• Nattti­sh
    Äldre 18 Oct 13:40
    13746 visningar
    15 svar
    15
    13746

    Tips till vinterbröllop

    Jag och min fästman ska gifta oss i Iskyrkan och har ett vintertema på vårat bröllop. Mycket är ju bestämt men undrar om någon har nåt bra tips vad man kan hitta på till bröllopet?

  • Svar på tråden Tips till vinterbröllop
  • junibr­ud2010
    Äldre 3 Nov 11:02
    #1

    servera glögg som välkomstdrink

  • lexiwe­d
    Äldre 3 Nov 11:44
    #2

    Vi har också vinterbröllop, 5 december. Hoppas på snö, men inte så stor risk på västkusten...

    Vi har rött, vitt och silver som tema. Ska ha amaryllis i brudbuketten. Julgranskulor som dekoration, fast i silver tillsammans med snöstjärnor. Allt inhandlat på rusta...

    Marshaller som lyser upp vintermörkret, massor av ljuslyktor och ljusslingor på festen.

  • 2010vi­nter
    Äldre 3 Nov 11:44
    #3

    Vi ska gifta oss i februari och har oxå vintertema.
    Har köpt ljus som ser ut som snöbollar som vi ska ha till dekorationen.
    Tårtan har vi pratat med bagaren om att vi vill ha vit, med vintrig dekoration, så han föreslog vita och silver stjärnor, lite snöflingor osv. (vi har vit och silver med lila inslag som färgtema)

    Dekorationen i festlokalen ska min svärmor o svägerska fixa, så jag får inte veta någonting, så där kan jag inte ge fler tips än snöbolls-ljusen, för det är det enda jag vet om... =0

  • CicciA
    Äldre 3 Nov 12:24
    #4

    Om ni behöver dekoration så har www.festdetaljer.se pynt till vinterbröllop!

  • Äldre 3 Nov 16:23
    #5

    Vi hade en varm drink som välkomstdrink, facklor, fyrverkerier och en massa ljus som dekorationer. Färgtemat var silver, guld och mörkrött.
    Hade vi gift oss nu hade jag haft sky lanterns istället för fyrverkerier (typ www.tradera.com/Sky-Lanterns-2st-perfekt-till-brollop-fest-och-kalas-auktion_100924678 ) men nu får det bli till nyår istället.

  • Blivan­defrue­riksso­n
    Äldre 3 Nov 16:44
    #6

    stitch beror ju på var du bor om du får använda dem eller ej.

    Vi kommer gifta oss nyår nästa år och ska försöka få det varm och glatt ivåran fest lokal, Mycket levandeljus i lokalen och marschaller ev facklor utomhus. Jag kommer dek ikea´s galey till borden med organza papper. Sen tänkte jag även sockra in några som vi ska ha på bordet där maten serveras.

  • Äldre 4 Nov 09:42
    #7

    Blivandefrueriksson skrev 2009-11-03 16:44:36 följande:


    stitch beror ju på var du bor om du får använda dem eller ej. Vi kommer gifta oss nyår nästa år och ska försöka få det varm och glatt ivåran fest lokal, Mycket levandeljus i lokalen och marschaller ev facklor utomhus. Jag kommer dek ikea´s galey till borden med organza papper. Sen tänkte jag även sockra in några som vi ska ha på bordet där maten serveras.
    Nu är ju detta lite ot, men de enda reglerna jag hittat är att det måste vara minst 15 km till närmaste flygplats. Och vi bor långt ifrån! Har ringt Räddningstjänsten och frågat och eftersom ballongen brinner upp i luften så ska det inte vara någon fara om man följde säkerhetsåtgärderna som följde med.
  • Blivan­defrue­riksso­n
    Äldre 4 Nov 11:24
    #8

    stitch det är det jag menar det är bara flygplats jag har hört med.

    Vi gifter oss nyår så vi kommer ha fyrverkerier..

  • Äldre 4 Nov 16:44
    #9
    Blivandefrueriksson skrev 2009-11-04 11:24:45 följande:
    stitch det är det jag menar det är bara flygplats jag har hört med. Vi gifter oss nyår så vi kommer ha fyrverkerier..
    *pustar ut*
  • JuliaA­malia
    Äldre 4 Nov 17:50
    #10

    Men åh åh vad mysigt med vinterbröllop! Låter ju helt ljuvligt. Marschaller, glögg, ljuslyktor, ljusslingor, alla fina julblommor (hyacinter, amaryllis, vita julstjärnor mm) Nu blir jag ju nästan lite sugen på att ändra mitt planerade sommarbröllop...

