• ALLIMA

Uppskattade och prisvärda tackpresenter? Tips tack!

Är ute i god tid...är ekonomisk av mig och tänker försöka hitta uppskattade ch prisvärda presenter att ge till dom som ställer upp extra, barnvakt, musiker, mingelfotograf... Nån som har roliga och samtidigt lite personliga presenttips? Vi gifter oss vintertid.

• Svar på tråden Uppskattade och prisvärda tackpresenter? Tips tack!
  • Lina o Peter

Läste någonstans om nån som gjort iordning "presentpåsar" med lite gott i för att tacka dem som hjälpt under dagen och den idén fastnade jag för.

Man kan ju göra egna presentpåsar av t.ex ett A3 ark/presentpapper så blir det billigt och bra:

www.skapligtenkelt.se/ppase.htm

Sen kan man fylla den med lite silkespapper och något som intresserar den som ska få gåvan. Kanske en vinflaska, chokladask eller favoritgodis, ev. biobiljetter eller presentkort på massage kanske? Såklart ett handskrivet kort osv. Blir ju svårt med jättepersonliga presenter om det är många ni ska ge till och om ni inte känner dem väldigt väl.

Jag ska ge små gåvor till brudtärnan, marschalken, vårt värdpar och toastmastern, så några blir kanske väl personlig då t.ex brudtärnan är en mycket nära vän, men som tips listar jag några iaf.

Jag ska stämpla vårt monogram på vita papperspåsar och ha silkespapper i temafärgen. Inuti kommer t.ex brudtärnan att få ett handgjort silversmycke av mig (pysslar med sånt då) och det ska ligga i en fin ask som jag hittat på Ebay, där man kan specialbeställa gravyren på asken (även på svenska har jag kollat upp):

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll&item=320315251097&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Funderar även på att göra en egen variant av detta ljus, då hon äääälskar att tända ljus och nästan sparar på olika doftljus osv:

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll&item=370174683631&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

• ALLIMA

Vilka bra tips. Tack! Har oxå en tanke på att sätta in ett bidrag till nån välgörenhet och att det då står i deras tackkort som vi skickar ut ett tag efter bröllopet. Detta som ett sätt att komma ifrån prylar och sånt. kanske nåt man kommer ihåg år efteråt...jag blev tackad av brudparet med en kossa / barnmorska i Afrika

• KatjaB

jag tycker att antingen så får man klura ihop något som man tror att de faktiskt skulle vilja ha. Tex saker som champagneglas med våra initialer vet jag inte vem som skulle vilja ha.. Om jag nu någon gång skulle dricka champagne så tar jag ju inte ett gammalt glas från ett bröllop -98 som det står stefan & sandra på.
    Så såna saker går bort.

Det ska ju vara personlig, eller tex presentkort som man kan ha lite nytta utav.
    Men jag gillade idén med att bli tackad med en kossa från Afrika, hehe. Känns lite humoristiskt och för en bra sak

• Lina o Peter

Ja men precis! Haha, nej det där med småprylar har jag inte heller fattat. De kommer ju bara hamna i nån hylla/skåp och samla damm tils den kastas i vårstädningen..

Ska man tacka många, t.ex nån typ av "favors", så kanske dessa roliga godisar kan va nått.

cgi.ebay.co.uk/50-Cherry-Red-Wedding-Favour-Rock-Sweets-THANK-YOU_W0QQitemZ330364533793QQcmdZViewItemQQptZUK_Home_Garden_Celebrations_Occasions_ET&_trksid=p3911.c0.m14

Finns även med andra texter på. Lite kul tyckte jag.

• Lina o Peter
    ALLIMA skrev 2009-10-12 12:36:31 följande:
    jag blev tackad av brudparet med en kossa / barnmorska i Afrika
    Förresten, hur gör man rent praktiskt om man vill tacka med en specifik sak, som t.ex en kossa. Vilka hjälporganisationer finns det som kan detaljera så pass? Nån som har koll? Sorry TS om jag lånar din tråd lite. Blev bara så nyfiken på det, gillade idén starkt!
  • Lina o Peter

Hittade själv, var genom Erikshjälpen man kan "köpa" specifika hjälppaket.

Ifall fler var intresserade så googlade jag mig till detta:
    www.erikshjalpen.se/view.php&kid=206&shoptyp=1

• tomlinn

www.actionaid.se/ kan man köpa presentkort med olika gåvor som barnmorskor, getter, skoltoaletter osv. Ärligt talat vet jag ju inte om pengarna de får in MÅSTE gå till just en get eller om det är ett exempel på hjälp de finansierar, jag hoppas att de används till något annat om det blir ett överskott på getter =)

• Lina o Peter

Ah, tack! Ännu mer bra sidor! Ska sparas i favoritmappen så får vi se om det blir en get eller en toalett.

• Nyårsdagen2011

HA HA HA

KatjaB skrev 2009-10-12 13:52:38 följande:
    Om jag nu någon gång skulle dricka champagne så tar jag ju inte ett gammalt glas från ett bröllop -98 som det står stefan & sandra på.
  • KatjaB

Hahah, ja ibland blir det ju bara helt fel.
    Prata med min syrra om det här med getter eller kossor istället för present, och tyckte att det var en kul idé.

Hon: "Så vaddå, ska ni ge Ankan (tärnan) en get?"

Jag: "nej, det är ju ett kort hon får, att vi "köpt" en get".. eller en ko".

Hon: "Så hon får ett presentkort, vad ska de med en get till? Jag fattar ingenting.. kom inte dragandes med några jälva höns hit iallafall".

Skrattar så jag gråter och förklarar på nytt, lite mer tydligt att DE inte får en get eller ko eller något annat djur för den delen.

• Lina o Peter

Hahahahaha!!!!! Så djävla kul! Hihi! TACK du förgyllde precis min morgon med et skratt! Hihi!

• ALLIMA

Härligt tjejer! Tänk vilka bra ideér vi har
    Dessutom ger vi ju en slant to a good cause. Hoppas bara sambon oxå gillar idén lika starkt som jag.

• KatjaB

Lina o Peter skrev 2009-10-13 07:07:22 följande:

Hahahahaha!!!!! Så djävla kul! Hihi! TACK du förgyllde precis min morgon med et skratt! Hihi!
    hehe, får bilden framför mig hur hon står där på bröllopet med en flaxande höna i en bur brevdi sig
  • Lina o Peter

Hihihi!!! Ja, eller håller en ko i koppel med en oförstående min.

Svar på tråden Uppskattade och prisvärda tackpresenter? Tips tack!