiner känns betydligt mer vuxna än mina styvsyskon och jag kan inte tänka mig att de skulle ha roligt ihop tyvärr... Mitt ena styvsyskon säger inget alls, är superblyg, medan det andra är van att stå i centrum och vill ständigt ha uppmärksamhet. Hennes pappa är jättebra med henne och är noga med att säga till henne när hon blir för mycket men vet inte hur hon kommer "sköta sig". Hon var visserligen lugn o bra på mammas bröllop men då hade hon barn i samma ålder att leka med. De andra "barnen" på vårt bröllop kommer ju va betydligt äldre än henne. Men jaja,tror ni har rätt, vi har funderat på det och också sagt att det känns väldigt fel att bara bjuda några "barn", så det blir väl så att alla får komma. Kanske är det jag/vi som behöver ändra inställning och bli lite mer positiva till det helt enkelt. Är också rädd att det ska tas som ett statement och det är det ju verkligen inte tänkt som. Jag gillar dessa barn men de känns inte som mina syskon eftersom jag "fick dem" när jag var vuxen. Men det blir nog så att alla får komma helt enkelt.

• Loli

Min "styvsyster" säger också i från när hon har tråkigt, typ "varför åkte vi hit" (en halvtimme efter att de har kommit), jag har tråkigt, inget att göra, vill hem nu etc...

• Imma

Även om de inte har varit dina styvsyskon så speciellt länge måste du räkna med att de kommer att vara det under en lång tid framöver. Vill du kunna ha en bra relation till dem och till din mammas man tror jag, som du säger själv, att du byta till en positivare inställning till dina nya släktingar. Sen är det ju verkligen inte upp till er att ta hand om dem under festen, utan det är naturligtvis föräldrarnas ansvar att se till att de sköter sig.

Loli skrev 2009-12-01 10:33:17 följande:
    Tack för svar, styvsyskonen känns inte särskilt självklara egentligen eftersom de inte varit mina styvsyskon så länge. Till saken hör att min fästmans kusiner känns betydligt mer vuxna än mina styvsyskon och jag kan inte tänka mig att de skulle ha roligt ihop tyvärr... Mitt ena styvsyskon säger inget alls, är superblyg, medan det andra är van att stå i centrum och vill ständigt ha uppmärksamhet. Hennes pappa är jättebra med henne och är noga med att säga till henne när hon blir för mycket men vet inte hur hon kommer "sköta sig". Hon var visserligen lugn o bra på mammas bröllop men då hade hon barn i samma ålder att leka med. De andra "barnen" på vårt bröllop kommer ju va betydligt äldre än henne. Men jaja,tror ni har rätt, vi har funderat på det och också sagt att det känns väldigt fel att bara bjuda några "barn", så det blir väl så att alla får komma. Kanske är det jag/vi som behöver ändra inställning och bli lite mer positiva till det helt enkelt. Är också rädd att det ska tas som ett statement och det är det ju verkligen inte tänkt som. Jag gillar dessa barn men de känns inte som mina syskon eftersom jag "fick dem" när jag var vuxen. Men det blir nog så att alla får komma helt enkelt.
  • Sebastiána
    Loli skrev 2009-12-01 10:33:17 följande:
    Tack för svar, styvsyskonen känns inte särskilt självklara egentligen eftersom de inte varit mina styvsyskon så länge. Till saken hör att min fästmans kusiner känns betydligt mer vuxna än mina styvsyskon och jag kan inte tänka mig att de skulle ha roligt ihop tyvärr...
    Jag förstår dig. Har ett liknande dilemma. Jag har några kusinbarn som är ganska vilda. De kommer att vara mellan 14 och 17 år. Ett tag funderade vi på att ha 18-årsgräns, med då skulle egentligen inte min sambos yngste son få komma.

Du får nog bjuda alla eller ingen, eller ha 12-årsgräns
  • Werty
    Sebastiána skrev 2009-12-01 10:42:15 följande:
    Jag förstår dig. Har ett liknande dilemma. Jag har några kusinbarn som är ganska vilda. De kommer att vara mellan 14 och 17 år. Ett tag funderade vi på att ha 18-årsgräns, med då skulle egentligen inte min sambos yngste son få komma.Du får nog bjuda alla eller ingen, eller ha 12-årsgräns
    Man kan väl ha en 18-årsgräns men ändå bjuda egna barn, tycker att de står lite utanför sånt. Vi kommer bara att bjuda yngre syskon och syskonbarn men inte andra barn. Kanske är konstigt men känns naturligt för att det är barn som vi känner personligen. Sen får folk tycka vad de vill.
  • Werty

Tillägg, menar bara att kusinbarn ser inte jag som särskilt nära men det är ju så klart olika!

• Trasan99

Kan ni inte bjuda alla, och om styvsystern blir uttråkad kan ni ha en backup-barnvakt som hämtar upp henne? För hennes skulle, menar jag. Bor hennes mamma i närheten? För barn som suktar efter uppmärksamhet gör ju det av en anledning, i det här läget skulle det väl i första hand handla om att de blir uttråkade. Man kan ju bjuda och se till att det finns som alternativ att åka hem lite tidigare om det skulle behövas...

• KatjaB

När det gäller så pass nära släkt som styvsyskon ändå är även fast ni inte känt varandra så länge (ni kommer förmodligen känna dem i bra många år till) så skulle det nog vara lite konstigt att inte bjuda dem.

Svar på tråden Kan man bjuda vissa barn men inte andra, hur förklara?