• aciz
    Äldre 15 Nov 11:50
    8507 visningar
    13 svar
    13
    8507

    LCHF metoden- Vad gör jag fel??

    Jag har under tre veckor nu kört LCHF-low card high fat.
    Innan jag började åt jag godis,glass,chips och kakor i princip varje dag. Då jag bestämde mig för att köra på LCHF slutade jag tvärt med allt det.

    Jag vägde ca 91 kg och midjemått på 87. Nu väger jag 90 och midjemått på 85.
    Alltså har nästan ingenting hänt ....

    Så här ser en vanlig dag ut.

    Frukost: Yougurt eller ägg med bacon. Är ingen frukost människa.

    Lunch: Stor sallad med ruccola,svamp,tomat,ost,rikligt med kött och en fet sås.

    Middag: LCHF pannkakor med fet grädde och bär.

    Mellanmål: Nötter, keso eller en mindre sallad.

    Plus att jag tränar kondition och styrka varannan dag.
    Så vad gör jag för fel!!

  • Svar på tråden LCHF metoden- Vad gör jag fel??
  • Äldre 15 Nov 11:52
    #1

    Hur mycket tränade du innan? Är det så att du kan ha byggt muskler som kompenserar viktnedgången i fett?

    Hur mår du? MÅR du bättre?

  • aciz
    Äldre 15 Nov 11:56
    #2

    Jag tränade nästan inget innan. Inte alls som jag gör nu...
    Mår bättre men började ju med detta så jag både skulle må bättre psykiskt och fysiskt...
    Har ju ändå ganska mycket att gå ner..

  • iregne­t2010
    Äldre 15 Nov 12:01
    #3

    det du gör fel är antagligen att du får i dig mer kalorier än vad din kropp behöver = kroppen lägger då överskottet till reserverna.

    Det spelar ingen roll vilken diet man använder sig av, kroppen är som ett bankkonto, sätter du in mer än vad du tar ut kommer kontot att växa. Olika dieter har bara som ett syfte att hjälpa dig att hitta vad du kan äta och stå dig på utan att få i dig för mkt kalorier. Sen spelar det ingen roll om du bara äter ananas-juice, pulversoppor, bacon, kolhydratfattigt mm (ok vissa dieter kanske kan påverka ämnesomsättningen något men knappast öka förbränningen till 1000 mer kcal per dag om det är så att du genom LCHF stoppar i sig så mkt mer.

    Jag rekommenderar att du istället försöker lära dig mer om hur mkt energi maten du stoppar i dig innehåller och ser till att du, oavsett vad du äter, inte får i dig mer än vad kroppen behöver.

    Förändrade mitt liv iallafall när jag insåg detta.

    Lycka till!

  • didis
    Äldre 15 Nov 12:23
    #4

    Precis så enkelt som iregnet skriver är det faktiskt. På kort sikt spelar det ingen roll för kroppen i vilken form du får i dig energin, är det för mycket så är det och då sparar vi det för framtida behov (speciellt kvinnor).

    Jag ska inte gå in på LCHF för jag har förstått på andra forum att det för många är snudd på religion. Dock är det vetenskapliga stödet litet när det gäller viktnedgång på lång sikt (på kort sikt fungerar det däremot hyfsat) och det finns flera studier som visar på ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar (sitter hemma o har inte tillgång till Med-Line här). Använd därför metoden med sunt förnuft och var uppmärksam på kroppens signaler.

    Lycka till!

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 15 Nov 12:51
    #5

    Kroppen kanske fått en liten chock, om du går från att ha suttit hemma framför tvn hela dagarna och ätit chips, glass och godis till att helt byta kost och börja motionera massa. Och att kroppen försöker anpassa sig. Kroppen tar ju tid på sig, börjar man träna tar det ju lite tid innan konditionen och musklerna kommer.
    Jag har svårt att välja diet och träna "rätt" (jag går till gymmet och tar det pass som känns roligt, oftast spinning) Men att se det som ett bankkonto det fungerar =)

  • mittid
    Äldre 15 Nov 13:18
    #6

    Första två veckorna skall man köra 100% !!! för att ändra kolhyteratförbränningen till fettförbränning...
    Gör du inte det så fungerar det inte utifrån vad jag har lärt mig.

    Efter de två veckorna kan man äta endast liiiite kolhyderater om man vill minska i vikt... lite mer om man är nöjd med vikten och bara vill behålla den.

    Du bör oxå ha koll på om dina värden är helt ok så att inte kroppen är ur balans... typ sköldkörteln o dyl.

    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

    Här kan du läsa mera och kanske få svar på din fråga.

