Tips på gott tyskt vin...
Vi ska till tyskland på lördag för att handla vin och sprit till bröllopsfesten. Är det någon som har något tips på gott vin som dom säljer där? Eller något som man definitift ska undvika..
Tacksam för alla tips!
Vi ska till tyskland på lördag för att handla vin och sprit till bröllopsfesten. Är det någon som har något tips på gott vin som dom säljer där? Eller något som man definitift ska undvika..
Tacksam för alla tips!
Flyttar upp...
kan bara ett bra mousserande...
Rotkäpchen trocken
Flyttar upp..
Vi var i kiel i juni och handlade...
det här är några av vinerna vi köpte:
Cutler Creek Zinfandel (extrapris 22kr flaskan normalt ca 40)
Cutler creek rose zinfandel
JP chenet vitt+ rött
Rotkäpchen trocken (mousserande)
Rotkäppchen är gott!
Men om man åker ner lite längre söder över kan man handla direkt från vingårdarna. Billigt, bra och definitivt lokalt. Handlade bl a rött mousserande vin i Kirrweiler (hela byn kryllar av vingårdar) som ligger en bit utanför Heidelberg. Mums!
Porugießer Weißherbst är gudomligt, det godaste vinet jag druckit (men mycket lokalt) -Finns på Weingut Günter Herdel på Marktstraße 18 i Kirrweiler, tel 0049 63 215 683 77. Rekommenderas varmt
Hejsan!
Detta kommer kanske för sent, men
jag tycker att du ska köpa kvalitetsvin och då står det Q m P på etiketten (inte Landwein eller Taffelwein).
Sedan är viner från Mosel, Mosel-Saar-Ruwer, och Rheingau bäst tycker jag.
Köp hellre viner som det står SPÄTLESE på än kabinett för då har vinet gjorts på bättre druvor(mer mogna).
Om du vill ha det som vi i Sverige kallar för halvtorrt ska det stå lieblich på etiketten. Halbtrocken är också torrt, fast inte helt snustorrt.
Hoppas du hittar något gott!