• pärlot

hur gör man bordsplacering på datorn?

Jag håller på att bli tokig! Är det någon vänlig själ som vet hur man gör en bordsplacering på datorn? Vi vill ha ett E-bord där mittendelen är kortare och så vill vi ha nummer på gästerna. Jag vet att det går men hur???
    Börjar dessutom få lite brådis. Så som sagt; Är det nån som vet hur man gör så skriv några rader.

• Svar på tråden hur gör man bordsplacering på datorn?
  • sol

Gå in här på BT och gör en det gjorde jag det funkade jätte bra´.

• pärlot

Tack Sol men våra problem är att vi inte har en sådan "exakt" placering. Jag gjorde fel och skrev ett nytt inlägg (forts. plac.probl.)istället för här. Kolla gärna där. Kanske du eller någon annan har nåt annat förslag.

• ulda

Kan man inte göra det som en vanlig bild i t ex paint eller i Powerpoint. Då kan man ju flytta runt på namnen som man vill, vilket man ju tyvärr inte kan här på BT (man måste radera och skriva in på nytt). Dessutom tycker jag det är lite irriterande att man inte kan sätta stolar runt hela honnörsbordet. Detta kanske man bör meddela administratören av sidan... ;)

• Odis

Annars kan du göra ett i excel.
    Jättenekelt.

• MarinaI

Jag skulle föreslå att du använder "rita-verktyget" i word elle powerpoint. Gör rektanglar som bord och sedan cirklar som stolar, högerklicka på stolarna och välj "lägg till text" och skriv namnet.

Du kan högerklicka på rektanglarna och sätta exakt storlek om du vill ha dem i korrekt skala.

Har du tillgång till Viso så är det ett utmärkt verktyg för just sådana här saker.

• pärlot

Tack Ulda men jag har försökt i dessa men det blir inte helt symetriskt eftersom jag inte kunde mäta så exakt.

Hej Odis! Jag kan inte excel. Men om det är jätteenkelt så kanske du kan försöka dig på en enkel förklaring

• brudskål

vi gjorde våran i excel och det funkande jätte bra så slapp vi rita rutor i rit program och så.

• Odis

Pärlot-
    om du vill så kan jag maila över min till dig så får du se.

• ulda

Excel är ett rutprogram som normalt används till tabeller och uträkningar men det går att fixa till sånt här också.

Kolumner och rader går att justera bredden på. Man kan skriva i cellerna. För att rita i excel kan man ta Format>Cells>Border och sen rita i den kant som man vill ha. Det finns mängder med funktioner och fråga gärna mer specifika frågor när du testat lite för det skulle ta evigheter att förklara hela excel för dig.

• pärlot

Tack mina vänner jag skall prova era tips!

• Isolde

Jag har problem med min excel-bordsplacering -- för att få plats med alla namnen vill jag ha dem snedställda på vissa sidor av "bordet" och då blir rutan sned också! "Bordet" ser ut att ha blitt sågat i, liksom! Har du nån idé om hur man kan lösa det, Ulda?

Tycker också det är dumt att det i bordsverktyget här inte går att sätta stolar runtom honnörsbordet! Och vi ska ha TVÅ u-bord, och det gick visst inte heller (men jag övergav det ganska snabbt p.g.a. stolplaceringen). Lite mer flexibelt borde det väl gå att göra?

• MarinaI

Isolde: Om du sätter en kolumn med tomma celler mellan namnen och bordet så fungerar det bättre. Du kan göra denna kolumn jätteliten om du vill.
    /marina

• pärlot

Hej! Vill bara säga att jag har lyckats!
    (hoppas jag. den är inte helt klart än)
    Tack alla!

• Patrik - Bröllopstorget

Ville bara säga det att med bordsplaceringsverktyget här på BT kan man också göra flera I-bord om man inte är nöjd med honnörsbordets funktion eller om man vill t.ex. ha många tungor typ 8 stycken.

Vad man gör är att man skapar ett I-Bord för varje långbord där man väljer om man vill att det ska vara platser på ena, andra eller båda sidorna. Du väljer också om du vill att de ska vara liggande eller stående beroende på var du vill ha det inklistrat någonstans.

Sedan kan man t.ex. i Word klistra in I-borden på det sätt man tycker är bäst.

Notera bara att, E-borden i verktyget är skalenliga och man måste därför precisera alla storleksuppgifter så att det stämmer överens med den verkliga lokalen/placeringen.

Lycka till...

• Ellte

Bara nyfiken... Varför vill man göra placeringskartan i datorn?

• Patrik - Bröllopstorget

Fördelen med att göra bordsplaceringen i datorn är att det ska vara enkelt att göra justeringar utan behöva skriva om hela kartan.

Dessutom kan man klistra in den i festprogrammet och göra roliga saker av den, t.ex. göra en rolig beskrivning av alla gäster som du kan se om du klickar på festprogrammets bild på denna sida:
    www.brollopstorget.se/Festen/festprogram.php

Svar på tråden hur gör man bordsplacering på datorn?