• soffi7­3
    Äldre 4 Nov 17:42
    10509 visningar
    57 svar
    57
    10509

    Hur gör ni med ekonomin?

    Vet inte om det här hamnar under rätt rubrik men i alla fall....
    Jag undrar hur ni gör med ekonomin efter ni gift er? Om ni har delad ekonomi och hur ni i sa fall delar upp den?
    Jag tjänar helt ok men min man tjänar ända nästan 50% mer än mig, brutto.Han betalar underhall at sin dotter pa 10 ar sa i slutändan när det är betalt och skatten är dragen har han inte riktigt 50% mer netto än mig, men han kanske ända mellan 8000-9.000 kr mer än mig i manaden, netto.Att ha helt delad ekonomi där allt hamnar i en pott sa att säga vill inte direkt nagon av oss ha, utan bada vill ocksa kunna ha egna pengar som vi kan köpa vad vi vill till oss själva för sa att säga. Som vi har det nu har vi delat upp det procentuellt efter hur mkt mer han tjänar sa att han betalar mer till hyra och alla andra utgifter. Men det känns sa himla krangligt nu ända tycker jag och jag är nyfiken och höra hur andra har gjort.

  • Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?
  • junibr­ud2010
    Äldre 4 Nov 17:49
    #1

    Varför krångla till det så??
    Ha alla Pengar att komma in på ett o samma konto.. Betala räkningar,köp mat, betala lån,spara o vad ni nu gör med pengarna. Det som blir kvar delar ni på 50/50

  • Äldre 4 Nov 18:05
    #2

    Vi får in pengarna till varsitt konto och för sen över till ett gemensamt för gemensamma kostnader, där bostaden, räkningar för boende, mat, en del gemensamt sparande mm mm betalas. Då och då bestämmer vi att nya utgifter ska tas därifrån (nu diskuterar vi försäkringar o studieskulder). Sen har var och en av oss fortfarande kvar egna räkningar (mobiltelefoner, studiemedel, etc), sparanden och fickpengar. Vi ser det som att vi har gemensam ekonomi, vi disponerar allt tillsammans (men har inget förbud mot att köpa saker utan att fråga, dock kollar vi alltid om vi använder gemensamma kontot för annat än t ex mat) och ser till att fördela så båda har ungefär lika mycket chans att spara och lika mycket fickpengar.

  • Duches­s
    Äldre 4 Nov 18:07
    #3

    Våra båda löner går in på ett servicekonto. Därifrån betalas alla räkningar, sparanden mm.

    Det förs också över en summa till våra privakonton. Det är våra fickpengar som vi kan använda hur vi vill. De ska räcka till mat, kläder, hobbies, uteluncher mm. Maken har en tusenlapp mer än mig, vilket beror på att han oftare måste äta ute när han jobbar.

    Skulle ni välja en liknande lösning så är det ju enkelt att din man får lite mer fickpengar än du, om ni båda två är överens om det.

  • kikel
    Äldre 4 Nov 18:08
    #4

    Vi kommer att ha ett och samma konto med var sitt kontokort till. Väldigt enkelt och rakt.

  • Hofsan
    Äldre 4 Nov 18:16
    #5

    Vi har ett gemensamt "huskonto" där vi för över pengar till huslånen, el osv (han för över mer än mig för han tjänar mer o annars hade vi inte kunnat bygga o bo i det hus som vi gör)
    Sedan har vi vars ett privat konto också.
    Så har vi haft det i nio år och det funkar utmärkt.

  • iregne­t2010
    Äldre 4 Nov 18:46
    #6

    jag förstår tanken med att även ha "egna pengar" så har vi.

    Vi för helt enkelt över all lön till en gemensam-pott där vi betalar alla räkningar, mat, gemensamma aktiviteter, räkningar mm. Sen har vi våra egna privatkonton där vi ser till att vi har lika mkt var i månaden att röra sig med (oavsett vad vi tjänar känns det ju mest rättvist att båda har lika mkt fick-pengar)

    Funkar kanon för oss iallafall! Gör att jag kan köpa ett par skor om jag känner för det för mina fickpengar utan att M2B ska behöva känna att jag spenderar för mkt och vice versa.

  • missfr­öken1
    Äldre 4 Nov 21:00
    #7

    Jag undrar om man som gifta har rätt till den andras konto eller om man beslutar att ha olika konton har ensamrätt på dem.

    Den ena kanske är mer slösaktig än den andra osv.Mna kanske int elitar fullt ut på avrandra vad gäller pengarna.

  • Loveca­ts
    Äldre 4 Nov 21:14
    #8

    Man kan inte ha gemensamma konton, däremot kan man ge vem man vill dispositionsrätt och extrakort.

    Efter skatt är min lön 55% och min mans 45% av våran sammanlagda inkomst, så då betalar vi så många procent var av de totala gemensamma utgifterna till vårt gemensamma konto också. Resten får man göra vad man vill med. Sen har vi iofs ett målsparande (just nu bröllopsresan till våren) där vi betalar in 50/50, vilket jag först protesterade emot när vi tjänar olika, men min man tyckte var viktigt att vi gjorde i just det fallet. I det stora hela är det ju vardagskostnaderna som kostar mest ändå, inte en "once in a lifetime"-resa.

    Så länge alla är nöjda med upplägget, så spelar det i slutändan inte så stor roll vilken "modell" man kör på.

  • fruNil­s2b
    Äldre 5 Nov 09:33
    #9

    Vi kommer att fortsätta ha det som vi alltid har haft, dvs. vi har ett gemensamt konto för alla gemensamma räkningar, huslån etc. och sedan har vi våra egna konton där våra "egna" räkningar dras ifrån, csn, hobbys etc. Mat och gemensamma nöjen betalar vi också från egna konton - brukar bli ung lika mycket för var och en i slutändan.

    Tycker det fungerar utmärkt. Jag har ju en förhållandevis dyr fritidsaktivitet iom att jag har häst så jag tycker det är skönt att det bara är mina pengar som går till det. Vi tjänar visserligen ganska lika så det kanske underlättar för den uppdelning vi har gjort.

  • nano86
    Äldre 5 Nov 09:33
    #10

    Vi har visserligen inte så stor skillnad i inkomst just nu men vi har haft det förrut och då gjorde vi likadant som idag.

    Vi har varsitt konto. När vi får in pengar så betalar vi räkningar dirket, efter det för vi över det mesta till mitt konto (för jag har lite lättare att hålla i pengar än sambon ) medans han har kvar en summa som vi både tycker är helt ok att han köper vad han vill för. Vi kör helt gemensam ekonomi men har varsit konto med varsitt kort men vi kan båda varandras inlogg till konotona så vi kan föra över pengar till varandra när det behövs. Vi brukar också föra över en viss summa till e-sparkonto varje månad.

    Jag gör av med lika mycket eller mindre som sambon på "nöjen" varje månad så i slutändan så göra vi av med likamycket pengar var oavsett vem som tjänar mest.

Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?