• HelenaO

Dekoration av kyrkan?

En liten fundering... hur har ni tänkt dekorera kyrkan när ni gifter er?

Då jag älskar blommor vill jag gärna att kyrkan skall vara vackert dekorerad utöver det kyrkan själva ordnar fram (helt Ok enl kyrkan)! Men nu vill jag gärna få lite tips. Då vi har försommar bröllop vill jag gärna ha en massa syrener i kyrkan, jag älskar dem! Kanske längs med bänkrader och i burspråk? Hur har ni andra tänkt? Är det kanske någon som har bilder från sitt bröllop?

• Svar på tråden Dekoration av kyrkan?
  • Linadesign

Vi dekorerade med en ros + murgröna vid varje bänkrad. framme vid altaret hade kyrkan själva ordnat en blombukett. Utanför hade vi två björkgrenar. Det var i september så då fanns ju inte så mycket blommor i naturen. (se bilder i mitt galleri)

Syrener är ju jättefina, men tänk på att de slokar väldigt snabbt när man tar in dem.

• lecaroline

Vi hade små buketter med plockade blommor i varje bänkrad. Sedan hade vi ca 6 stora vaser med buketter,cyrener och lite blandat framme i kyrkan. Det var min svärmor och hennes kusin som ordnade detta innan bröllopet. ok det var så fint och luktade sååå härligt

• Svanboet

Tänkte just säga att syrener kan lukta väldigt starkt för den som är allergiker så tänk på vad ni väljer för blommor bara när ni har gäster. Vill kanske inte att någon måste vänta utanför...

• 20th century fox

syrener slokar inte om man vet hur man ska göra med dem, men det doftar rätt starkt!! Annars kan du dekorera med vackra blommande kvistar typ äppel eller körsbärskvistar! vVt inte när du gifter dig men det brukar ju krylla av lupiner i början av sommaren med! De doftar inte så farligt som syrener

• zeldae

Jag har också funderat på detta med blommor i kyrkan, men vår kyrka har inga små vaser i varje bänk som vissa kan ha. Hur gör man då? Vaktmästaren sade att några par hade lagt blommorna på golvet utefter gången (på sidorna)
    Hur sätter ni fast blommorna i bänkarna?

• HelenaO

Tack för alla tips!
    Som ni påpekat, syrener doftar ganska starkt.. men jag tycker de doftar helt underbart! Man kan ju blanda ut dem med andra blommor? Lupiner, äppel- och körsbärsblommor var jättebra tips! Tack så mycket!

• lecaroline

Jag ställde våra blommor längst fram i kyrkan så församlingen kände inte någon lukt direkt alls

• Zia 20090618

Ingen som funderar på fejkblommor? Har en som är väldigt allergisk mot sånt i vårt sällskap så funderade faktiskt på nå fina fejkade blomarrangemang i kyrkan.. FInns ju rätt fina nu för tiden.. Kanske inte var aktuellt just för TS men om andra har/misstänker att det kan finnas allergiker i sällskapet..

• lecaroline

Själv är jag allergosk mot blommor, men det är ok när jag tar min medicin.
    Om det är vår sommar början på höst tycker jag inte att man behöver säga till allergikerna, men under vinter halvåret kanske.

Tycker inte att man ska behöva lägga en massa extra pengar på fuskblommor.. kanske dra ner på det lite och inte ha de värsta sorterna..

• lemonbird

En ros, varannan ljus i kyrkbänkarna, fanns hållare och vaser för det, sedan gjorde vi hjärtan i ståltråd med murgröna kring som vi la i kyrknischerna. En vas med blommor på altaret stod kyrkan för, mer behövdes inte i en vacker kyrka med finklädda människor:)

• Linadesign
    zeldae skrev 2009-10-20 09:17:31 följande:
    Jag har också funderat på detta med blommor i kyrkan, men vår kyrka har inga små vaser i varje bänk som vissa kan ha. Hur gör man då? Vaktmästaren sade att några par hade lagt blommorna på golvet utefter gången (på sidorna) Hur sätter ni fast blommorna i bänkarna?
    Vår florist tipsade om att man kan ha små konservburkar som vaser som man hänger upp med band vid varje bänkrad. Detta var inget jag övervägde eftersom det fanns vaser i vår kyrka, men det hade säkert varit fint. Hittar ingen bild som beskriver exakt, men det blir väl liknande detta: www.blomsterpassion.se/category/varblommor-2/
  • lecaroline
    Linadesign skrev 2009-10-21 09:14:55 följande:
    Vår florist tipsade om att man kan ha små konservburkar som vaser som man hänger upp med band vid varje bänkrad. Detta var inget jag övervägde eftersom det fanns vaser i vår kyrka, men det hade säkert varit fint. Hittar ingen bild som beskriver exakt, men det blir väl liknande detta: www.blomsterpassion.se/category/varblommor-2/
    det var ju jätte fint
Svar på tråden Dekoration av kyrkan?