    Lycka till!

  • KatjaB
    Äldre 15 Nov 13:24
    #7

    nu kanske du redan har koll på det men tänk på att om du köper youghurt, juice, eller färdiga såser att inte köpa sånt som innehåller en massa snabba kolhydrater. Tex youghurt är ganska mycket socker i och färdiga såser är rena skräpet.

  • mittid
    Äldre 15 Nov 13:45
    #8

    Här finns mera matnyttigt...

    www.markazits.com/index.php&view=section&id=5&Itemid=237

    Som KatjaB skriver så är det nödvändigt att alltid utgå från rena råvaror... gör såser själv utan mjöl... inge yougert med smak osv... Då undviker man produkter med onödiga E-ämnen.

    Lär dig äta frukost... det går, jag lovar, jag har lyckats : )

  • evst
    Äldre 15 Nov 14:32
    #9

    Det finns inga genvägar, stoppar man i sig mer än man gör av med går man inte ner i vikt - oavsett i vilken form maten är.

    Jag har testat att rensa bort kolhydraterna i maten, men jag började inte gå ner i vikt förrän jag började äta mindre.

  • Marjo
    Äldre 15 Nov 16:06
    #10

    Jag åt LCHF i ca 1 månad. Sen fick jag väldigt ont i magen och min mamma trodde det var gallan pga allt fett, så jag slutade. Nu går jag på viktklubb.

    Jag gick inte ner i vikt under denna månad men kände mig lite "slankare". Vad jag har hört så kan LCHF ta lång tid innan man märker resultat och att den inte ska ses som en bantningsmetod utan som ett byte av livsstil. En sak som jag tyckte var toppen med LCHF var att jag faktiskt lyckades bli av med sockersug.

    Så känner du att LCHF passar dig så fortsätt! Du har ju minskat 2 cm i midjan, det är ju toppen!

  • Äldre 15 Nov 16:15
    #11

    Jag har också kört med LCHF-metoden i 3 veckor och inte gått ner ett gram, jo förresten har gått ner lite de sista dagarna när jag legat sjuk...-men då går man ju alltid ner lite vikt p.g.a minskad matlust etc.Har tänkt att fortsätta denna diet då jag trots allt mår bra -och får äta så mycket gott!!=)Kanske tar det lite längre tid för vissa? eller så har jag kanske ätit lite för mycket? -eftersom det är så gott.

  • ElMac
    Äldre 15 Nov 22:27
    #12

    Alla dieter passar inte alla människor ;) Å även om den passar kan de vara svårt att komma upp i rätt mängd mat, eller förhållande fett/proteiner.
    Kanske skulle du lägga in något mellan frukost och lunch och något mellan lunch och middag för att hålla uppe förbränningen.

    Har du varit i ketos? När kroppen får mycket lite kolhydrater så känns det på lukten, kroppen utsöndrar ngt, och ja skulle nog säga att om man går på Lhcf och INTE är i ketos någon gång så äter man för mycket kolhydrater. Som någon skrev så är det nog viktigt att vara hård första tiden. Av det du skriver så är väl yougurt (såvia den inte är 10%) inget vidare, nötter är gränsfall, liksom har jag för mig att tomater är mycket socker(?). Tips är att ta en riktigt fet yougurt och blanda ned nån sked vispad grädde och släng ned lite färska bär :)
    Med keson kan du göra en falsk risa la malta - blanda i vispgrädde och lite cocos, jättegott!

    Tränar du mer nu så kan de vara för att din kropp bygger muskler och då märks inte viktnedgången då fett byts ut till muskler :)

    Mår du gott i övrigt så tycker jag du ska ge de en stund till. Själv mådde jag jättebra, frånsett att jag var i konstant ketos och att jag inte hade fantasi att göra mat.. Å andra sidan var det mest ett experiment för att se om jag skulle klara det. Jag blev av med chokladberoendet med en gång och jag var mycket piggare om dagarna :)

    Ett tips för att få en bra frukost med mycket protein och fett är att dricka äggmjölk. Googla på det :) Dricker du kaffe kan man smaksätta det med kaffe och choklad alt kanel är också gott. Ett tips är att göra den på kvällen och låta stå över natten så blir det mer som en shake (annars är den varm och lite slibbig)

  • Rufsas
    Äldre 15 Nov 22:39
    #13

    LCHF hjälpte mig otroligt mycket för några år sedan. Jag hade en period då jag nästan inte gick ner något alls. Kneppet är drick vatten, vatten och åter vatten!

Svar på tråden LCHF metoden- Vad gör jag fel??