    Det jag kom på i tips-väg var tomtebloss (stora eller vanliga) som gästerna kunde ha istället för tex ris eller såpbubblor när ni kommer ut från kyrkan. Det är så himla fint!

  • Nordis­kbrud
    Äldre 4 Nov 18:15
    #11

    Vi gifter oss i februari men har väl kanske inte ett typiskt vintertema. Våra färger är guld och mörkblått (passar kyrkan, lokalen och framför allt oss, lite vintrigt också) och vi kommer att anspela mycket på ljus eftersom vi av vår präst fick reda på att vi gifter oss då kyrkan firar ngn form av ljushögtid (kommer inte ihåg exakt vad just nu men ljus i vart fall, han var mycket nöjd med det datum vi valt ). Vår tanke är i vart fall att guldet är ljuset i mörkret/stjärnor på en midnattsblå himmel.
    Utan för kyrkan tänkte vi servera ngn form av varm för-fördrink som gästerna kan ta med sig på den lilla promenaden till festlokalen, kyrkan och kyrkbacken kommer smyckas med levande ljus liksom festlokalen där vi även tänkt arbeta mycket med ljussättning för att skapa stämmning.

  • JuliaA­malia
    Äldre 4 Nov 19:41
    #12
    Nordiskbrud skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
    Vi gifter oss i februari men har väl kanske inte ett typiskt vintertema. Våra färger är guld och mörkblått (passar kyrkan, lokalen och framför allt oss, lite vintrigt också) och vi kommer att anspela mycket på ljus eftersom vi av vår präst fick reda på att vi gifter oss då kyrkan firar ngn form av ljushögtid (kommer inte ihåg exakt vad just nu men ljus i vart fall, han var mycket nöjd med det datum vi valt ). Vår tanke är i vart fall att guldet är ljuset i mörkret/stjärnor på en midnattsblå himmel.Utan för kyrkan tänkte vi servera ngn form av varm för-fördrink som gästerna kan ta med sig på den lilla promenaden till festlokalen, kyrkan och kyrkbacken kommer smyckas med levande ljus liksom festlokalen där vi även tänkt arbeta mycket med ljussättning för att skapa stämmning.
    Kyndelsmässodagen! (sv.wikipedia.org/wiki/Kyndelsm%C3%A4ssodagen)

    Låter jättefint allting!
  • Äldre 4 Nov 19:47
    #13

    Åh vad härligt det låter med vinterbröllop nu, jag som alltid sagt att jag ska ha ett på sommaren, nu vette fan =)

  • Nattti­sh
    Äldre 11 Nov 21:07
    #14

    Ja vi vill ju verkligen ha "Vinter" Temat. Så det kommer förmodligen bli massvis med ljus och kanske fyverkerier. Jag har hittat den perfekta klänningen iaf. Är en vit klänning med lite is-blåa nyanser. tyckte det passade ganska bra.. Och så en bukett med blåa rosor med frost på! Så långt har jag kommit men jag vill jättegärna ha tips på nåt annorlunda man kan hitta på. kan vara vad som helst, lekar, dekoration m.m! Men jag tackar för tipsen som kommit in! :)

  • annaop­er
    Äldre 28 Dec 22:29
    #15

    vi planerar vinterbröllop så du får några av våra idéer

    drink: varm choklad med mintlikör =) (enkelt att göra alkoholfritt också)
    varm soppa till förrätt, perfekt om gästerna kommer utifrån och är lite småkalla.
    superkul är ju att åka pulka frampå småtimmarna men det beror ju helt på var ni bor om det är möjligt. se dock till att tala om för alla så dom har varma kläder med sig =)
    vi ska pynta borden med granrisbuketter med röda rosor, låter sisådär men blir jätteläckert!

    någon i nån annan tråd har tipsat om tapetvåder som löpare på borden, det borde inte vara alltför svårt att hitta i nåt sjysst vintermönster.

    mitt tips annars är att välja "varm" eller "kall" vinter. isblått/vitt och vita ljus eller varmare/juligare/murrigare

    lycka till!

Svar på tråden Tips till vinterbröllop