• metaley

    Svensk medborgare

    Behöver lite hjälp här :p

    Min gubbe föddes här i Sverige men när han var två år så flyttade han till Finland.
    För två år sen nu i november så flyttade han tillbaka..

    Så till min fråga, hur ska man göra för att söka svenskt medborgarskap? Han har dom fyra sita siffrorna på svenska och finska.

    Om han inte får bli de, är det några speciella papper vi måste fixa innan bröllopet?

    Vill inte stå där på bröllopsdagen och få veta att vi inte lagligt får gifta oss :)

    Uppskattar all hjälp vi kan få!

  • Svar på tråden Svensk medborgare
  • Nicossambo

    Men om han är född här så är han väl svensk medborgare?? Det är vad jag har hört. Annars ring migrationsverket och fråga runt lite du behöver ju inte ge ut han personnummer om du inte vill.

  • Rosenpetunia

    Jag är både finsk och svensk medborgare och har, precis som din blivande man, både ett finskt och ett svenskt personnummer. Jag ansökte om svenskt medborgarskap i samband med vårt bröllop. Inte för att det hade behövts för själva giftermålet, utan för att jag ville ha dubbelt medborgarskap.

    Ansökan om svenskt medborgarskap gjorde jag via Länsstyrelsen, nordiska medborgare har andra regler än medborgare från övriga länder. På Länsstyrelsens hemsida hittar du all information som du behöver, och blanketten som du ansöker om medborgarskap med.
    Du behöver även ett personbevis från Skatteverket, men allt sådant kan du läsa om hos Länsstyrelsen.

    Det gick jättesmidigt och fort att få svenskt medborgarskap (och det finska har jag ju kvar), eftersom jag bott länge i Sverige.

    Nicossambo, man är inte alltid automatiskt svensk medborgare även fast man är född i Sverige. Eftersom vi inte var gifta när våra barn föddes så fick barnen automatiskt moderns medborgarskap. Så även för barnen ansökte vi om dubbelt medborgarskap i samband med vårt bröllop.

    Lycka till med bröllopsplaneringen och med allt annat också!
    Ha en härlig söndag

  • metaley

    Rosenpetunia: Tack så jätte mycket, då kan vi vara lugna när de gäller giftemålaet.

    Hur länge bodde du i Sverige tills du skaffade svenska medborgarskapet?

  • Rosenpetunia

    Det var så lite så, kul att kunna vara till hjälp!

    Jag hade bott i Sverige i 20 år innan jag kom till skott med att ansöka om svenskt medborgarskap Jag hade inte känt något riktigt behov av ytterligare ett medborgarskap. Mest för att länderna är så pass lika i många avseenden, bland annat när det gäller lagar och regler. För barnens del har det här med medborgarskapet större betydelse, påverkar till exempel vilket land man ska göra militärtjänsten i osv.

    Klistrar in en länk från ambassaden här, även där kan du/ni läsa om vad som gäller kring vigseln.

    www.finland.se/public/default.aspx&contentlan=3&culture=sv-FI#vigsel

  • metaley

    Tack så jätte mycket, nee igentligen så berör d inte honom heller så mycket men d e mest pass och id kort så han vill kunna skaffa :)

Svar på tråden Svensk medborgare