• ona
    Äldre 21 Oct 17:03
    3296 visningar
    8 svar
    8
    3296

    Torra ögon?!?

    Kan någon hjälpa mig? Min syster har problem med torra, irriterade ögon. Nu har hon bett mig gå till apoteket här i Sverige och köpa ögondroppar, men vilken sort är bra? Har inte bott här så länge att jag känner till apotekets sortiment, och kommer inte ha tid att leta reda på någon som kan hjälpa mig när jag väl är där, så nu undrar jag om någon här har något tips?

    Det ska alltså helt vara droppar, som INTE gör ögonen mer röda än de redan är, som ger fukt och lindrar klåda. Någon som vet?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Torra ögon?!?
  • ona
    Äldre 21 Oct 17:08
    #1

    Just ja, de ska helst gå att använda tillsammans med kontaktlinser.. Här är vi kinkiga :)

  • emelie­ochlin­us
    Äldre 21 Oct 17:18
    #2

    Då ska det vara droppar utan konserveringsmedel (för att funka med kontaktlinser). De sorter som finns i engångspipetter/endosbehållare brukar vara utan konserveringsmedel.
    Jag brukar använda en sort som hetter cellufluid i endosbehållare (går att använda med kontaktlinser). Det är sk tår-ersättnings ögondroppar som är bra för torra skavande ögon. Det finns i samma märke en lite "tjockare" mer trögflytande variant som heter celluvisc. Den "fuktar" ögat något mer och är bra om inte det räcker med cellufluid. Endel kan dock uppleva den lite väl kladdig och att det blir lite dimmigt när man precis droppat i dem.
    Så mitt tips är att börja med cellufluid och om inte det räcker (om ögonen fortfarande känns torra) prova med celluvisc.

  • ona
    Äldre 21 Oct 19:20
    #3

    Okej, jag ska se om jag hittar den då. Tack!

  • krutt
    Äldre 21 Oct 21:44
    #4

    Det finns ett annat som heter Oculac. Det brukar jag använda och jag tycker att det är jättebra. Det finns i engångsförpackningar som inte innehåller konserveringsmedel. Därmed kan de avändas tillsammans med kontaktlinser.

    Lycka till!

  • flassa­n
    Äldre 21 Oct 21:59
    #5

    Jag brukar beställa vanlig cleareyes från nätet. Det funkar SKITbra på röda och torra ögon och jag bör linser... (kan inte leva utan produkten)

  • ona
    Äldre 21 Oct 23:08
    #6

    Okej, tack för alla tips! Ska springa till apoteket imorgon, blir betydligt lättare nu när jag vet vad jag ska titta efter :) TACK!

  • ario
    Äldre 21 Oct 23:16
    #7

    inte så bra alls. Finns inte änn i sverige, och det säger mkt


    flassan skrev 2009-10-21 21:59:22 följande:
    Jag brukar beställa vanlig cleareyes från nätet. Det funkar SKITbra på röda och torra ögon och jag bör linser... (kan inte leva utan produkten)
  • ario
    Äldre 21 Oct 23:17
    #8

    finns massa på apoteket,

    fråga apotekspersonal så hjälper dem dig.
    Inte så lätt att ge dig rådgivning via nätet eftersom jag inte vet hur dina ögon ser ut.


    ona skrev 2009-10-21 17:03:22 följande:
    Kan någon hjälpa mig? Min syster har problem med torra, irriterade ögon. Nu har hon bett mig gå till apoteket här i Sverige och köpa ögondroppar, men vilken sort är bra? Har inte bott här så länge att jag känner till apotekets sortiment, och kommer inte ha tid att leta reda på någon som kan hjälpa mig när jag väl är där, så nu undrar jag om någon här har något tips?Det ska alltså helt vara droppar, som INTE gör ögonen mer röda än de redan är, som ger fukt och lindrar klåda. Någon som vet?Tack på förhand!
Svar på tråden Torra ögon?!?