• GrodanoJag2010

    PCO??

    Fick diagnosen PCO Polycystiska äggstockar..Inte kul.. fet hy, depressiner, acne, svårt att gå ner i vikt m.m. är några av symptomen.. Fler än jag som ska gifta sig och har detta??

    Hur får ni bukt på den hemska huden?? Har haft problem sen vi fick vår dotter för snart 4år sedan.. Har äntligen börjat få hjälp, men det tar ju lång tid att få tid hos läkare.. Hur går det för er?

  • Svar på tråden PCO??
  • Svanboet

    oj... några av de där symptomen stämmer ju på mig!

    Jag som alltid trott att jag har dålig karaktär, lätt för att få finnar och svängigt humör (har nog aldrig haft en riktigt djup deppis som tur är).

    Jag önskar dig lycka till hur du än har det och hur det än fortskrider härefter. Det är skönt att du nu fått hjälp iaf.

  • GrodanoJag2010

    oj då.. kanske ska be dom kolla "äggen" med ultraljud då.. För säkerhetsskull..

    tack.. Kan behöva lite stöd. Känns som att ingen förstår mig.
    Har fått en tid hos en invärtes läkare i slutet av november så det är bara att vänta och se vad det blir. Funderar på att ta bort alltihop, men det är ett stort beslut, så jag vet inte..
    Blir väll det, en magoperation eller piller för att jag ska få känna mig frisk igen.

  • PINI

    Hej Grodanojag2010, jag är i samma sits men hade inte så dålig hyr (lite men inte jättemycket) men hade förutom oregelbunden mens även håravfall (på huvudet som är ett ovanligt symptom)...men så uteslöt jag kolhydrater helt en månad och allt stabilserade sig mensen kom som en klocka och när jag kollade äggen på VUL så fanns inga blåsor kvar och alla hormonvärden var bra....höll dieten ca 4 månader och allt var bra men började slarva och alla problem kom tillbaka så nu ska jag försöka hålla dett aigen. sök på LCHF +PCO så hittar du massa som varit med om samma sak som mig.
    Lycka till.
    Ett annat tips är att börja äta p-piller som ger en stabil hormonnivå och brukar hjälpa hyn att bli bättre också, men det är ju inte kul om ni samtidigt vill ha barn men om så inte är fallet så testa det .

  • fruNils2b

    Jag har också PCO. Kommer allra mest sannolikt behöva hjälp med hormoner när vi vill försöka skaffa barn.

    Har problem med hyn, menstruationscykeln, humör och lägger ffa på mig vikt runt buken.

    Det som hjälpt mig är dels p-piller (Yasmine - alla andra har förvärrat ffa humör och vikt) men också att hålla en lågkolhydratkost. Nu har jag dessvärre fått sluta med p-piller för ett tag sedan eftersom vi barn-produktion börjar närma sig i tankarna och som ett brev på posten kom akne och viktuppgång. Dock har humöret hållt sig mer stabilt om jag tänker på att hålla mig undan kolhydrater lite grann.

  • SofieochJamie

    Jag har exakt samma problem. Hade dålig hy, gick upp massor i vikt och jag förökte banta med GI mm men inget funkade, depprission.. ja listan va lång. Men då började jag googla på PCO och precis som PINI sa så hittade jag LCHF. Jag började på dieten utan kolhydrater och vikten började rasa och mensen kom tillbaka som den skulle. Kan varmt rekomendera detta. Nu äter jag även p-piller vilket också tar bort symptomen då jag inte vill bli garvid just nu men nu vet jag att när jag slutar med dem nästa gång så borde jag kunna bli gravid.

  • GrodanoJag2010

    hmm.. äter LCHF sen någon månad tillbaka.. känner att jag gått ner lite men inte så det har hjälpt mot symptomen tyvärr.. Kan det vara det att jag inte kör helt strikt?? Äter fortfarande bröd tex..

  • SofieochJamie

    ja du måste köra helt strikt tyvärr, men man vänjer sig.

Svar på tråden PCO??