• Berri

Vart vänder man sig till om man ska gifta sig borligt?

Hej !

Jag har en fråga vart i Stockholm kan man vända sig till om man vill gifta sig borligt?

Jag och min fästman gifter oss den 3 april (det är påshelgen) jag skulle helst vilja gifta mig samma dag som bröllopet.

Hur går man till väga för och boka?

• Svar på tråden Vart vänder man sig till om man ska gifta sig borligt?
  • Superstarfia

men vadå? ska du gifta dig borgligt och kyrkligt? annars fattar jag inte...

• Berri

hej tack för era svar,

Nej vi är inte kristna eller muslimer vi ska gifta oss borligt endast. =)

• Superstarfia
    Berri skrev 2009-11-23 18:08:04 följande:
    hej tack för era svar,Nej vi är inte kristna eller muslimer vi ska gifta oss borligt endast. =)
    ja men om man ska gifta sig ett datum, då vigs man ju då.. det är det som är att gifta sig....
  • Aleta

Ni kan kontakta en borgerlig vigselförrättare i er kommun.
    Vissa kommuner har en koordinator som slussar er vidare, i andra kommuner ringer man själv runt och kollar vem som kan just den dag man har tänkt sig.
    Det är om man har tänkt sig att vigas någon annanstans än i stadshuset och på någon dag när det normalt är stängt.
    Det finns vissa kändisar som har rätt att viga också, men de kostar nog en slant.
    Här finns en lista över vigselförrättare i Stockholms län
    www.ab.lst.se/upload/Vigselforrattare%20091113.pdf
    Länsstyrelsen är det som har all information om dem.
    www.ab.lst.se/templates/News____11714.asp

Ni måste förstås skicka in hindersprövning och sådant i förväg. Det behövs för både borgerlig och kyrklig vigsel.

• Berri

Aleta tack så mkt för tipsen jag ska ta tagi det nu innan det blir föresent för jag vill verkligen gifta mig samma dag som bröllopet.

superstarfia

Du kanske blev lite förvirrad, hos oss min kultur så är man gift bröllopsdagen det är det som räknas, alltså själva bröllopsdagen.

Så jag vill göra det speciellet genom att gifta mig även borligt samma dag som bröllopstfesten. Eftersom det är många som gifter sig en vecka efter innan eller inte alls men räknas som gifta för att det har haft ett bröllop =)

• Aleta

Bara ett litet tips, det heter borgerligt. Det blir lättare att söka informationen då.

• Berri
    Aleta skrev 2009-11-23 22:30:03 följande:
    Bara ett litet tips, det heter borgerligt. Det blir lättare att söka informationen då.
    Obs måste ha missat på stavningen !hehe bra att du såg det =) Jag maila in nyss och ställde min fråga, sen hitta jag en vigselförfattare i södertälje genom den listan du länkade till, ska höra med honom med.

=)
  • Superstarfia
    Berri skrev 2009-11-23 22:27:25 följande:
    Aleta tack så mkt för tipsen jag ska ta tagi det nu innan det blir föresent för jag vill verkligen gifta mig samma dag som bröllopet.superstarfiaDu kanske blev lite förvirrad, hos oss min kultur så är man gift bröllopsdagen det är det som räknas, alltså själva bröllopsdagen. Så jag vill göra det speciellet genom att gifta mig även borligt samma dag som bröllopstfesten. Eftersom det är många som gifter sig en vecka efter innan eller inte alls men räknas som gifta för att det har haft ett bröllop =)
    Jag har aldrig hört nått annat än att man räknas som gift från sin bröllopsdag, alltså den dagen man säger jaaaa..
    allt annat är befängt..
  • Burre Präst

Berri, är det alltså så att du och din blivande make kommer att ha en ceremoni av något slag den 3 april som i din kultur räknas som bröllop men utan att vara juridiskt bindande i Sverige?

I så fall tror jag att jag begriper vad du menar med att du vill gifta dig samma dag som bröllopet.

Det vanliga är ju annars att vigsel och bröllop är olika ord för samma sak, den juridiskt bindande ceremonin oavsett om den är borgerlig eller religiös.

• Imma

Men om TS förklarar att detta är kulturellt kan du väl inte säga att det är befängt? Det finns flera kulturer där man har en ceremoni som bröllop, men som inte är den juridiska biten. Som TS skriver, så har vissa inom hennes kultur tom ceremonin utan att gifta sig juridiskt alls. Uppenbarligen så är det ceremonin som är det viktigaste här och den juridiska biten kommer i andra hand. Annorlunda mot det traditionellt svenska, men att kalla det befängt tycker jag är trångsynt.

Superstarfia skrev 2009-11-24 09:14:25 följande:
    Jag har aldrig hört nått annat än att man räknas som gift från sin bröllopsdag, alltså den dagen man säger jaaaa..allt annat är befängt..
    [/citat]
    Superstarfia skrev 2009-11-24 09:14:25 följande:
    [citat]
    Jag har aldrig hört nått annat än att man räknas som gift från sin bröllopsdag, alltså den dagen man säger jaaaa..allt annat är befängt..
Svar på tråden Vart vänder man sig till om man ska gifta sig borligt?