• TickTa­ck
    Äldre 1 Oct 15:01
    4578 visningar
    21 svar
    21
    4578

    Dubbel efternamn

    Har en lite undran som jag hoppas ni har kan hjalpa mig med.
    Jag bor utomlands och jag vill garna behalla mitt efternamn sa jag tror jag kommer ha dubbel efternamn sen. Mitt efternamn ar dock ratt svart att utala i detta landet sa jag undra aven om jag behaller mitt namn och lagger till makens maste jag i alla sammanhang anvanda de bada efternamen eller kan jag bara anvanda mig av makens?
    Vid tex tavlingar (inom hast sport).
    Jatte glad for svar av er som vet natt om detta!

  • Svar på tråden Dubbel efternamn
  • Svanbo­et
    Äldre 1 Oct 15:05
    #1

    I Sverige verkar det vara vanligast att man behåller sitt gamla namn som mellannamn när man tar ett nytt. Det innebär att man kan använda sitt nya ensamt men inte det gamla ensamt... skulle jag tro.

  • grisbj­örnen
    Äldre 1 Oct 15:06
    #2

    Du kan nog ofta välja själv vilket efternamn du vill använda i sådana tillfällen men på alla myndighetspapper kommer antagligen ditt andra efternamn stå. Som jag förstår det får man inte ta ett extra efternamn utan ta det som ett mellannamn istället och då är det ditt "gamla" som står först på alla viktiga papper. Tror jag, är inte riktigt säker. Kolla med skatteverket, du kan nog ringa dem å fråga.

  • TickTa­ck
    Äldre 1 Oct 15:08
    #3

    Det later bra om det skulle vara sa.
    Trott pa att hora speakern ta 10 min pa sig att forsoka uttala mitt namn haha ;)
    Samtidigt betyder mitt egna efternamn mycket for mig sa jag vill inte gora mig helt av med det.
    Antar att jag maste anvanda mig av bada efternamnen vid alla tillfallen som pa passet, korkortet, banken etc?

  • grisbj­örnen
    Äldre 1 Oct 15:10
    #4
    Svanboet skrev 2009-10-01 15:05:37 följande:
    I Sverige verkar det vara vanligast att man behåller sitt gamla namn som mellannamn när man tar ett nytt. Det innebär att man kan använda sitt nya ensamt men inte det gamla ensamt... skulle jag tro.
    Jag trodde bara man kunde ta det nya som mellannamn om man inte vill "ta bort" sitt gamla... Men som sagt så har jag bara hört från andra som gift sig.
    Jag har ett kompis par som gifte sig och de båda ville behålla sina efternamn men då kunde de inte få dem i samma ordning utan det fick bli exempelvis:
    Pelle Andersson(gammalt namn) Fick heta Pelle Svensson Andersson och hon
    Lisa Andersson Svensson
    Hoppas du förstod vad jag menar? Snurrigt! ;)
  • TickTa­ck
    Äldre 1 Oct 15:10
    #5

    grisbjornen: Blir mitt egna efternamn mellan namnet eller blir makens efternamn mellan namnet?

  • Svanbo­et
    Äldre 1 Oct 15:12
    #6

    Kanske det blir så snurrigt när man tar varandras efternamn... men jag har bestämt för mig att man kan göra om sitt eget efternamn till mellannamn om man vill ha mannens efternamn som sitt, dvs utan att han byter. (eller vice versa)


    grisbjörnen skrev 2009-10-01 15:10:09 följande:
    Jag trodde bara man kunde ta det nya som mellannamn om man inte vill "ta bort" sitt gamla... Men som sagt så har jag bara hört från andra som gift sig. Jag har ett kompis par som gifte sig och de båda ville behålla sina efternamn men då kunde de inte få dem i samma ordning utan det fick bli exempelvis:Pelle Andersson(gammalt namn) Fick heta Pelle Svensson Andersson och honLisa Andersson SvenssonHoppas du förstod vad jag menar? Snurrigt! ;)
  • grisbj­örnen
    Äldre 1 Oct 15:12
    #7

    Ja på banken och pass å sådana papper kommer det stå båda men jag som också tävlat en del (också ridning) tror att du kan välja vilket efternamn du anmäler dig i. Du behöver ju sällan visa upp pass på en sån tävling. Min mamma har tagit emot en hel del anmälningar till tävlingar och då skriver hon bara in det namnet som du anmält dig i. Hon har aldrig kollat upp att du kanske har fler.

  • TickTa­ck
    Äldre 1 Oct 15:14
    #8

    Ar mellan namnet det som kommer efter fornamnet eller det som kommer sist i hela namn raden?

  • TickTa­ck
    Äldre 1 Oct 15:16
    #9
    grisbjörnen skrev 2009-10-01 15:12:55 följande:
    Ja på banken och pass å sådana papper kommer det stå båda men jag som också tävlat en del (också ridning) tror att du kan välja vilket efternamn du anmäler dig i. Du behöver ju sällan visa upp pass på en sån tävling. Min mamma har tagit emot en hel del anmälningar till tävlingar och då skriver hon bara in det namnet som du anmält dig i. Hon har aldrig kollat upp att du kanske har fler.
    Det ar egentligen mest vid sadana tillfallen som jag vill anvanda mig av makens efternamn bara for att gora det hela lattare for alla. Pa alla myndighets pappern spelar det ju egentligen ingen roll.
  • grisbj­örnen
    Äldre 1 Oct 15:16
    #10

    Det beror nog på hur du gör. Om det är som Svanboet säger så kan du ändra ditt efternamn till mellannamn men det visste inte jag att man kunde. Mina kompisar ville som sagt ha kvar sina efternamn och då fick de ta varandras som mellannamn.

    Så om du vill ha kvar ditt efternamn som det "officiella" namnet så tar du hans namn som mellannamn och ändrar inget annat. Men vill du ta hans efternamn som det "officiella" så kan du nog flytta ditt till att bli ett mellannamn. Hoppas du förstod?

Svar på tråden Dubbel efternamn