• Anna Panna

    Publisher... hjälp!

    Behöver hjälp....

    Har gjort det mesta av vårt festprogram i Word men läste sen att publisher är mycket enklare. Har du laddat ner Publisher och försöker kopiera in det jag har från word.

    Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska få till sidorna... Hittar en mall som är hälften av ett A4 på höjden vilket är det vi ska ha men den mallen har bara 4 sidor. När jag lägger till fler sidor går det bara att skriva på vänstra sidan. Why?!
    Hur vet jag vilken sida som är vilken sen när man skriver ut? Mallen jag har i word är numrerad så vet vilken jag är på. Dock är det ju krångligt att skriva ut sen.

    Hjälp! ;o /

  • Svar på tråden Publisher... hjälp!
  • Martinaa

    Börja med att gå in i Utskriftsformat i Arkiv-menyn och välj broschyr, sedan kan du lägga till fler sidor under Infoga --> ny sida.

  • Avalon75

    Vi använder Publisher till alla våra "trycksaker".
    Festhäftet kommer vi att göra (har påbörjat) så att varje sida blir som en separat fil.
    Numrera filerna och sedan skriva ut hälften. Lägga tillbaka de utskrivna sidorna i skrivaren och sedan skriva ut resten så att det blir rätt.
    Kanske inget jättesmidigt tips, men det gör i alla fall att vi får rätt på krånglet.

  • Martinaa

    Avalon:
    Varför gör ni så? Publisher gör ju det jobbet åt dig? Dvs fixar automatiskt vilka sidor som hamnar på samma papper och så vidare. När jag gjorde en test utskrift så skrev den ut hälften, sen bad mig lägga tillbaka papprena i skrivaren och så skrev den ut resten så allt stämde perfekt! :) Det gäller bara att hålla koll vilket håll man ska lägga tillbaka papprena :P

  • Avalon75

    @ Martinaa

    Vi kanske får göra ett nytt försök.
    Jag blev skogstokig sist....
    :-P

  • Anna Panna

    Tack för tipsen - ska testa när jag sitter vid min dator som har publisher.

    Det går bara att kopiera det man har i word till publisher va? Måste man ta sida för sida eller kan man kopiera allt? Har tolv sidor

  • Martinaa

    Man ska kunna importera Word på nåt sätt, men jag fick inte till det bra när jag gjorde det, så jag satt och gjorde det för hand i stort sett eftersom det såg jättemysko ut när programmet försökte göra det åt mig. Även om det är lite bökigt att flytta över det så tycker jag helt klart det är värt det! Publisher är ett sååå mycket enklare program att jobba i sen, dels med sidnumreringen och den biten, men också att du kan lägga text och bild som du vill utan att bli skogstokig på vägen...!

  • Anna Panna

    Åh vad jag blir frustrerad!!

    Har gått in på brochure men hittar ingen mall som är ett halvt A4 stående... Trodde jag gjort det och flyttade över flera sidor och sen prov skrev ut men då var det en hel A4.

    Hur gör jag för att få en halv sida?

  • Martinaa

    I utskriftformat, där du väljer broschyr kan du välja om ditt papper ska vara liggande eller stående. Se självklart till att du har A4 också. Har du ett liggande A4 blir det ju två A5-sidor, det är så du vill ha det va??

Svar på tråden Publisher... hjälp!