Äktenskapsförord?
Ja, hur gör ni? Kommer ni att skriva äktenskapsförord och vad tar ni i sådana fall med i det?
Ja, hur gör ni? Kommer ni att skriva äktenskapsförord och vad tar ni i sådana fall med i det?
nope, vi har gemensam ekonomi och bott ihop i flera år.. så det känns inte direkt aktuellt. Allt av värde har vi införskaffat ihop
Vi ska skriva äktenskapsförord, framförallt för att min sambo har tillgångar och egendom han ärvt och vill ska stanna i släkten. Jag haringa tillgångar eller egendom så det blir framförallt för hans skull. Jag har ingen aning om hur det utformas men jag antar att man skriver att den egendomen min m2b inte "vill" dela vid en eventuell skilsmässa är undataget så att säga...
Vi hade inget äktenskapsförord från början när vi gifte oss då vi tyckte att allt vi ägde av värde hade vi betalat gemensamt. Inte heller har vi barn från tidigare förhållanden eller enskilda firmor - båda de sakerna gör behovet mer akut. Men nu ser det ut som att en av oss får sitt framtida arv skyddat som egendom av föräldrarna och då överväger vi att skriva ett förord så båda får sitt arv lika skyddat.
Mitt tips om man gör det är att ta kostnaden för att göra det professionellt hos en jurist och diskutera exakt vad ni vill ska regleras, inte gör adet hemma själva. Jag har sett för många fall av hemskrivna dokument som slår fel när de ska tillämpas. Banken bör kunna hjälpa till.
anne på grönkulla skrev 2009-10-10 20:56:45 följande:
Vi har äktenskapsförord, min man hade betydligt större tillgångar när vi klev in i äktenskapet än vad jag hade och jag kunde inte tänka mig att vi skulle dela lika på det vid en ev skiljsmässa. Vi har pratat om att ev riva det efter ett antal år, men tja, jag vet inte, han hade alla de där pengarna innan han träffade mig, varför skulle de delas mellan oss vid ev skiljsmässa? Nu kanske vi ska adoptera, och det är ju sannerligen inte gratis och då använder vi de pengarna, men det är ju en annan sak, vi kan använda dem för gemensamt bruk, men om vi går skilda vägar är de hans. Däremot, om han klara att stoppa undan mer pengar medan vi är gita så är de våra, inte hans.
Tackar för era svar. Vi har pratat om det och vi kommer nog att skriva. För oss är det jag som både har de största tillgångarna (efter två lägenhetsförsäljningar) och de största skulderna (studieskulder som är större än tillgångarna) så i slutändan är det min sambo som skyddas, eller vad man ska säga, om vi skriver äktenskapsförord. Vi ska & kolla på en båt imorrn och köper ví den eller någon annan, kommer även den att stå med som min ägodel.. så har vi pratat i a f.
Men hur detaljerad ska man va egentligen? Om bil, elektronik, etc?
Det är för det ni ska prata med en jurist. Vad vill ni uppnå för effekt och hur ska det skrivas för att bli precis så (eller så nära som möjligt, man kan inte skriva nåt som går emot gällande lag, det kommer inte godkännas vid tillämpning).
Men kom ihåg att var och ens prylar eller bankkonton eller vad det är är de egna om man köpt dem själv, även i en bodelning. Det är värdet som delas i en bodelning, inte saken i sig (men det kan ju leda till att man får sälja t ex en sommarstuga eller dela en aktieportfölj). Att lista enskilda prylar är i min värld inte så meningsfullt, men det beror ju på helt hur man tänker och vad det gäller för saker.
Kommer vi skriva så kommer vi skriva om en princip ("framtida arv"), inte om enskilda ting. Sen kan man ju välja att använda tillgångar för att stoppa in i gemensamheter (pengar man ärvt till en handpenning eller renovering t ex) och då går det ju inte att bena ut dem och skydda längre på samma sätt.
Bara lite allmänt eftersom detta nyligen varit på tapeten för mig (min pappa gick bort för ett år sedan) så om ert äktenskapsförord kommer gälla endast framtida arv kan det vara ide att kolla med era föräldrar om de skrivit ett testamente. min pappa har i sitt testamentet bestämt att arvet efter honom för oss alla (mina syskon och min mamma)ska vara enskild egendom. Så vi har inget behov av att skriva ett äktenskapsförord egentligen.
Tänker du på mig? Ja, det är ju just det som lär hända - att min mamma skyddar mitt arv som enskild egendom i sitt testamente, men makens föräldrar inte lär göra samma för honom Så då kommer vi att skriva ett förord för att skydda hans arv lika mycket.