• arlim

förlovning, hjääälp!

Hejsan!
    Jag undrar hur går det till nu när man förlovar sig??
    Ska jag gå ner på knä? Ska vi ge varandra löften? Hur ska ringen se ut?? Vad ska man tänka på? Vad är viktigt att inte missa??
    Skulle somsagt behöva lite hjälp :p *hehe*

Tack på förhand

• Svar på tråden förlovning, hjääälp!
  • Svanboet

Ja du arlim...

Att förlova sig är högst personligt och jag ger dig därför bara tips och råd.

Jag vet att många väljer att "komma överens" om att förlova sig, en del friar enligt konstens alla regler med ringarna köpta redan. Själv tycker jag att man ska göra som man själv vill. Är giftemål och bröllop ni har pratat om tidigare kanske det är idé att gemensamt komma fram till datum för förlovning och gå och titta ut ringar tillsammans. Vill man "fria" kan man välja ringar och beställa innan men det går ju också att ha "symboliska" ringar tills man beställt de man vill ha.

Man behöver inte ge varandra några löften men jag tror att de flesta uppskattar någon typ av kärleksförklaring och uttrycklig fråga i stil med Vill du gifta dig med mig- typen.

• arlim

Okej, tackar för det snabba svaret! :)
    Vi är fortfarande rätt unga så något giftemål inom ett år blir inte av, varken pengar, tid finns till.
    Men förlova sig, ska man ha kommit överäns med min partner innan? Och sendan "fria" .
    eller jag visa det som en bamse överaskning?
    Tänk om hon säger nej? :/

• Svanboet

Risken att hon säger nej vid ett frieri finns ju alltid. Har ni inte alls pratat om att ni i framtiden ser er tillsammans utan lever mer för dagen/stunden så skulle jag råda dig att vänta. Nu vet jag ju inget alls om just er så jag grundar mina råd på mina egna erfarenheter.

Man måste inte ha kommit överens med sin partner innan man förlovar sig men det är ju större risk att det blir missförstånd och trubbel om ni inte ens har diskuterat ämnet. Hon kanske tror att förlovning innebär giftemål inom ett år och vill inte "lova" nått som hon inte vet att hon kan hålla. En förlovning är ju inte juridiskt bindande men det är ju trots allt en för-lovning och många betraktar det som något man gör först när man är helt hundra på att man vill gifta sig i framtiden.

arlim skrev 2009-09-30 18:55:35 följande:
    Okej, tackar för det snabba svaret! :)Vi är fortfarande rätt unga så något giftemål inom ett år blir inte av, varken pengar, tid finns till. Men förlova sig, ska man ha kommit överäns med min partner innan? Och sendan "fria" . eller jag visa det som en bamse överaskning? Tänk om hon säger nej? :/
  • arlim

Okej, jag får tacka dig så mycket du har vart till enorm hjälp!:)
    tack så mycket

• kikel

Hejsan.
    När jag fick min fölovnings ring förökte i alla fall min fästman gå ner på knä men han hade slalom pjäxor på så det gick inte så bra.. hehe
    Vi förlovade oss med en britisk ring då han är från skotland. Jag som tjej tycker det är mycket finare med en sådan ring en en vanligt band man har i sverige. Men det är mer vanligare i sverige med en ring som jag, se bara på våra svenska prinsessor.. =)

Svar på tråden förlovning, hjääälp!