• Jevic

Brudföljet, hur ska det se ut?

Halloj!

Jag går runt o grubblar på hur man ordnar till brudföljet på bästa sätt.
    Vi har en brudnäbb (dotter), 2 tärnor o 2 bestmans.
    Min pappa kommer att överlämna mig.

MEN...hur ser det ut? Ge mig tips o förslag på hur det kan se ut. Ex: ska min framtida man går in med sina bestmans o vänta vid altaret när klockorna ringer? Efter dom kommer dottern o strör ut sosblad, följt av tärnor och sist jag o pappa?
    Eller kommer jag o pappa in efter dottern och sist tänorna? M a o, i vilket följe och ska klockorna ringa då första person går in??

Snacka om att man blir lite förvirrad här...hjälp ngn?

Allt gott!

• Svar på tråden Brudföljet, hur ska det se ut?
  • KatjaB

i regel brukar väl brudparet gå in sist, men i ert fall så borde det väl vara så att din blivande väntar vid altaret med sin bestman, näbbar och tärnor går in och därefter du och din pappa. Så ser det väl ut i filmer tror jag

• Aleta

Kolla in någon film eller googla på amerikanska sidor.

Kolla även med kyrkan så att det är OK med både blombladen och överlämningen. Det är det oftast inte.

• Jevic

Mysigt, då har jag en anledning till att kolla gamla bröllopsfilmer, hehe. Min gubbe kommer sucka förtvivlat då han mer än gärna ser ngt annat haha.

Blomblad + överlämning är det inga problem med. Att pappor överlämnar sina döttrar diskuteras flitigt vad jag har förstått pga gamla seder o traditioner. Själv gör vi det pga det blir en fin sak mellan far o dotter, han är trots min stora idol i livet och jag är hans "lilla flicka"...vi gör det med andra ord en fin grej av det plus att min framtide man ser mig först i kyrkan och inte innan. Surprise!.

Frågan är dock om bestman + mannen min ska gå in när klockorna ringer, eller ska de stå där och vänta innan gästerna kommer?

• Aleta

Ja, som sagt, eftersom det inte är en svensk tradition så är det nog bäst att ställa frågan på de amerikanska bröllopssidorna, den här t ex forums.onewed.com/

Jevic skrev 2009-10-20 10:50:56 följande:
    Frågan är dock om bestman + mannen min ska gå in när klockorna ringer, eller ska de stå där och vänta innan gästerna kommer?
  • KatjaB

ja, det är ju inte så vanligt i sverige att göra som ni tänkt, men om nu ni inte tänkt se varandra innan så blir det ju väldigt bökigt för er att båda ska komma in via portarna till kyrkan.. du kan ju inte gärna smyga runt i buskarna tills att din sambo gått in, sen kasta dig fram, rätta till släp och eventuell slöja i all hast och gå in efter.
    Då borde väl det vara bättre att han redan är där inne.

Själv vill jag få stunden då vi ser varandra fixade för oss själva, inte precis på vigseln.. åh, kan bara tänka mig känslan när vi går tillsammans

Svar på tråden Brudföljet, hur ska det se ut?