• grata

Resa till Vietnam

Vi är lite sugna på att åka till Vietnam istället för till Thailand dit "alla andra" åker, men funderar lite över var vi ska åka och var/hur vi ska bo. Vi vill ha ett par dagar i Saigon och sen ha kanske 10 dagar med sol och bad, gärna i bungalower vid stranden. Rent och fräscht men inte allt för dyrt. Någon som har varit där och kan ge lite tips?

• Svar på tråden Resa till Vietnam
  • Carstef2010

Vi var där i vintras. Tillbringade först några dagar i Saigon och upplevde storstan, gick marknader mm + utgick därifrån då vi skulle se lite turistsevärdigheter tex mekong deltat och de underjordiska gångarna som de levde i under kriget. Gångarna rekommenderar jag varmt att åka till. Saigon är ju en fantastisk stad och det är så mycket folk överallt så det är helt sjuk. Trängseln på gatorna är enorm. Sen åkte vi till kusten till Mui Ne beach. Mui Ne är ett riktigt semesterställe både för lokalbefolkningen och turister. Hela orten, som är väldigt "långsmal" är egentligen bara hotell, affärér och resuauranger. Ok, jag överdriver lite det finns skola o sjukhus mm, men det som tar plats är ju hotellen för att det är ett riktigt turisthak. Det är en jättemysig ort, tyvärr bodde inte vi i några bungalows vid stranden men jag vet att det finns gott om hotell som har det framförallt i norra staden. Mui Ne rekommenderas varmt. Då det var gott om svenskar på plats fick vi även höra en heldel om paradisön Phu Quoc som ligger söder om Vietnam. Vi hade tänkt att åka dit istället för till mui Ne men fick inga flygbiljetter. Att åka buss några länge sträckor är inget jag rekommenderar, tror att det var 20 mil mellan Saigon och Mui ne och det tog 4-5 h att åka. Fruktansvärt mycket trafik. I alla fall så är Phu Quoc en riktigt paradisö med vita stränder och de som varit där var vekligen helt lyriska. Känner själv att det var väldigt tråkigt att vi inte kom dit.

Hur som helst var vår resa verkligen topp och i Mui ne var maten helt fantastiskt god i alla fall om man som jag tycker om skaldjur o fisk´.....

• Kandy

Södra Vietnam är riktigt trevligt men i norra Vietnam är det många som försöker luras (främst gällande pengar). Phu Quoc är vackert. Välj det framför de stora tuistorterna som NaTrang som är ganska smutsiga. Om ni är lite mer resvana skulle jag annars rekommendera Kambodja - fina stränder, vänliga människor men tyvärr stor fattigdom. I Kambodja finns ju även Angkor Wat.

Svar på tråden Resa till Vietnam