• MiaMar­iaT
    Äldre 3 Nov 13:59
    54095 visningar
    10 svar
    10
    54095

    Någon som använt Primolut-Nor för att skjuta upp mensen?

    Hej,

    Åker på bröllopsresa nästa vecka och blir borta i två veckor. Givetvis så blir det under min mens. Har idag ringt till barnmorska och fått recept på Primolut för att skjuta upp mensen. Är det någon som provat detta?
    Hur fungerar det? Biverkningar? Blir mensen rikligare efter? Småblödningar?

    Tack för mig !

    // Mia

  • Svar på tråden Någon som använt Primolut-Nor för att skjuta upp mensen?
  • Greene­yes
    Äldre 3 Nov 14:16
    #1

    Jag har provat det vid två tillfällen, och det fungerade tyvärr inte på mig. Normalt så inväntar man mens, och sen ett par dagar efter mensen börjar man äta tabletterna för att framkalla en mens till. Så långt gick det bra. Men sen fortsatte jag småblöda hela tiden ända fram till den dag jag skulle ha fått mensen jag ville skjuta på, och då kom den ändå. Så jag blödde istort sett hela månaden. Så ett tips är att prova men att ta med vanliga mängden mensskydd ändå.

  • sommar­drömme­n
    Äldre 3 Nov 14:36
    #2

    Jag har testat de för några år sedan när jag skulle utomlands. Jag har för mig att jag började äta tabletterna fem dagar innan planerad mens och åt dem sedan tills jag inte ville skjuta upp mensen längre. Hade inga problem med småblödningar efteråt.

  • Blivan­defrue­riksso­n
    Äldre 3 Nov 14:38
    #3

    Jag fick dem för ett par års sedan för att skjuta upp mensen men den kom som vanligt endå, surt i och med att jag inte tagit med några mens skydd. Men som tur var hade man kompisar.

    Dock fick jag förra året primulot nor för att få igång mensen. så så fort man slutat ta sista så kommer mensen några dagar efter.

    Men måste ju va någon som de funkar för på det viset du ska använda dem.

  • EllJii
    Äldre 3 Nov 16:24
    #4

    Jag använde dem i våras under en resa, och det fungerade jättebra för mig. Jag började ta dem tre dagar innan beräknad mens och fortsatte tills det var lugnt att få mens igen (dock längst 14 dagar i streck) sedan dröjde det tre dagar och så kom mensen. Jag kände inte av några biverkningar, men i bipacksedeln står det att man kan känna av en del besvär liknande pms, som humörsvängningar, ömma bröst osv. men som sagt, jag kände iallafall inte av det.

  • Martin­aa
    Äldre 3 Nov 18:27
    #5

    Jag har använt dem en gång, det funkade jättebra utan några konstiga biverkningar! :)

  • andraa­dvents­brud
    Äldre 3 Nov 18:43
    #6

    jag tog primolut nor, det gick bra att skjuta upp den. Men sen hakade hela cykeln upp sig i över ett år och jag som alltid varit punktlig (utan p-piller) hade ingen koll alls på när det var dags. Kunde vara allt mellan 3 och 7 veckor imellan. Min läkare "styrde upp" cykeln igen med tre månaders kur för att lära kroppen hur det skulle vara. Nu är allt som det ska. Lycka till!

  • one
    Äldre 3 Nov 19:29
    #7

    Jag har tagit primolut nor vid två olika tillfällen senaste åren och det funkade jättebra för mig. Det enda som kändes annorlunda var att jag hade någon slags mensvärk under hela tiden jag sköt upp mensen. Kändes som om den skulle börja när som helst, men det gjorde den inte förrän någon dag efter jag hade slutat. Dock hade jag mer värk och lite rikligare blödning än vanligt när den väl kom. Rekommenderas:)

  • KatjaB
    Äldre 3 Nov 19:40
    #8

    men om man äter p-piller så kan man väl skjuta upp mensen genom att fortsätta på nästa karta och sen när man inte vill skjuta upp den längre?

  • Zephie­nnia
    Äldre 4 Nov 01:19
    #9

    Japp det kan man, och gör man det bara nån gång ibland så ska det inte vara någon fara. Men jag förutsätter att TS inte äter p-piller för då vore ju saken redan biff, så att säga...


    KatjaB skrev 2009-11-03 19:40:43 följande:
    men om man äter p-piller så kan man väl skjuta upp mensen genom att fortsätta på nästa karta och sen när man inte vill skjuta upp den längre?
  • Okänd
    Äldre 14 Jun 13:27
    #10
    Meddelande borttaget
Svar på tråden Någon som använt Primolut-Nor för att skjuta upp mensen?