• Love is

Bilingual präst?

Känner någ en präst som prata tyska också?
    Vurre så himmla bra om vi kann har lite tyska i ceremonien också...speciellt för min famijl ;)
    Tack för alla tipps!!

• Svar på tråden Bilingual präst?
  • Love is

Vad jul!!
    vi bo i Linköping och kommer att gifta oss i Vadstena.
    Var bor han?

• Love is

vad kul! det är ju inte jul ;)

• popcorn o dip

Du kan ringa församlingen som kyrkan tillhör för att få tips en en tvåspråkig präst. Det gjorde jag när jag bokade tid för vigsel. Det var inga problem de hade namn och telefonnummer som jag fick.

• Cantaton

Då får du nog följa popcorn o dips förslag.

Hon, prästen jag vet, jobbar i Sundbybergs församling utanför Stockholm.

• Love is
    Cantaton skrev 2009-10-01 10:36:54 följande:
    Då får du nog följa popcorn o dips förslag.Hon, prästen jag vet, jobbar i Sundbybergs församling utanför Stockholm.
    få man inte fråga henne då?
  • Kjell Präst

Love is skrev 2009-10-01 13:02:25 följande:

få man inte fråga henne då?
    Frågan är ju fri, men om jag ser till mig själv så skulle jag som också jobbar i Stockholm) absolut inte åka till Linköping och förrätta en vigsel av ett par som jag inte känner.
  • Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-10-01 13:05:59 följande:

Love is skrev 2009-10-01 13:02:25 följande:
    Frågan är ju fri, men om jag ser till mig själv så skulle jag som också jobbar i Stockholm) absolut inte åka till Linköping och förrätta en vigsel av ett par som jag inte känner.
    ...eller Vadstena
  • Love is

Kjell Präst skrev 2009-10-01 13:05:59 följande:

Love is skrev 2009-10-01 13:02:25 följande:Frågan är ju fri, men om jag ser till mig själv så skulle jag som också jobbar i Stockholm) absolut inte åka till Linköping och förrätta en vigsel av ett par som jag inte känner.
    Hmmm...ja..kanske inte...tyver...
  • Imma

När vi gifte oss (min man är tysk) gjorde vi så att han sa sitt löfte på tyska och jag mitt på svenska, sedan ställde prästen frågan till honom på tyska och på svenska till mig. Sedan läste marskalken ett bibelstycke på tyska som tärnan sedan även läste på svenska. Så gjorde vi för att även få med tyskan och göra vigseln mer intressant för alla våra gäster som bara kunde tyska.

Kyrkohandboken finns på tyska, så om bara prästen kan liiite tyska bör det fungera bra att blanda i så. Sen såklart om ni vill ha allt på båda språken bör ni leta efter en präst som behärskar även tyskan bra.

Lycka till!

• Love is

@Imma: Tack!!!
    och vad kul att ni har en tysk/svensk kärlek där också

• Imma

Kul att kunna vara till hjälp! Det var lite pyssel med att få ihop bröllopet (både vigsel och festen) tvåspråkigt (dessutom hade vi vissa gäster som bara kan engelska), men vi tyckte båda att det gick jättebra. Så länge gästerna är öppna och glada brukar det inte vara några problem.

Det där med tvåspråkigheten lever man ju med hela tiden.

Love is skrev 2009-10-01 13:28:07 följande:

@Imma: Tack!!! och vad kul att ni har en tysk/svensk kärlek där också
  • Love is

precis ;) vi har också gäster från England till...men dom prater lite tyska...så det löser sig...hoppas ;)
    prater ni svenska eller tyska tllsammans?? eller en blandnig? ;)

• Imma

Vi lärde känna varandra när jag pluggade i Tyskland, så i början pratade vi bara tyska. Sedan bestämde vi oss för att bo i Sverige och när min man började söka jobb bestämde vi oss för att bara prata svenska, så han fick chansen att bli riktigt bra på det. Nu blandar vi lite (tyvärr lite väl mycket ibland ), men mest pratar vi fortfarande svenska. Koncentrerat tyska blir det nästan bara när vi besöker hans familj eller pratar med dem på telefon.

Nu väntar vi dock tillökning, så från början av nästa år gäller det att vi blir noga med hur vi pratar, så att den lilla blir ordentligt tvåspråkig. Det är viktigt, tycker vi.

Love is skrev 2009-10-01 13:47:01 följande:

precis ;) vi har också gäster från England till...men dom prater lite tyska...så det löser sig...hoppas ;)prater ni svenska eller tyska tllsammans?? eller en blandnig? ;)
  • Miserere

Annika Johansson, präst i Kisa, söder om Linköping pratar tyska. 0494-29 04 40 är tel.nr:et till pastorsexpeditionen där.

Svar på tråden Bilingual präst?