• AnnaMartin

Embrossninghjälp!

Till hur många stämplar räcker 10 g embrossingpulver?

• Svar på tråden Embrossninghjälp!
  • Trasan99

Oj, svårt! Jag har en 10 g-burk som jag har använt för att embossa ca 40 stämplar som är 4*4 cm ungefär. Det går åt ganska lite, med tanke på att man hela tiden har ett tunt papper under, varifrån man häller tillbaka överflödigt pulver i burken. Jag skulle uppskatta att det har gått åt kanske 3 g till alla de stämplarna, slltså inte alls mycket.
    Hjälpte det?

• AnnaMartin

Tack, de hjälpte en bit på vägen! Är de svårt att embrossa eller lär man sig eftersom?

• Himan

Hejsan!
    Är inte så svårt och blir jätte snyggt!Var bara noga med att få rikligt med pulver och att du tar bort "skvätt" med en liten pensel så blir trycket rent och fint.Vi arbetade oss fram genom att först trycka och lägga på pulver sedan la jag undan korten och smälte alla på en gång, var jätta smidigt och roligt.Lycka till!

• AnnaMartin

Vad ska de vara för pensel? Funkar en sminkborste typ?

• Himan

Jag hade en liten målarpensel en sån där man har när man målar med oljefärg,men det funkar säkert med vad somhelst bara den inte är för stor och yvig,ska ju kunna pilla bort det som kommit på sidan..

• aikidoaasa
    Himan skrev 2009-11-04 19:39:45 följande:
    Hejsan!Är inte så svårt och blir jätte snyggt!Var bara noga med att få rikligt med pulver och att du tar bort "skvätt" med en liten pensel så blir trycket rent och fint.Vi arbetade oss fram genom att först trycka och lägga på pulver sedan la jag undan korten och smälte alla på en gång, var jätta smidigt och roligt.Lycka till!
    Jag måste bara varna för att det beror lite på vilken typ (märke) av stämpeldyna som man använder. Den jag använt är inte så bra då den torkar snabbt och skulle jag "pullvra" flera kort samtidigt så blåser fönen endast bort allt på direkten. Jag använder en riktig embossing fön så det är inte hårtorken jag använder. Då skulle allt papper flyga sin väg.
  • Himan

Nej absolut inte hårfön funkar jätte bra med brödrosten eller som jag själv införskaffat en embossing fön, mycket smidigt..

• AnnaMartin

Jag hade tänkt ta brödrosten, funkar de?

• Himan

Har själv inte testat men har hört att det funkar utmärkt..

• EmMagnus

Jag har tänkt embossa på inbjudningskort, vigsel- och festprogram och tackkort och jag hade aldrig gjort det innan jag och min tärna gjorde inbjudningskorten. Vi stämplade och sen hällde vi över pulvret och skakade ut det så att det täckte och skakade av överflödet, vi använde alltså inte pensel. Fick instruktioner av en av Sveriges bästa scrappare hur vi skulle gå till väga.
    Det enda som jag tycker att man ska tänka på är att se till att man inte tar på ytan som man ska embossa, fettet från fingrarna gör att pulvret fastnar i det också, ser inte alls snyggt ut.
    Vi använde embossingfön, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med info om hur det funkar med brödrosten.

• Trasan99

Jag tyckte att jag brände fingrarna över brödrosten, en embossingfön kan man köpa för 198:- på billiga ställen (InEx i Göteborg!), det är det värt om man ska embossa mycket.
    Jag hade lite problem med att mina pappersbitar var så små att de flög iväg....
    Efter en stund insåg jag att jag hade varit lite väl otålig med mina första stämplar, de hade inte smält riktigt. När jag värmde dem en stund till blev de riktigt vackra.
    Mitt första försök var med guldstämpel och ofärgat pulver, det blev inte alls bra. Nu tar jag guldstämpel och fint guldpulver (det fanns fyra eller fem olika varianter av guld av just det märket... ) och det blir superfint! Jag blev jättenöjd till slut!

• Himan

Penseln har jag inte använt för att ta bort överflödigt pulver utan jag gjorde exakt som ni skakade av det,men de där små kornen som hamnat på villovägar de tog jag bort med pensel i stället för med fingrarna som lätt kan ge fett fläckar..

• B och H

Det går alldeles utmärkt med brödrost! Tack för tipset med penseln =)

• Gladiolus

Jag brukar embossa över ett sterain ljus, billigt och bra men håll ine för nära bara =)

• AnnaMartin

Tack så mycket för alla tips!

• AnnaMartin

Har nu beställt både embrossningpulver, stämpeldynor och stämplar. Hoppas de blir bra!

Det enda som saknas nu är sidenband till korten, någon som har tips på bra sida där jag kan hitta de?

• Hemlig2009

Bara jag som måste kommentera. Det heter EMBOSSING. Bort med R:et alltså.

Jag använde mig av spisplattan, hade kvadratiska kort så jag höll bara i den ena kanten så var aldrig i närheten av att bränna mig. Köpte en burk pulver och den är inte slut än, 25 inbjudningskort, 45 festprogram, 55 vigselprogram och 45 tackkort senare.

• AnnaMartin

Hehe, tack så mycket... Är lite halvt ordblind men jag lovar att hädan efter skriva embossa!

Spis fungerar inte för oss då vi har induktionshäll.

• Himan

Jag köpte sidenband i en tygbutik ca 2-3 kr/m tyckte det var överkommligt.banden är 3mm breda och finns i alla möjliga färger.

Svar på tråden Embrossninghjälp!