• Bröllopstokiig

Min vän = en bridezilla?

Jag ska vara tärna på min väns bröllop nästa år, men är lite orolig för hur det kommer att gå.

Vi är tre tärnor och bruden började med att skicka oss en lista på saker hon vill ha hjälp med, som att styra upp inbjudningarna, planera festen, boka en veteranbil, hjälpa dem med vart de ska åka på bröllopsresa... Hon har nämnt minst fem gånger redan att hon förväntar sig en möhippa (en självklarhet för oss att ordna, men inte lika roligt när det är ett "krav") Hon pratar bara om bröllopsrelaterade saker numera och har väl allmänt förvandlats till en bridezilla kan man säga :D

Jag ser det i alla fall som en ära att vara hennes tärna och tror egentligen bara hon är stressad över bröllopet, kanske har vi lite olika syn på bröllop och vad det innebär att vara tärna, men det ska vi nog klara av.

Ett annat, större problem är dock att jag pratade med hennes bror här om dagen, som också är en vän till mig, och det visade sig att han antagligen inte kommer att kunna komma på bröllopet. (Lite komplicerat men brudparet bor i ett annat land i Europa, medan bruden kommer från ett tredje land på andra sidan jorden)

Hennes familj och vänner har svårt att ta sig till bröllopet eftersom det blir så dyrt för dem med resa och boende. Jag visste sedan tidigare att brudens två barndomsvänner från hemlandet, som från början skulle vara tärnor tillsammans med mig, inte kommer att kunna komma. Hon valde då ut två nya tärnor i landet hon bor i nu.

Okej om gamla vänner inte kan vara med, men hennes egen familj? Hon står nära sin bror och jag vet att hon skulle sakna honom om han inte var med! Dessutom kommer ju bröllopet helt domineras av brudgummens släkt och vänner medan de enda från hennes sida kommer att vara hennes föräldrar, andra bror och ett gäng nya vänner i landet där hon bor.
    När jag försökt prata med henne om detta verkar hon inte se det som ett problem utan börjar prata om annat i bröllopsplaneringen. Jag vill heller inte vara för negativ och klaga på hennes planer, jag menar vad hjälper det om man ändå inte kan påverka situationen?

Men jag är helt enkelt rädd för att hon kommer att "vakna upp" ur sitt Bridezilla-tillstånd på bröllopsdagen och inse att hon har det perfekta färgmatchande bröllopet, men inte sina nära och kära där att uppleva det tillsammans med!!

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Min vän = en bridezilla?
  • lecaroline

Oj, det låter inte så kul det du berättar..

Själv är jag bjuden till Peru på bröllop om 2 år.
    Tjejen svensk och killen peruanare.
    De resonerade som så att hade de bröllopet i sv skulle nästan ingen av hans familj komma och den är stor. De bor här men gifter sig allså där..
    Jag fick 1 års förvarning till en kompis i USA om deras bröllop men hade ändå inte råd att åka.
    Jag tror att hon kanske har insett fakta att många inte kommer och att hon helt enkelt inte vill prata om det för det gör henne lite ledsen..

• In the mood for love

Tack för svaret!

De tänkte från början göra som din vän och gifta sig i brudens hemland, brudgummens släktingar har möjlighet att resa dit så då skulle både hennes och hans familj kunnat vara med, men sen ändrade de sig.

De har inte skickat ut inbjudningarna än och inte kommit jättelångt med planerna. Borde jag ta ett snack med henne om att "det inte är försent att ändra sig igen" eller vore det bara dumt?

• lecaroline

Hon måste i alla fall vara ute i god tid så gästerna hinner spara och ta ledigt.
    Sedan är det väldigt bra att kolla upp vart alla kan bo billigast möjligt. Som vi hade vår lägenhet och stuga full med folk och vi var på hotell. Lägga fram allt smidigt och billigt

• tågjäntan

Om det beror på att brodern itne kan för att han inte har råd, hjälper det ju inte om de byter datum. Om de byter land kanske inte så många från hans sida kommer kunna komma. Hur de än gör så blir det i så fall svårt.
    En variant, om någon av dem kommer från Sverige, att ha en ceremoni med välsignelse. Jag har läst i "prästtråden" att den går att utforma så att den inte blir så olika en vanlig vigsel. Om man kan göra så finns det möjlitehter för släkt och v'nner på båda sidor att vara med och glädjas.

• In the mood for love

Tack för era svar och att ni orkade läsa mitt lååånga inlägg Det kändes bra att skriva av sig lite!

Jag har bestämt mig att inte prata mer med min vän om de som inte kan komma på hennes bröllop, är ju säkert som du skrev lecaroline att hon är ledsen för att de inte kan vara med och inte så mycket att göra åt... Nu ska de ju gifta sig och jag ska göra mitt bästa för att finnas där för henne!

Och förhoppningsvis kan brodern lösa det på något sätt, de kanske kan hjälpa honom betala biljetten.
    Bra idé också med välsignelseceremoni i hemlandet, det ska jag tipsa om!

Svar på tråden Min vän = en bridezilla?