• PHE

W / SI - tråkig diamantkvalitet?

Hallå tjejer! Ska köpa ring till my future wife och behöver er hjälp. Det handlar om diamantkvalitet. Jag har lärt mig lite genom att kolla runt. Ni kan dock säkert detta bättre än jag.

Besökte en juvelerare idag som sa att upp till 1 carat så är det inte värt att köpa TW VVS och inte ens TW VS. Han sa att han gärna såg att jag köpte dyrare diamanter av honom men han ville vara ärlig och rekommenderade mig en W SI som han sa funkar perfekt.

Är det riktigt som han säger? Nu är frågan ska jag satsa på en 0,30 carats TW VVS eller en 0,50 W SI.

Klart att det är kul med en större diamant men ska det bli 0,50 så kanske det får lov att vara W SI.

Please help me out and you´ll make my wife 2b smile on our wedding.

Ha det gott och lycka till alla ni där ute!

• Svar på tråden W / SI - tråkig diamantkvalitet?
  • Platinum

Hej PHE,

W/SI är inte att rekommendera på stenar som är större än 0,3 ct.
    Om du ska ha en sten som är 0,3-0,5 ct så skulle jag rekommendera W/VS om budgeten hindrar dig till en finare kvalitet.
    TW är en vitare sten och minst 10% dyrare än W.
    TW benämns som unikt vit. Den vitaste / helt ofärgade diamanten kallas River enligt den Skandinaviska nomenklaturen.

Jag jobbar själv som juvelerare och kan därför inte rekommendera någon butik enligt BT:s policy, även om jag skulle vilja.

• iregnet2010

Jag har en W/SI o0,64 och honestly, den är den finaste stenen ivärlden och glittrar superfint. Alla är ju olika men jag har hellre en lite större sten med OK kvalitet (jag menar skillnaden kan man inte se med blott ögat) än mindre med bättre. Men jag har en "bra kvalitet inom min kvalitet-ranking" så det kanske är därför...

har man råd så har man råd men ärligt, ibland är ju större lite bättre

• Aleta

SI-inslutningar ska inte synas med blotta ögat och hur ofta kollar man in sina stenar med en lupp?
    Kan du inte få se stenen så att du kan ta ett beslut själv?
    Titta på den både med blotta ögat och med lupp.

Sedan är färgen en smakfråga. Själv föredrar jag fancyfärgade diamanter, alltså riktigt gula så jag tycker inte att de behöver vara helt färglösa. (I och för sig så är fancy dyrare än vit.)

• pettan
    Platinum skrev 2009-11-29 13:09:22 följande:
    Hej PHE,W/SI är inte att rekommendera på stenar som är större än 0,3 ct.Om du ska ha en sten som är 0,3-0,5 ct så skulle jag rekommendera W/VS om budgeten hindrar dig till en finare kvalitet.TW är en vitare sten och minst 10% dyrare än W.TW benämns som unikt vit. Den vitaste / helt ofärgade diamanten kallas River enligt den Skandinaviska nomenklaturen.Jag jobbar själv som juvelerare och kan därför inte rekommendera någon butik enligt BT:s policy, även om jag skulle vilja.
    Så om jag förstått rätt så är en ring med en sten på 0.20ct WSI helt ok, eller? Är i valet och kvalet, har fått lite olika priser o det skiljer ju en del!
    Funderar på om man ser skillnad på en 0.20ct TWVS och en WSI med plåtta ögat? Kanske går upp till en 0.25ct WSI om man inte ser så mycket skillnad?
  • Pingstdagen2010

Det är bara ett tränat öga, som ser skillnaden mellan kvaliterna! Jag ser inte skillnaden. Bli inte lurad av alla stensnobbar. Köp en stor sten och njut!

• Maria Adelé

Om jag var du skulle jag lägga mer fokus på färgen i stenen och alltså köpa en sten med TW istället för W. Just S1 är ok i större stenar o ev. inslutningar kommer inte att synas i den stenen med blotta ögat, har själv en 0,35 sten i TW/S1 och den ser perfekt ut. Se däremot till att slipningen av stenen är av mycket god kvalitet, vi fick ett slags certifikat där de står vilken slipning o kvalitet som stenen har.

• Flodis Hjärtat

Har sten 1,12ct färg D ( River) Si, Ideal cut, och jag ser inga inneslutningar eller liknande med blotta ögat. Letade länge efter just rätt sten för andra Si kan ha större inneslutningar än andra med likadan beteckning.

Jag fokuserade på färgen och körde på River ( D )

• PHE

I vilken skala graderas "cut"? Vad är det minsta man bör kräva i den delen? Kommer alla diamantringar man köper med certifikat?

• Flodis Hjärtat

läs mer på www.diamantia.com under rubriken "om diamanter" Så finns all info om olika slipningar etc.

Lycka till!

• Any76

Jag fick välja själv och det blev en stiligt slipad "hearts and arrows" briljant, 0.7 ct och W/SI!

Inte det minsta tråkig, glittrar som bara den och är så vit man kan begära. Inte syns min si-inslutning utan lupp heller. Har bild i mitt galleri, där ser den lite grå ut pga trist väder den dagen(men inte ett dugg gul) och man kan se stjärnmönstret *stolt*

• Any76

Kolla förresten mina örhängen!
    www.brollopstorget.se/hem/any76/galleri.php

Det ena är I och det andra J, båda Si 1, båda klockrena hearts&arrows *lycklig* Har inte lyckats fota dem nära nog att visa exakt hur snygga de är, men tror iaf att det syns att de är vita!

• iregnet2010

oj såg att jag visst av misstag "ljög i tråden"..kan inte min diamant-läxa...har W/vs1 och inTE W/SI (trodde dock att det var samma sak..)

fin är den iallafall.. : )

• iregnet2010

I know ... tillräckligt stor för bling men inte så stor att det ser konstigt ut (har väldigt små händer...anyway...) när det gäller diamanter prioriterar jag nog storlek framför funktion :)

PHE skrev 2009-12-03 23:25:08 följande:
    Nice! 0,64 c - lovely!
Svar på tråden W / SI - tråkig diamantkvalitet?