• iregnet2010

Maldiverna trots hajrädd?

Sitter ju nu och letar efter resemål till bröllopsresan. Har hittat det perfekta stället på Maldiverna som verkar rymmas inom vår budget. Allt ser helt underbart ut, strand, hav, all inclusive och rum med egen jacuzzi..MEN...

jag har ända sen jag var liten haft en enorm fobi mot hajar..på alla beskrivningar över resemålet skriver de som varit där att de har haft "turen" att stöta på mindre varianter av dessa varelser (de ser dem leka i havskanten mm...). Jag ser det inte som tur utan snarare som ett ångest-moment..frågan är om vi skall satsa ändå och jag ska försöka bota min fobi nu under våren eller om jag ska skippa dröm-stället...funderar på KBT ?

vad tror ni.. hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Maldiverna trots hajrädd?
  • Linadesign

Tja, jag har ju inte hajfobi, så det är väl lite svårt att sätta sig in i din situation då. Men om man ser rent statistiskt på det så dör ungefär 10 personer per år runtom i världen till följd av hajattacker. Om man jämför det med hur många som dör i trafiken så är det ingenting. Jag läste nånstans att det är större risk att dö av solsting på stranden än att dö av en haj.

Det är också väldigt ovanligt att hajar överhuvudtaget anfaller om man inte själv börjar bråka med dem. Så du kan nog vara lugn. Jag tycker att du ska övervinna din rädsla och åka till ditt drömresemål! Lycka till!

• siaglass

Var har du hittat resan?? o vilken ö blir de till vilket pris??
    Lycka till med hajfobin!!!

• iregnet2010

vi tittar på kuredu (se www.kuredu.com), verkar lite lagom isolerat (vi är stadsmänniskor så en allt för liten ö tror jag vi skulle bli galna på).

Enligt prel beräkning kommer vi hamna runt 100' för allt
    (då boende med egen pool en vecka och guld all-inclusive +flyg =helt klart ett bra pris tycker jag som nu börjar misströsta i detta träsk av dyra resor).

• iregnet2010

ja men jag tror min fobi är lite som spindelfobi -den är inte rationell... jag klarar nätt och jämt av thailand och då kanske det inte är så jättesmart att åka till ett ställe där "hajarna plaskar fridfullt i vattnet brevid)...

men fint är det på bilderna iallafall...

Linadesign skrev 2009-10-27 13:35:38 följande:
    Tja, jag har ju inte hajfobi, så det är väl lite svårt att sätta sig in i din situation då. Men om man ser rent statistiskt på det så dör ungefär 10 personer per år runtom i världen till följd av hajattacker. Om man jämför det med hur många som dör i trafiken så är det ingenting. Jag läste nånstans att det är större risk att dö av solsting på stranden än att dö av en haj. Det är också väldigt ovanligt att hajar överhuvudtaget anfaller om man inte själv börjar bråka med dem. Så du kan nog vara lugn. Jag tycker att du ska övervinna din rädsla och åka till ditt drömresemål! Lycka till!
  • siaglass

100 000 omg......

det piset har vi me hittat... men de tycker inte vi är en rimlig budget för bröllops resa... i så fall hade vi bara legat där på stranden o tyckt att vi borde hem o jobba, så vi fick ihop mer pengar för att kunna leva....

De resia tipsade om var ju garden bungalow.. men eftersom ön är 3 km i omkrets o de boendet är i mitten av ön, känns de som om att man inte behöver ta sig sååå långt för att komma till vattnet..
    Men de klart, de boendet ni har är ju oxå mkt lyxigare.
    vi får halv pension o flyg o boende 2 veckor för 25 000 o så kommer de ju tillkomma pengar på mat o dryck om man behöver äta mer. :) Men blev tipsad om att beställa AI på plats om man verkligen behöver det eller om de kanske räcker att byta upp sig till helpension...
    Så vi hoppas att de inte kommer landa över 50 000 iaf.

• lecaroline

Jag har varit i Australien och på de ställen som det var hajrisk eller ej nät och vakt så badade man på knäna.
    Eller ja man gjorde det typ hela tiden
    När larmet går så reser man sig upp och har mycket lättare att kunna springa i land

• iregnet2010

..haha... jag gissar att jag kanske låter lite bortskämd, men jag gör ingenting halvdant och tänkte bara åka på en bröllopsresa...så reskassan satsar vi lite extra på(vi är DINKIES).

Jag tror att det kan finnas en fördel med att bo imitten, läste någonstans att båda stränderna hade olika karaktär så i mitten har ni ju lika nära till båda !

siaglass skrev 2009-10-27 14:19:03 följande:
    100 000 omg...... det piset har vi me hittat... men de tycker inte vi är en rimlig budget för bröllops resa... i så fall hade vi bara legat där på stranden o tyckt att vi borde hem o jobba, så vi fick ihop mer pengar för att kunna leva....De resia tipsade om var ju garden bungalow.. men eftersom ön är 3 km i omkrets o de boendet är i mitten av ön, känns de som om att man inte behöver ta sig sååå långt för att komma till vattnet.. Men de klart, de boendet ni har är ju oxå mkt lyxigare. vi får halv pension o flyg o boende 2 veckor för 25 000 o så kommer de ju tillkomma pengar på mat o dryck om man behöver äta mer. :) Men blev tipsad om att beställa AI på plats om man verkligen behöver det eller om de kanske räcker att byta upp sig till helpension... Så vi hoppas att de inte kommer landa över 50 000 iaf.
  • iregnet2010

omg *ryser....*

lecaroline skrev 2009-10-27 14:25:08 följande:
    Jag har varit i Australien och på de ställen som det var hajrisk eller ej nät och vakt så badade man på knäna.Eller ja man gjorde det typ hela tiden När larmet går så reser man sig upp och har mycket lättare att kunna springa i land
  • lecaroline

Men det är inte så farligt när man väl är där!!
    man går inte barfota i gräset. Tömmer alltid skor och tofflor pga av skorpinjoner.. Ja helt normalt

• siaglass

Bortskämd tycker ja inte... men bara mkt pengar... :) ja vill heller inte göra något halvdant, o jag har oxå bara tänkt att åka på EN bröllopsresa.. ;)

Vi reser ganska mkt, och älskar det verkligen, o lägger vi 100 000 kr på en resa nu så kommer vi ju inte att kunna åka igen på jätte länge... :)
    så mindre pengar, fler resor... :)

o de där me att ligga på knä o bada i Australien... låter inte som en höjdare.... :) inte skorpinjonerna heller... men kommer nog åka till Australien så småningom ändå... ;)
    Lite risker här i livet får man ta!! Man lever bara en gång... hehe....

Svar på tråden Maldiverna trots hajrädd?