• homest­ar13
    Äldre 9 Oct 03:51
    2388 visningar
    4 svar
    4
    2388

    Help

    Hej - Jag är en amerikan som försöker ha en civil ceremoni i Stockholm i maj med min partner. Jag trodde vi bara skulle gå till stadshuset och få en licens och få det gjort på lördagen men tydligen finns det en väntetid. Kan någon förklara för mig vad väntar är exakt? Bara lite mer bakgrund - vi flyger till Stockholm klockan 12.00 på fredag. Jag har ett möte i Stadshuset vid 1740 på lördagen. Är det överhuvudtaget möjligt? Kan någon direkt mig vem jag kan prata med på Skatteverket för att försöka få denna samordnade innan vi kommer så allt vi behöver göra är att plocka upp licensen på fredag eftermiddag? Tack på förhand för din hjälp och ledsen för översättning men tack och lov för Google Translator!

  • Svar på tråden Help
  • Aleta
    Äldre 9 Oct 08:56
    #1

    Sorry, I answered in swedish in the other thread.
    The phone number to Skatteverket is +46-8-564 851 60 maybe they can help you with what is necessary in terms of legality.

    You can call Stadshuset and ask them if there are any available time slots.

    +46 -8-508 29 300 or +46 -8-508 29 330
    They are open for calls
    monday 9-11 and 13-14
    tuesday, wednesday and friday 9-11

  • homest­ar13
    Äldre 9 Oct 13:19
    #2

    Sorry för eventuell förvirring - Jag är redan bokade i Stadshuset. Jag har en bekräftad möte. Väntan att jag tänker på är att få licens för att gifta sig. Jag har fått höra att de inte kommer att ge mig en licens genast, men att jag måste finnas på skattekontoret och vänta på obestämd tid. Jag är orolig eftersom jag har en tid redan i Stadshuset för dagen efter vi kommer fram.

  • Aleta
    Äldre 9 Oct 13:24
    #3

    Have you called them?
    Did they say that you could obtain a license the same day?
    If you were to be married in the USA, wouldn´t you need a license as well?
    Have you asked if an american license would be valid here as well?


    homestar13 skrev 2009-10-09 13:19:17 följande:
    Sorry för eventuell förvirring - Jag är redan bokade i Stadshuset. Jag har en bekräftad möte. Väntan att jag tänker på är att få licens för att gifta sig. Jag har fått höra att de inte kommer att ge mig en licens genast, men att jag måste finnas på skattekontoret och vänta på obestämd tid. Jag är orolig eftersom jag har en tid redan i Stadshuset för dagen efter vi kommer fram.
  • Flygan­de taxen
    Äldre 9 Oct 13:29
    #4

    It's probably the "hindersprövning" they want or then some similar paperwork. But if you contact Skatteverket, as Aleta suggested, they 'll probably have some better answers for your questions.

Svar på tråden Help