• fru augusti

Spettekaka - är det en bra idé?

Min svärmor kom med förslaget att vi ska ha spettekaka som bröllopstårta. Mina svärföräldrar hade det när de gifte sig, och enligt konditoriet jag pratat med är det ganska vanligt. Jag är född i Skåne också, så det kanske kan vara kul. Jag undrar bara om det kommer att kännas som en "riktig" bröllopstårta. Det blir ju bra mycket billigare i alla fall... Har ni några synpunkter?

• Svar på tråden Spettekaka - är det en bra idé?
  • Tessius

Klart du kan ha spettkaka!! Det är långt mycket godare än vanlig tårta och mycket fint! Jag är också från Skåne och nu gav du mig idéer till mitt eget bröllop

Bara föra tt det är billigare betyder det inte att det inte blir minst lika bra som vanligt traditionell bröllopstårta!

Lycka till!!

• fru augusti

Jo, du har rätt! Jag gillar spettekaka men vet inte riktigt om det går hem hos alla. Men vad gör det, det är ju VI som gifter oss!

Jag undrar om man skulle kunna dekorera den så den blir mer "bröllopig"?

• Tessius

Det skulle nog inte vara några problem att dekorera den, hör med de som gör dem!!!!

• Nils

Jag är en skånetös som älskar spettkaka!
    Självklart passar det som bröllopstårta!
    /Nils

• Malina Molin

Klart att du kan ha spettekaka som bröllopstårta! Min bästa vännina hade det på sitt bröllop i Falsterbo för några år sedan. Fast det blev bra mycket kvar eftersom många med mig inte är sådär överförtjusta i spettekaka. Däremot var det säkert skoj att smaka för många, särskilt de som kom från England.

• Gunilla

Min kompis hade både vanlig tårta och spettekaka på sitt bröllop. Man fick ta det man gillade bäst, eller både ock.

• f.d. Svart brud

Jag skulle satsa på både spettkaka och tårta. Det behöver ju inte vara dyra tårtor, utan kan vara vanlig hemgjord sådan! Dessutom behöver man inte göra lika många bitar som antalet gäster, eftersom det finns spettkaka.

Spettkakan är kul att ha, eftersom de hör till skånska traditioner, men alla tycker inte om det...

• Anonym

Nästan alla bröllop jag har varit på har det serverats olika typer av tårta men det har alltid blivit över mycket.

Vad jag försöker säga är att det finns alltid någon som inte gillar tårtan oavsett vad man bjuder på. Man kan inte göra alla nöjda så strunt i vad andra tycker och välj det ni vill ha.

• Myrten

Det sägs att Kiviks spättkakebageri är bäst i Skåne. De gör speciella bröllopsspättkakor med extra mkt dekoration. En räcker till 100 pers tydligen.

• Jema

Kör på spettkaka om ni känner för det. Själv ska vi också ha spettkaka på vårt bröllop + vanlig bröllopstårta.
    Min sambos ena släkting kan själv göra spettkakor och har arbetat med det tidigare så det blir inte så dyrt för en STOR sådan + att hon kan konsten att skära upp den snyggt.

Jema

• Syster Sol

Vi har beställt vår spettkaka från en kvinna i Genarp. Väldigt vackra hon kan dessutom skriva era namn på den!

Man beställer efter det gamla måttet tjog.

Klart du ska ha spettekaka!

• Eline

Håller med några av ovanstående - kör på spettekaka OCH tårta. Själv tycker jag att spettekaka är fruktansvärt äckligt :) och skulle uppskatta om det fanns ett alternativ. Men det är roligt att hålla på traditioner från sin hemtrakt!

• Guldfisken

Skulle också ha båda två. Det beror kanske på lite grann hur stor del av gästerna som är skåningar. För personer från andra delar av landet kanske det inte könns så speciellt. Jag talar bara för mig själv och en del jag känner nu, vi blev nämligen bjudna på spettekaka på en lite större middag. Den skånska värdinnan var helt överentusiastisk medan en del av oss andra inte tyckte det var så jättespännande.

Svar på tråden Spettekaka - är det en bra idé?