• plötsligt bröllopstokig

Fråga ang. exakt innebörd av klädkoden KAVAJ vid bröllop

Vi är måna om att skriva exakt rätt enligt konstens alla regler gällande klädkoden.
    Detta gäller borgerligt utomhusbröllop. I slutet av maj.
    Om vi skriver KAVAJ som klädkod - kan min respektive (d.v.s brudgummen) bära en ljus beige eller blå linne/bomullskostym, snygg skjorta samt fina skor? Måste han även bära slips/fluga om vi anger denna klädkod?

• Svar på tråden Fråga ang. exakt innebörd av klädkoden KAVAJ vid bröllop
  • Moirie

Slips/fluga ingår egentligen i en mans klädnad när man anger en formell klädkod som tex "kavaj" är. Som brudpar står det er dock fritt att ha en annan klädnivå än gästerna. Tänk på alla brudar som har långklänning fastän gästerna ska följa klädnivå med knälång kjol/klänning. Om ni tycker att gästerna inte behöver ha slips kan ni väl skriva "klädkod: kavaj. Ej slipstvång"

Moirie

Tack för svar

Jag trodde bruden kunde ha vilken nivå på klädsel som helst (oavsett gästernas) men att mannen ska vara klädd enligt koden som anges på inbjudan? D.v.s står det kavaj så ska han klä sig enligt de regler som just "kavaj" innebär vid bröllop?

• ascensionday

Brudgummen behöver inte heller hålla samma klädkod som gästerna, det vanligaste är dock att han ligger en nivå 'över'. Att ha gäster med slips och brudgum utan skulle i mångas ögon se litet tokigt ut. Det är förstås ni som bestämmer hur ni ska göra, men risken finns att gäster känner sig pinsamt 'överklädda' om de är mer formella än brudgummen. Klädkod är ju till just för att alla ska känna sig bekväma.

• ascensionday

'Sommarkavaj' skulle du kunna skriva som klädsel, då går det utmärkt med ljus linnekostym eller rentav ickematchande byxor och kavaj.

ascensionday skrev 2009-11-06 14:15:10 följande:
    Brudgummen behöver inte heller hålla samma klädkod som gästerna, det vanligaste är dock att han ligger en nivå 'över'. Att ha gäster med slips och brudgum utan skulle i mångas ögon se litet tokigt ut. Det är förstås ni som bestämmer hur ni ska göra, men risken finns att gäster känner sig pinsamt 'överklädda' om de är mer formella än brudgummen. Klädkod är ju till just för att alla ska känna sig bekväma.
    Just därför jag frågar, för att slippa antaga (googlar man säger olika sidor olika saker..) utan veta

Är "sommarkavaj" en vedertagen klädkod?
  • ascensionday

'Sommarkavaj' hör inte till de traditionella klädkoderna, nej, men den är såpass vanlig att den kanske är på väg att etablera sig. Annars heter det mycket riktigt 'Kavaj', och i så fall kan man ju nämna för sina vänner att det är ganska informellt.

Ja, jag kanske inte skulle föreslagit något som inte finns bland de gamla koderna. I och för sig fanns inte 'Mörk kostym' heller förut, utan det var 'Kavaj' som betydde detta, men de flesta skulle nog hålla med om att den är ordentligt etablerad.

ascensionday skrev 2009-11-06 14:49:08 följande:
    'Sommarkavaj' hör inte till de traditionella klädkoderna, nej, men den är såpass vanlig att den kanske är på väg att etablera sig. Annars heter det mycket riktigt 'Kavaj', och i så fall kan man ju nämna för sina vänner att det är ganska informellt. Ja, jag kanske inte skulle föreslagit något som inte finns bland de gamla koderna. I och för sig fanns inte 'Mörk kostym' heller förut, utan det var 'Kavaj' som betydde detta, men de flesta skulle nog hålla med om att den är ordentligt etablerad.
    Jo, koderna har ju förändrats iom att vi klär oss lite annorlunda nuförtiden. Kanske att man kan skriva kavaj med en "*" och i infon skriva "*ej slips/flugtvång" ändå..
  • Avalon75

På vår bröllopshemsida har vi saxat från Wikipedia:

Klädsel
    Klädkoden för bröllopet är kavaj.

