• Sam8

Han vill inte ha barn!

Min man vill inte ha barn och nu funderar jag på skilsmässa. Innan vi gifte oss så sa han att han kanske vill ha barn i framtiden men han var inte säkert. Eftersom vi älskade varande jätte mycket så tänkte jag hela tiden att han kommer ändra sig. Men nu har jag förstått att han verkligen inte vill ha barn och jag har funderat på skilsmässa. Jag har försökt prata med honom flera gånger och varje gång jag har frågat honom så säger han att barn hindrar ens framgång. Jag är så arg och besviken och vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Han vill inte ha barn!
  • Snufflan

Men vill du verkligen skilja dig från den man du älskar på grund av att han inte vill ha barn.

Räcker det inte för dig att dela ditt liv med en man som älskar dig.

Tror du verkligen att du kommer bli lycklig om du skiljer dig från din livs kärlek för att bara träffa nån annan som vill ha barn.

Tänk igenom det här ordentligt!

• Ne11ie

Kan förstå att du är upprörd, men jag håller med snufflan, gör inget dumt i stridens hetta så att säga..

Är det så att han aldrig vill ha barn, eller är det så att han är mitt uppe i karriären och finner att det kanske inte passar just nu?

• Maldita

Du kan ju inte tvinga honom att skaffa barn. Men eftersom han är viktig för dig och du är viktig för honom, så tycker jag att det är märkligt av honom att bara avfärda dig när du försöker prata om något som verkar vara av stor vikt för dig. Jag tycker att han är "skyldig" till att lyssna på din längtan, precis som att du är "skyldig" till att lyssna till hans ovilja. Ni måste ju låta båda säga sitt... Kommer ni sen ändå inte fram till en lösning då finns det ju bara en fråga för dig att svara på: Kan du leva ett liv utan barn och inte klandra honom för det i framtiden? Eller är barn så pass viktigt för dig så att du väljer att lämna honom?

• SueAnne

Jag tror också att det är jätteviktigt att du tänker igenom det ordentligt, men å andra sidan måste du också tänka på dig själv.

Risken finns att om det fortsätter såhär så när du blir såpass gammal att du/ni inte kan skaffa barn längre så kommer du att skylla det på honom, vilket ju inte är så konstigt, och att det tar slut ändå.

Vet han om att du så gärna vill ha barn? Vissa skulle ju säga att, "jo men man kan ju inte kräva att han skall skaffa barn med dig", men han gör på exakt samma sätt fast tvärtom, alltså kräver att du INTE skall skaffa barn.

Det är otroligt viktigt att du tar hänsyn till dig själv i det här!

• Sebastiána

Har samma problem. Min sambo har två barn sedan tidigare (de är nu i tonåren) i början av vårt förhållande frågade jag om han kunde tänka sig att skaffa fler barn och han sa då "Ja, med rätt kvinna". Nu vill han inte ha barn längre. Kanske är jag inte "rätt kvinna" eller också tycker han att det räcker med de han har.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Kanske kan jag inte få barn, vem vet?

Det är inte lätt att verkligen hitta den rätte, som jag i övrigt tycker att jag gjort. Vi passar perfekt ihop. Om jag gör slut riskerar jag att tillslut stå utan både man och barn. Knivig fråga.

Man ska inte tvinga någon som inte vill ha barn att skaffa ett. Det är inte roligt för barnet att inte vara helt önskat och kanske kommer din man inte att kunna ge dig den stöttning du behöver under och efter graviditeten.

• sofia10

Jag förstår dig Ts om min man inte velat ha barn så ksulle jag INTE vilja leva med honom..
    Barn är så viktigt för mig!

men försök att prata ut med honom om dina tankar så att han verkligen förstår hur viktigt det är för dig!

• Imma

Vad jobbigt!

Jag skulle föreslå att ni går och pratar med stöd av en samtalsterapeut som kan hjälpa er att reda ut situationen. Ingen kan göra allför stora avkall på sin egen önskan i ett äktenskap (varken din man eller du). Jag är rädd att risken är stor att du blir olycklig och bitter om du avstår från barn när det verkligen är någoting som du önskar dig och att det kommer att påverka er relation längre fram. Likadant med din man om han mot sin vilja skulle gå med på barn.

• Sebastiána
    Sam8 skrev 2009-10-28 23:10:34 följande:
    Jag har försökt prata med honom flera gånger och varje gång jag har frågat honom så säger han att barn hindrar ens framgång. Jag är så arg och besviken och vet inte vad jag ska göra.
    Hmmm... barn hindrar ens framgång. Statistiken visar att män med barn har högre lön och större framgång i karriären än män utan barn. Du kanske ska visa honom den statistiken?!
  • sms å fotboll

Känner ett par där han är betydligt äldre än sin nya fru och han ville inte ha fler barn men eftersom hans nya fru ville det så skaffade de ändå barn men med dealen att hon fick ta ett större ansvar.

Jag säger inte att detta är optimalt på något sätt men om han är rädd att hans karriär går i stöpet så kanske det är något att fundera över. Han vill kanske inte vill vara föräldraledig och vara hemma i flera månader och då kanske du får gå med på det.

Innan du funderar mer allvarligt över skilsmässa så kan det ju vara värt att fråga honom om det är sådana praktiska saker som gör att han inte vill för då kan ni kanske lösa det.

• Sebastiána

sms å fotboll skrev 2009-10-29 10:05:38 följande:

Känner ett par där han är betydligt äldre än sin nya fru och han ville inte ha fler barn men eftersom hans nya fru ville det så skaffade de ändå barn men med dealen att hon fick ta ett större ansvar.Jag säger inte att detta är optimalt på något sätt men om han är rädd att hans karriär går i stöpet så kanske det är något att fundera över. Han vill kanske inte vill vara föräldraledig och vara hemma i flera månader och då kanske du får gå med på det.Innan du funderar mer allvarligt över skilsmässa så kan det ju vara värt att fråga honom om det är sådana praktiska saker som gör att han inte vill för då kan ni kanske lösa det.
    Precis!

Och frågan är hur mycket älskar ni varandra? Älskar du honom så mycket att du skulle kunna skippa barn för hans skull? Älskar han dig så mycket att han väljer barn före en skilsmässa? Om han måste välja: barn eller skilsmässa. Vad skulle han välja?

Det kan hända att han inte vill ha barn för att han är osäker på att han skulle bli en bra pappa, att han inte kan ge barnet vad det behöver.

Sedan finns det faktiskt ett antal människor som faktiskt inte vill ha barn och vill man inte så vill man inte.
Svar på tråden Han vill inte ha barn!