Svenska Kyrkan ska ansöka om vigeselrätt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-22 11:10
Första omröstningen: 178 Ja, 68 Nej, 3 avstår, bifall till ansökan om vigselrätt
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-22 11:10
Första omröstningen: 178 Ja, 68 Nej, 3 avstår, bifall till ansökan om vigselrätt
Vaddå ansöka? Då borde det väl vara klart att kyrkan har kvar vigselrätten?
Måste vara trög... hängde inte med på vad du menar...
hm, är nog jag som är trög....ska inte sv. kyrkan fortsätta förrätta vigslar även om homovigslar tillåts?
Jag kanske kan reda ut begreppen litegrann
Riksdagen beslutade om könsneutral äktenskapslag som gäller f r om 1 maj i år.
Svenska Kyrkan ansöker med jämna mellanrum om att få behålla sin vigselrätt. Vigselrätt är ingenting man har för evigt. Det som hänt nu är att kyrkomötet beslutat om att återigen ansöka hos riksdagen om vigselrätt, vilket indirekt innebär att Svenska Kyrkan åtar sig att viga även samkönade par.
Jo, men eftersom kyrkan är skild från staten sedan några år tillbaka, är det inte självklart att de ska ha vigselrätt. Somliga inom både kyrkan och riksdag/regering anser att kyrkan en gång för alla borde tas ifrån vigselrätten, och endast ha en välsignelseceremoni - det är trots allt ett lagligt bindande kontrakt det handlar om. Andra vill ha kvar det som förut, men vill inte tillåta samkönade vigslar i kyrkan, och tycker därför att kyrkan ska avsäga sig vigselrätten OM förrättandet av samkönade vigslar blir ett krav. Ytterligare andra, som inom kyrkan nu alltså visat sig vara i majoritet, vill att kyrkan ska fortsätta förrätta vigslar, och göra det för alla par, oavsett parets sammansättning.
Jag är själv tudelad i frågan, då jag egentligen håller med om att kyrkan inte ska uträtta statens ärenden, det vill säga lagligen viga par. En religiös ceremoni kan man ju ha ändå, som sitt 'riktiga' bröllop; man bara kilar iväg och får det lagliga fixat innan. Samtidigt tycker jag känslomässigt att det är finast med kyrkbröllop och en präst som viger. Men det allra viktigaste bland mina åsikter är att kärlek är kärlek, och att alla ska ha samma rättigheter oavsett vem det är man råkar älska. Jesu budskap handlade ju trots allt om kärlek, så kyrkans folk om några borde enligt min mening dela den åsikten. Men det är, som sagt, min mening, och det är klart att jag tycker jag har rätt, annars skulle jag ju inte tycka som jag gör
Tjoho för kärleken!!!
Ni som är insatta i ämnet.
Vet ni/har ni sett något i media om hue andra religösa samfund i sverige ställer sig till den nya lagstiftningen?
Och vad händer om en kyrka, moske, synagoga med dess religösa ledare "vägrar" viga ett samkönat par?
Nu kanske sannolikeneten är liten att två muslimer av samma kön kommer att träda fram och be om att få sig...
Jag kan ganska lite om hur andra religiösa samfund ställer sig till detta. Det kanske någon annan vet mer om.
Det jag vet är att Svenska Kyrkans präster inte kommer att vara förpliktigade att viga samkönade par. Däremot är varje församling skyldig att kunna erbjuda vigsel till samkönade par. Det innebär i praktiken att en församling där alla präster säger nej till att viga samkönade par måste låna in en präst från någon grannförsamling. Å andra sidan kan det ju vara skönt för samkönade par att veta att den präst som viger dem verkligen också anser att samkönade får gifta sig i kyrkan - vigseln är ingenting som prästen tvingas göra om h*n inte vill.
Ja, det lustiga i sammanhanget är ju att Svenska Kyrkan inte längre är statskyrka, och alltså borde samma regler gälla för alla religiösa samfund som för Svenska Kyrkan. Har svårt att tänka mig att det finns så många imamer som vill viga samkönade par, och många kristna frikyrkor är nog också högst skeptiska. Min gissning är att det helt enkelt blir så att dessa samfund låter bli att ansöka om vigselrätt igen, och endast utför religiösa välsignelser, som alltså inte har laga kraft. Då kan dessutom, inom de kyrkor som går med på det, varje pastor/rabbi/imam/präst själv välja vem den vill ge en sådan välsignelse åt. Det kanske kan vara en början till en ny ordning även i dessa församlingar.
Det låter ju logiskt så som du beskriver det.
Samtidigt så skulle det varit intressant att veta hur dem ställer sig till att "förlora" vigselrätten för att dem inte har samma syn som staten. Det har varit sett sånt himla stohej runt Svenska kyrkan, men väldigt tyst om alla andra.
Då nästan alla samfund sätter "kärn" familjen och äktenskapet högt måste det vara en viktig fråga för dem. Antar att dem tack vara att media fokuserat på Svenska kyrkan lyckats flyga under radaren.
Rent principiellt håller jag med dig att kyrkor och samfund borde inte gå statens ärenden.
Ja, det återstår väl att se hur andra samfund ställer sig till frågan. Det ska bli intressant.
Hmm, ja, det talas mycket om familj och barn, att äktenskap ska vara fruktsamma och så vidare. Men om man är ofrivilligt steril då? Eller inte vill ha barn? Ska man inte få gifta sig då heller. Ja ja, nu drar jag iväg med andra frågor, de är egentligen retoriska, eller möjligen riktade till motståndarna till samkönade äktenskap. Inget vi behöver diskutera här egentligen. Jag är mest bara glad att ytterligare en form av diskriminering upphävts, och att kyrkan håller kärleken högre än sina traditioner.