• FruJ20­09
    Äldre 12 Nov 10:35
    2982 visningar
    11 svar
    11
    2982

    När "träder mitt efternamn i kraft"?

    Gäller det direkt efter vigseln eller ska prästen först skicka in papper för att godkänna det eller så?
    Jag tänkte på vad jag ska skriva när jag skrive rpå papper och sånt. Ska ju skicka in papper för namnändring på barnen också och undrar om jag kan skriva på med mitt nya efternamn direkt efter lördag?

  • Svar på tråden När "träder mitt efternamn i kraft"?
  • Martin­aa
    Äldre 12 Nov 11:24
    #1

    När du får tillbaka papprena från Skattemyndigheten (?). Först då kan du skicka in papper om nytt körkort osv.

  • Martin­aa
    Äldre 12 Nov 11:24
    #2

    Tillägg:
    Detta tar vad jag förstått ca några veckor till nån månad efter vigseln.

  • Igia
    Äldre 12 Nov 11:58
    #3

    Som Martinaa säger. Det tar ngr veckor innan du får tillbaka papperna från skatteverket. Prästen måste skicka in sina papper om att er vigsel varit och det brukar kunna ta upp till en vecka fick vi veta, sen ska skatteverket göra sina uppgifter. Från det att jag skickade in mina papper tog det kanske 4-5 veckor. Jag skickade in efter vigseln. Papper om körkort får du hemskickat och sen måste man komma ihåg att ändra överallt

    Så det du ska skriva under innan du fått papperna blir med ditt gamla namn...

  • FruJ20­09
    Äldre 12 Nov 12:06
    #4

    Tusen tack för hjälpen.
    Skönt att det sköter sig själv så man får hem papper för nytt körkort osv, det trodde jag inte.

  • FruJ20­09
    Äldre 12 Nov 14:34
    #5

    Förresten, när du säger "ändra överallt" blir jag lite funderasm. Jag har ju aldrig gjort det här förut och trodde lite dumt att iom att man byter namn hos skatteverket/folkbokföringen så ändras det automatiskt överallt?

    Vad är det mer man måste ändra förutom körkortet, apotekskort osv?

  • Mamli
    Äldre 12 Nov 14:45
    #6

    vi tänker ge efternmanspapprena till prästen så skickar hon in de, då skulle de ta 1månad ungefär.

    de är bara kort som måste ändras..

  • Igia
    Äldre 12 Nov 16:15
    #7

    På typ alla ställen man har kort. ICA, Coop, HM, idrottsföreningar osv... Bank och sjukhus hämtar ju sina uppgifter från skatteverket, men privata läkare och sånt gör inte det. Om man går till ett ställe där man blir kallad kan det ju vara en idé att ringa dit och byta men annars kan man ju göra det när man är där. Jag byter på mina patienter när de kommer hit...

    Det var lite det jag menade med överallt


    FruJ2009 skrev 2009-11-12 14:34:07 följande:
    Förresten, när du säger "ändra överallt" blir jag lite funderasm. Jag har ju aldrig gjort det här förut och trodde lite dumt att iom att man byter namn hos skatteverket/folkbokföringen så ändras det automatiskt överallt?Vad är det mer man måste ändra förutom körkortet, apotekskort osv?
  • FruJ20­09
    Äldre 12 Nov 16:15
    #8

    Själva papperen om ändring av efternamn har vi fyllt i och skickat in för ca 3 veckor sedan. Vi fick dom i samband med hindersprövningen så vi skickade in allt då.
    Då lär ju skatteverket kanske redan ha godkännt det så det dröjer bara någon vecka eftera tt präsetn skickat in papperen...?

  • Igia
    Äldre 12 Nov 17:25
    #9

    Hmm, tror inte det. Inte vad jag förstått på andra som gjort som ni. Men man kan alltid hoppas


    FruJ2009 skrev 2009-11-12 16:15:23 följande:
    Själva papperen om ändring av efternamn har vi fyllt i och skickat in för ca 3 veckor sedan. Vi fick dom i samband med hindersprövningen så vi skickade in allt då. Då lär ju skatteverket kanske redan ha godkännt det så det dröjer bara någon vecka eftera tt präsetn skickat in papperen...?
  • Kickis
    Äldre 12 Nov 17:59
    #10

    Har för mig att jag läst någonstans att nya namnet börjar gälla vigseldagen om man sänt in pappren i förväg.

    Jag har inte fått tillbaka några papper från Skatteverket (gifte oss 3/10) men flera företag (Hemköp, Lindex mfl) har sänt mig nya kort med mitt nya namn på. Känns lite bakvänt... men, men.

    Ändrade stavning på mitt namn tidigare i år då fick jag pappren nästan direkt. Ska nog ta och ringa Skatteverket imorgon.

  • FruJ20­09
    Äldre 12 Nov 19:01
    #11
    Igia skrev 2009-11-12 17:25:52 följande:
    Hmm, tror inte det. Inte vad jag förstått på andra som gjort som ni. Men man kan alltid hoppas
    [/citat]

    Ahh..det är la ingen brådska heller så
    Kickis skrev 2009-11-12 17:59:03 följande:
    [citat]
    Har för mig att jag läst någonstans att nya namnet börjar gälla vigseldagen om man sänt in pappren i förväg.Jag har inte fått tillbaka några papper från Skatteverket (gifte oss 3/10) men flera företag (Hemköp, Lindex mfl) har sänt mig nya kort med mitt nya namn på. Känns lite bakvänt... men, men. Ändrade stavning på mitt namn tidigare i år då fick jag pappren nästan direkt. Ska nog ta och ringa Skatteverket imorgon.
    Men vi har ju inte fått tillbaka någon typ av bekräftelse på det dock så vad ska man tro.
    När vi fick tillbaka hindersprövningen som godkänd så stod det på den att efternamnsändring redan var gjord så dom har ju registrerat det på något vis.
Svar på tråden När "träder mitt efternamn i kraft"?