• Evsi

Klädsel och färger för bröllop

Hej,

Jag och min sambo ska på bröllop om några veckor (mitt första bröllop) och jag skulle behöva lite tips...

Min sambo som är best man ska ha frack i någon grå färg , beige /äggskals färgad skjorta samt en grå/silvrig slips...

Jag ska ha långklänning, men eftersom jag är ganska ljus och blek kan jag inte ha en grå klänning. Funkar typ mörk kornblå eller en röd? för en beige / guld funkar väl inte heller? Och jag vill ju matcha min man lite

Sen skor, små svarta högklackde? Accesoarer tänkte jag skulle gå i silver. Håret ska jag få uppsatt och naglarna fixade. Skall jag ha någon scarf? iså fall vilken färg?

tacksam för lite hjälp..

evsi

• Svar på tråden Klädsel och färger för bröllop
  • FramtidaFruSandberg

Om klädseln är högtidsdräkt så funkar en långklänning alldeles utmärkt. Både blå och röd blir jättefin. Beige/guld funkar säkert bra det också men kornblått är väldigt fint.

Scarf kan du ha om vill, plus för att täcka axlarna i kyrkan (om det är kyrkligt bröllop)

• Evsi

Tack för svar..

Ja, långklänning gäller... Det är ett bröllop i Belgien..

Får se hur det kan funka.. beige/guld känns lite fel till den silvriga slipsen men kanske kan funka till skjortan?

Men kornblått kan funka till frått och silver i alla fall?

• Optimia

Frack i grå färg? Ursäkta, men det låter lite märkligt. Dessutom har man inte slips eller beige skjorta till frack, utan man har en vit frackfluga och en speciell, stärkt frackskjorta.

Såhär ser en frack ut:
    www.kingmagazine.se/Guiderna/Brollop/

Kan det vara så att du menar att din fästman ska ha jackett?

www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel-1.110456 kan du läsa vad de olika klädkoderna betyder, både för män och kvinnor.

Annars funkar alla de färger du föreslår, blått, rött, guld och vilken annan färg som helst funkar bra på bröllop, bortsett från helvitt eller helsvart. Helvitt och helsvart ska av tradition undvikas på bröllop.

• Evsi

Vad jag förstår ska han ha en grå (tror mörk grå , någon typ av jackett)

men ändå med slips..?

Ja, det löser sig säkert.. Tips på skor?

Bröllpet är på fm sen festen ca kl 17, ska man bära samma kläder under hela dagen?

Tack..

• FeliciasMamma

Vad jag har hört så ska man inte ha rött på bröllop, för det betyder att man legat med brudgumen.
    Men jag är inte säker på det, så jag lovar inte att det är så!

• ascensionday

Nej, det där är en gammal myt. Endast vitt (för att inte konkurrera med bruden) och helsvart (för att det markerar sorg) är tabu på bröllop. Men nuförtiden har en del svart, vissa vill till och med ha tärnor i svarta klänningar för att det matchar det vita så snyggt.

FeliciasMamma skrev 2009-11-27 13:47:45 följande:
    Vad jag har hört så ska man inte ha rött på bröllop, för det betyder att man legat med brudgumen.Men jag är inte säker på det, så jag lovar inte att det är så!
Svar på tråden Klädsel och färger för bröllop