• Hoppas

Brudbukett

Hej allihop!
    Jag har tänkt lite på möjligheterna att binda sin egen bukett. Är det någon här som har erfarenheter? Kan man göra den dagen innan? Förvaring? Teknik framför allt, hur får man blommarna att hålla sig fina hela dagen?
    Alla tips och ideer är hjärtligt välkomna!

• Svar på tråden Brudbukett
  • Julia B

Jag har inte gjort en själv, men kanske kan hjälpa till ändå. Min bukett hade en oasis, vilket affären förespråkade eftersom hållbarheten är längre (den höll sig i flera dagar). Jag tror att de flesta buketter görs dagen innan och förvaras i sval/kylskåp över natten. Jag varnar lite för vanliga bindningar (utan oasis). Jag har sett en tärnbukett som slokade redan lagom till festen.

• Hoppas

Tack Julia B. Man tar alltså oasisen i en klump och sticker sen ner blommorna i den, eller tar man en liten oasisbit på varje stjälk? Lindar man någon plast sen? Det lär ju bli blött om man tar tyg/band eller dylikt direkt på oasisen!

Om det är någon mer som har ideer så är de hjärtligt välkomna.

• Putte

Det finns "hållare" att köpa i olika färger som ser ut som en "strut" aktig sak.
    Stoppa ner oasisen i denna och bygg sedan buketten i hållaren. Se dock till att fukta oasisen ordentligt innan så att den är riktigt genomblöt.

Förvara sedan buketten i sval eller kyl och ta gärna med en sprayflaska med vatten om ni skall fotograferas innan eller efter så att du kan spraya buketten med lite vatten. Den tenderar att hålla sig lite bättre då.

-P

Svar på tråden Brudbukett