Så här beskriver Wikipedia klädkoden:

Klädkoden "kavaj" innebär för herrar en hel kostym, som kan vara något ljusare om det passar tillfället. Till klädseln hör ljus skjorta samt slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

För damer innebär klädkoden "kavaj" klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym". Kjol eller klänning skall inte vara golvlång.

sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A4dkod

• ascensionday

Det är nog ingen dum idé.

plötsligt bröllopstokig skrev 2009-11-06 14:57:36 följande:

Jo, koderna har ju förändrats iom att vi klär oss lite annorlunda nuförtiden. Kanske att man kan skriva kavaj med en "*" och i infon skriva "*ej slips/flugtvång" ändå..
  • Imma

Egentligen ska brudgummen klä sig enligt den klädkod som är uppsatt för överiga gäster, dvs enligt kavajkoden om ni använder er av den. Kavaj innebär ju dessutom i princip mörk kostym (förutom under sommartid då en ljus kostym också är okej).

Vi satte den förbjudna klädkoden "valfritt", eftersom vi tyckte att kavaj var för tjusig nivå för karaktären på vårt bröllop. Vi hade inga problem med gäster som kom i potatissäckar eller balklänningar, utan de flesta män hade kostym med eller utan slips och kvinnorna bar kort sommarklänning eller byxor/kjol med festtopp.

Tänk bara på att koden inte är något tvång, så om det är någon som absolut inte vill ha slips tror jag att han kommer utan.

plötsligt bröllopstokig skrev 2009-11-06 14:57:36 följande:

Imma

Också funderat på en alternativ (men inte alltför tokig) klädkod, men ju mer jag tänker på det känner jag att det kanske är lika bra att skippa klädkod. Jag menar, vi ska ha ett somrigt så kallat tebröllop (bjuda på sötsaker, champagne o kaffe) i trädgården. Gifter oss vid en sagolik plats i ett skogsparti. Så somrigt, vackert, simpelt med stil är vår devis
    Och dessutom är våra gäster ganska "medvetna" och vana vid stora fina fester osv så ingen kommer liksom dyka upp i trasiga jeans och linne ändå..haha

• ascensionday

Ja, fast tanken med klädkod är just att ingen ska känna sig generad eller osäker på att det ska bli 'fel'. En del människor kör ditt eget race och har inget problem med det, men de känner sig i allmänhet inte tvingade av klädkod ändå. Så för att visa största möjliga hänsyn tycker jag att man ska ange en klädkod, som det sedan, precis som Imma skriver, inte är något tvång att följa - det är det aldrig. Men den som vill hålla samma stil som de flesta övriga gäster vet då vad som gäller.

ascensionday skrev 2009-11-06 19:17:40 följande:
    Ja, fast tanken med klädkod är just att ingen ska känna sig generad eller osäker på att det ska bli 'fel'. En del människor kör ditt eget race och har inget problem med det, men de känner sig i allmänhet inte tvingade av klädkod ändå. Så för att visa största möjliga hänsyn tycker jag att man ska ange en klädkod, som det sedan, precis som Imma skriver, inte är något tvång att följa - det är det aldrig. Men den som vill hålla samma stil som de flesta övriga gäster vet då vad som gäller.
    Tror visserligen att våra manliga gäster skulle komma i antingen kavaj + skjorta + udda byxa eller kostym + slips/utan + skjorta, möjligtvis snygg skjorta + kostym/finbyxor.. om vi inte skrev något alls. Men det kanske är bra att skriva ändå, för sakens skull, eller som ni säger - för att göra det jättelätt för folk
Svar på tråden Fråga ang. exakt innebörd av klädkoden KAVAJ vid bröllop